حزب الموتمر الشعبی سودان با صدور بیانیه ای عادی سازی روابط با اسرائیل را محکوم کرد.

حزب "الموتمر الشعبی" سودان روز پنجشنبه مورخ 13/11/1401، بیانیه ای «قاطعانه» درباره اظهارات اخیر درباره توافق بر سر عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس صادر کرد.

حزب الموتمر الشعبی سودان با صدور بیانیه ای عادی سازی روابط با اسرائیل را محکوم کرد.

حزب "الموتمر الشعبی" سودان روز پنجشنبه مورخ 13/11/1401، بیانیه ای «قاطعانه» درباره اظهارات اخیر درباره توافق بر سر عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس صادر کرد.

این حزب در بیانیه‌ای اعلام کرد: رسانه‌ها، اخباری مبنی بر تلاش‌ها و روند برخی از ارکان دولت انتقالی برای عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی به نام سودان منتشر کردند.  این اقدام  در حالی صورت گرفته است که تلاش های قبلی برخی از رهبران شورای حاکمیت انتقالی برای فریب و ناکام نهادن اراده  مردم سودان، با شکست مواجه شده است.

سخنگوی این حزب در ادامه بر مواضع محکم و استوار مردم سودان در حمایت از مردم قهرمان فلسطین و حقوق مشروع آنها تاکید کرده است.

همچنین در این بیانیه آمده است: « حزب الموتمر الشعبی موضع قاطع خود را در حمایت از آرمان فلسطین و حق ملت فلسطین اعلام می کند و تاکید می نماید که دولت انتقالی کنونی با  تمامی زیر مجموعه های خود، حق هیچ گونه مداخله و موضع گیری در زمینه های اساسی و سرنوشت ساز به نام سودان و مردم آن ندارد. و تنها وظیفه آنها انتقال حکومت به دولت قانونی و منتخب مردمی می باشد و بس.

ملاحظات:

روز پنجشنبه مورخ 13/11/1401، سپهبد «عبدالفتاح البرهان» فرمانده نظامی سودان در خارطوم پایتخت سودان از«ایلی کوهن» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی استقبال کرد.

سفر «ایلی کوهن» اولین سفر رسمی وزیر خارجه اسرائیل به خارطوم است. او در ژانویه سال 2021 زمانی که وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی بود به سودان سفر کرده بود و اولین وزیری است که پس از توافق دو کشور برای عادی سازی روابط به سودان سفر کرده است.

«ایلی کوهن»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نتایج سفر خود به خارطوم و دیدار با عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت سودان را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: تا پیش از پایان سال جاری و پس از استقرار دولت غیرنظامی در خارطوم، در مراسمی به میزبانی واشنگتن، قرارداد صلح  میان اسرائیل و سودان  امضا خواهد شد.

اما حزب الموتمر الشعبی[1] که از برجسته ترین احزاب سیاسی و مردمی در سودان می باشد. هدف از چنین تلاش مذبوحانه وناامید کننده، این است که سودان با حمایت دشمن صهیونیستی و حامیانش تحت حاکمیت نظامیان باقی بماند که این در تضاد با خواسته ها  و ترتیبات رسمی برای دستیابی به گذار دموکراتیک و برقراری حکومت مردمی بر اساس انتخابات است. حزب موتمر شعبی تاکید می کند این تلاش ها ، هر چقدر هم که همراه با وعده و وعید های فراوان از سوی دشمنان همراه با شد باز هم با شکست مواجه خواهد شد.

حزب موتمر شعبی از تمامی احزاب سیاسی و مردمی سودان خواست تا در برابر هرگونه تلاش برای شکست  اراده مردم سودان صف آرایی کنند و نقشه های آنها را نقش بر آب نمایند.

اما واقعیت امر این است که در اغلب کشور های عربی ، نظامیان همیشه در راس قدرت قرار داشته اند و این موضوع در سودان نیز حکفرماست.

بعداز سقوط عمر البشیر که خود نیز از نظامیان رده بالای ارتش سودان به حساب می آمد. همچنان قدرت در دست نظامیان دست به دست می شود. و با توجه به  ارتباطات گسترده ای که میان افسران رده بالای ارتش سودان و مقامات و دولتمردان غربی و کشور های عربی وجود دارد بعید است حکومت انتقالی قدرت و اداره کشور را  به نمایندگان مردم  بسپارد.

امریکایی ها و همچنین عربستان، امارات، مصر و دیگر کشورهای عربی و اروپایی، زمانی به اقتصاد فرو ریخته و از هم پاشیده خارطوم کمک خواهند که مطمئن باشند یکی از دست نشانده های خود بر مسند قدرت نشسته باشد و به این راحتی ها به اقتصاد سودان شمالی که بسیاری از منابع و ذخایر زیر زمینی خود را در سال 2011 میلادی در جریان جدایی سودان جنوبی از دست داد کمک نخواهند کرد.

شرایط برای پذیریش هر گونه سازشی در سودان شمالی فراهم شده و این را می توان فهمید، شاید برخی از احزاب مخالفت های با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از خود نشان دهند و به طور یقین مردم سودان نیز در باطن و ظاهر خود با عادی سازی روابط با اسرائیل موافق نیستند اما شرایط بد اقتصادی و زندگی بسیار سخت مردم سودان، که چند سالی است آرامش و ثبات ندارند را به سوی پذیرش عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس کشانده است.

https://arabic.rt.com/middle_east/1431475-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A4%D8%AA%D9%85%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%B4%D8%B9%D8%A8%D9%8A-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%88%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%8A%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%8A%D8%A7%D9%86%D8%A7-%D8%B4%D8%AF%D9%8A%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%D8%AC%D8%A9-%D8%A8%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B7%D8%A8%D9%8A%D8%B9-%D9%85%D8%B9-%D8%A5%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%8A%D9%84/

 

[1]حزب الموتمر الشعبی در سال 1999 میلادی توسط حسن ترابی( از رهبران سیاسی و مردمی برجسته سودان) بعداز اختلاف نظر میان او و  عمر البشیر تاسیس شد و به شکل مستقل به فعالیت خود ادامه داد. در آن زمان، رهبری حزب الموتمر الوطنی را شخص عمر البشیر رئیس جمهور سابق سودان هدایت و رهبری کرد. تا اینکه دوران حکومت عمر البشیر در سال 2018 میلادی در بحران های بهار عربی دچار حادثه گردید و با تظاهرات مردم  سودان در سال 2019 سقوط کرد. از آن زمان تاکنون حکومت سودان شمالی نتوانسته است یک دولت مستقل و با ثبات را تشکیل دهد و هر از گاهی صحنه درگیر و تظاهرات خیابانی میان مردم و نظامیان می گردد.

کد خبر 14607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =