صومعه نفپکتوس با نام منجی یکی از دو صومعه بزرگ شهر نفپکتوس واقع در شمال منطقه پلوپونز و تقریبا در مرکز یونان قرار دارد. این صومعه از  سال 1980 و به رهبری اسقف اسپیریدون شروع به کار کرد. این صومعه در فاصله حدود 5 کیلومتری شمال نفپکتوس در مکانی زیبا و مسلط بر منطقه و برروی تپه ای به همین نام بنا شده است.

صومعه نفپکتوس یکی از دو ضومعه بزرگ مرکز یونان

 صومعه نفپکتوس با نام منجی یکی از دو صومعه بزرگ شهر نفپکتوس واقع در شمال منطقه پلوپونز و تقریبا در مرکز یونان قرار دارد. این صومعه از  سال 1980 و به رهبری اسقف اسپیریدون شروع به کار کرد. این صومعه در فاصله حدود 5 کیلومتری شمال نفپکتوس در مکانی زیبا و مسلط بر منطقه و برروی تپه ای به همین نام بنا شده است. از نظر امکانات ساختمانی و تنوع فعالیت ها این صومعه جزو بهترین ها در یونان است. این صومعه مخصوص آقایان است و افرادی که قصد پیش گرفتن مسلک راهبانه را دارند می توانند به¬صورت دائمی تا پایان زندگی خود در این مرکز زندگی کنند و تحت تعلیمات دینی باشند. شرط پذیرفته شدن در این صومعه ها مسیحی ارتدکس بودن، نداشتن خانواده و فرزند و علاقه قلبی برای زندگی فارغ از تجملات دنیایی است. هر شخص علاقمند، سه سال به صورت امتحانی در این مراکز زندگی می¬کند تا توسط مسئولان صومعه مورد بررسی روحی و رفتاری قرار بگیرد. پس از سه سال و در صورت پذیرفته شدن می¬توانند به صورت دائم در این مراکز زندگی کنند. صومعه منجی نفپکتوس دارای امکانات ویژه و خاصی از جمله: کتابخانه، کلیسا، ایستگاه رادیویی، سالن همایش، سالن تجمعات، باغات کشت سبزیجات و میوه، سالن پرورش ماهی، موزه، مهمان¬پذیر، آمفی تئاتر و سالن ورزشی است. تمامی امور اجرایی این صومعه ها توسط خود راهبین انجام شده و هزینه های آن از سوی کمک های مردمی تامین می شود. 
رهبری صومعه ها بر عهده یکی از راهبان همان صومعه است که کل زندگی خود را در آنجا سپری کرده است. این شخص در زبان یونانی ایقومنوس یا به فارسی پیشوا نامیده می شود. پیشوای صومعه نفپکتوس اسقف اسپیریدون لقوثتیس است و معاونت اجرایی آن را کشیش ایقناتویس استاوروپولوس بر عهده دارد.  این صومعه فعالیت های فرهنگی و نشست های علمی متعددی را در طی سال برگزار می کند و طی سنوات گذشته ارتباطات خوبی با رایزنی فرهنگی ایران در آتن و مراکز دینی در شهر قم داشته است. معاون اجرایی این صومعه آقای اقناتیوس، طی سفرهای مختلفی که به ایران (شهر مشهد، تهران و قم) داشته ارتباطات مناسبی با مراکز دینی ایران دارد. 
همچنین لازم به اشاره است که اسقف اسپیریدون متولد 1940 در منطقه پیرئوس است. او در سال 1958 در پیرئوس تحصیلات خود را به پایان رساند و در سال 1962 موفق به پایان تحصیلات خود در دانشکده الهیات دانشگاه آتن شد. در دوران تحصیل در دوره های موسیقی فرانسوی، انگلیسی و اروپایی شرکت کرد. او در سن 16 سالگی گروه کر 50 نفره ای را در دبیرستان پیرائوس که در آن تحصیل می کرد، تأسیس و رهبری کرد. سپس برای مدتی در کلیسای های مختلف و به صورت دوطلبانه خدمت کرد و حتی در دوره ای به عنوان معلم دروس دینی در مدارس شهر نافپاکتوس تدریس می کرد. وی از سال 1968 رهبری این صومعه را برعهده گرفت و تا به امروز در این سمت باقی مانده است. 
 

