این یکی از نتایج این مطالعه ای است که توسط شرکت تحقیقاتی GAD3 از طریق یک نظرسنجی آنلاین از 1002 خانوار در سراسر اسپانیا انجام شده است. ماریا خوزه اولستی، مدیر موسسه «دیده بان خانواده» ( The Family Watch)، نقش برخی از «اینفلوئنسرها» را برجسته میکند، گروهی که «همچنان گروه مرجع برای خردسالان ما و بنابراین یکی از دغدغههای بزرگ خانوادهها است».
علاوه بر این، فضای دیجیتال هم بر سلامت روان و هم بر تصویر افراد جوان از خود تأثیر میگذارد. همانطور که اولستی خاطرنشان می کند، «محیط دیجیتال، شبکههای اجتماعی و اینترنت، افزایش قلدری در مدارس و اعتماد به نفس پایین» امروزه مهمترین عوامل نگرانی خانوادهها هستند. بهویژه موضوع افشای اطلاعات شخصی در محیط دیجیتال.در نتیجه، این تمرکز بیش از حد روی تصویر خود باعث ایجاد «تغییر در اعتماد به نفس و انزوای اجتماعی نوجوانان می شود زیرا باعث ایجاد حس ناتوانی و بی عرضگی که خود حاصل عدم پختگی کافی در فیلتر کردن محتواهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی است می گردد. طبق گفته موسسه دیده بان خانواده که اعتماد به نفس نوجوانان را در حال «سقوط آزاد» می داند، هر چیزی که به تصویر مربوط می شود «به صورت ویژه خانواده ها را نگران می کند».
از سوی دیگر، 57 درصد خانوادهها معتقدند که تبلیغات، کودکان را بزرگسال نشان میدهد. و تقریباً نیمی (46.5 درصد) معتقدند که تبلیغات در شبکه های اجتماعی به خصوص از سوی اینفلوئنسرها «تصویر بیشجنسگرایی، بهویژه از دختران» به دست میدهد. تقریبا 60 درصد از مصاحبه شوندگان معتقدند که «این خود خانواده ها هستند» که باید به کاهش تأثیر شبکه های اجتماعی بر جوانان کمک کنند. ماریا خوزه اولستی میگوید: «بنابراین لازم است قوانینی را افزایش دهیم که به نحوی جدیتر تبلیغات را کنترل کرده و برای محیط هایی که افراد زیر سن قانونی ظاهر میشوند، تنظیم کند.
علاوه بر این، 54 درصد از خانوادههای اسپانیایی معتقدند که گسترش سریالها و برنامههای تلویزیونی که روابط سالم را تشویق نمیکنند و «تماشای آنها در میان نوجوانان هم مد است» به هیچ عنوان کمک کننده نیستند.نظرسنجی فوق همچنین نشان می دهد که 63 درصد از خانوادهها خواستار تغییر قوانین مربوط به تبلیغاتی که در آن کودکان زیر سن قانونی ظاهر میشوندهستند «زیرا ار نظر آنها تصویر ارائه شده در تبلیغات از کودکان ایدهآل شده و غیر واقعی است».یک داده «معنادار» در این نظرسنجی این است که خانواده ها فکر می کنند « آنها و تنها خود آنها هستند که باید تأثیری را که شبکه های اجتماعی بر محیط فرزندان خود می گذارد مدیریت کنند». تقریباً 80 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی معتقدند که «ایجاد فضای ارتباطی باز و همراه با اعتماد بین والدین و فرزندان ضروری است تا به این ترتیب استفاده از محیط دیجیتال بتواند ابزار دیگری برای آموزش فرزندان آنها باشد».
[1] https://aragondigital.es/espana/2023/01/15/nueve-de-cada-diez-familias-reconoce-el-impacto-de-los-influencers-en-la-autoestima-de-los-jovenes/
نظر شما