صومعه نفپکتوس یکی از دو ضومعه بزرگ مرکز یونان


بخش های مختلف این صومعه 

 کلیسای این صومعه: روبروی درب اصلی این صومعه، کلیسایی تازه تاسیس قرار دارد که در مراحل پایانی ساخت است. بیشتر کار ساخت و ساز و حتی تصویرگری های داخلی توسط راهب ها ساکن در صومعه و با کمک های مردمی ساخته شده است. 
 سالن غذا خوری: 80% مواد اولیه برای پخت غذا توسط خود راهب ها کاشت و آماده می شود. این صومعه به دلیل برخورداری از یک مزرعه کشت سبزیجات و یک باغ میوه می تواند تمامی محصولات مورد نیاز افراد حاضر در این صومعه را تامین کند. در بسیاری از موارد، برق مورد نیاز این مرکز توسط پنل های خورشیدی تامین می شود و قرار است به زودی تا 100% نیاز این مرکز توسط انرژی های بادی و خورشیدی تامین گردد. این سالن غذا خوری گنجایش 500 نفر را دارد و بیشتر در همایش ها استفاده می شود. راهب ها دارای سالن غذاخوری مجزا هستند. 
 مهمان¬پذیر: این صومعه دارای اتاق هایی برای پذیرایی و استراحت گروه هایی است که قصد اقامت در این مرکز را دارند. در مجموع 60 نفر امکان اقامت همزمان در این اتاق های را دارند و برخی سوئیت های ویژه نیز برای مهمانان عالی¬رتبه تدارک دیده شده است. 
 بخش تصویر گری: به گفته رهبر این صومعه سه نفر از راهب ها به صورت تخصصی در حوزه تصوریگری و نقاشی صور مذهبی بر روی دیوار فعالیت دارند و تمامی تصویر های مذهبی سراسر صومعه توسط آنها انجام شده است. اتاق ویژه نیز در این مرکز برای فعالیت این افراد وجود دارد. 

سالن های نشست: این صومعه دارای 2 سالن نشست های دوستانه برای جوانان با راهب ها است. در این سالن¬ها به صورت هفتگی هر شنبه برنامه ای با حضور جوانان برای پرسش و پاسخ تشکیل می شود. این سالن ها گنجایش 50 نفر را دارند. 
آمفی تئاتر: آمفی تئاتر ای مرکز گنجایش بیش از 500 نفر را دارد و از سیستم های صوتی و تصویری مناسب جهت برگزاری همایش های  تخصصی مذهبی برخوردار است. همچنین این سال مجهز به سیستم ترجمه همزمان برای 10 زبان است.
موزه: موزه این مجموعه دارای هفت بخش یونان باستان، لباس های محلی، ابزارهای سنتی، تصاویر، دست نوشته ها و لباس های روحانیون است که اکثر آنها توسط مردم به این موزه اهدا شده است. 
ایستگاه رادیویی: یکی از امکانات ویژه این صومعه در مقایسه با سایر صومعه های یونان وجود زیرساخت ها و تجهیزات خوب بخصوص در حوزه رادیویی است. این صومعه دارای یک ایستگاه رادیویی است که بخش اعظمی از یونان را پوشش می¬دهد و به صورت زنده هر روز برنامه دارد. این برنامه های رادیویی همچنین از طریق اینترنت منتشر و برای عموم قابل دسترسی است. اتاق تدوین، اتاق ضبط حرفه ای فردی و گروهی و آرشیو از بخش های این بخش است. نام این کانال رادیویی زندگی با دیدی نو است که محتوایی مذهبی دارد. 
کتابخانه این صومعه حاوی بیش از 20 هزار عنوان کتاب است. همچنین در آرشیو الکترونیکی این مجموعه صد ها هزار جلد کتاب از عهد عتیق تا عهد جدید وجود دارد.
 

صومعه نفپکتوس یکی از دو ضومعه بزرگ مرکز یونان

صومعه نفپکتوس یکی از دو ضومعه بزرگ مرکز یونان

صومعه نفپکتوس یکی از دو ضومعه بزرگ مرکز یونان

صومعه نفپکتوس یکی از دو ضومعه بزرگ مرکز یونان

صومعه نفپکتوس یکی از دو ضومعه بزرگ مرکز یونان

کد خبر 14258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =