دولت مالزی شکایت خود را در دادگاه تجدید نظر برای لغو حکم صادر شده از سوی یک دادگاه  در سال 2021به نفع یک خانم مسیحی برای استفاده از کلمه الله ؛ پس گرفت.

دولت ایین نامه جدیدی را در مورد استفاده غیر مسلمانان از کلمه "الله" ارائه خواهد کرد

دولت مالزی شکایت خود را در دادگاه تجدید نظر برای لغو حکم صادر شده از سوی یک دادگاه  در سال 2021به نفع یک خانم مسیحی برای استفاده از کلمه الله ؛ پس گرفت. دادگاه تجدید نظر قرار بود روز 19 ماه می سال جاری (2023)تشکیل و به درخواست دولت رسیدگی کند.اما دولت در 18 ماه می شکایت خود را پس گرفت. پس گرفتن شکایت باعث بروز حساسیت های زیادی از سوی پادشاه و سلاطین ایالت ها و مردم مسلمان شد.

انور ابراهیم نخست وزیر مالزی گفته است  هیات وزیران پیشنهاد جدید خود را در مورد تقویت سیاست ممنوعیت استفاده از کلمه "الله" توسط غیر مسلمانان به کنفرانس حکام(پادشاهان ایالت ها ) ارائه خواهد کرد.

او گفت این درخواست پادشاه مالزی است تا این موضوع بطور همه جانبه حل شود.او گفت همزمان اتحاد و هماهنگی بین نژادها و مذاهب تقویت خواهد شد.

او گفت کابینه در جلسه اخیر خود در باره بازپس گیری شکایت خود از دادگاه عالی به خاطر حکمی که در مورد خانم جیل ایرلند لاورنس صادر کرده گفتگو کرد.این حکم در باره استفاده این خانم غیر مسلمان از کلمه الله در نشریات بود که استفاده از این کلمه را برای اهداف آموزشی توسط غیر مسلمانان مجاز دانسته بود.

انور گفت این باز پس گیری شکایت فقط مربوط به امور مدیریت دولت است و تغییری در تصمیم دادگاه فدرال در سال ۲۰۱۴ محسوب نمی شود.

او افزود کابینه به دستورات پادشاه  در ۷ فوریه ۲۰۲۳ که گفته بود قانون فعلی در مورد استفاده از کلمه الله باقی باشد احترام می گذارد و به اجرای آن  متعهد است

دولت به قانون اساسی فدرال مخصوصا اصل سوم در  باره اسلام بعنوان دین رسمی و عمل به سایر ادیان در صلح و آرامش ؛ پایبند است.

وزیر کشور  بازپس گیری شکایت را ناشی از تناقضی دانست که بین آیین نامه صادره از وزارت کشور و  بیانیه  دولت در سال ۱۹۸۶ وجود داشت.

او گفت این موضوع به ضبط تعدادی نشریه بر می گردد نه اینکه یک موضوع شرعی و الهیاتی باشد:

ما در وزارت کشور با دقت تصمیم دادگاه عالی در تاریخ دهم مارس ۲۰۲۱ را مطالعه کردیم و تناقضی در دستور العمل های مدیریتی دیدیم که منجر به تصمیمی به نفع جیل ایرلند شده است.در آن تاریخ قاضی نور بین عارفین که هم اکنون قاضی دادگاه تجدید نظر است حکمی صادر کرد که دستور العمل وزارت کشور در سال ۱۹۸۶ مبنی بر ممنوعیت استفاده از کلمات الله ؛بیت الله ؛ کعبه و صلاة توسط غیر مسلمانان ، غیر قانونی و خلاف قانون اساسی بوده است.بر این اساس دادگاه اجازه داد پرونده جیل ایرلند ،یک مسیحی از نوادگان Melanau  (نام یک قبیله مالزیایی)مجددا رسیدگی قضایی شود و حق او برای عمل به دین خود تایید گردد

در سال ۲۰۰۸ خانم جیل ایرلند هنگام ورود به مالزی از اندونزی ؛ چند سی دی همراه داشت که نام الله بر آنها نقش بسته بود. پلیس گمرک ؛ سی دی های او را ضبط کرد.او بعدا در دادگاه طرح دعوا کرد که با ضبط سی دی ها حقوق شهروندی او بر اساس  قانون اساسی تضییع شده است.در سال ۲۰۱۴ دادگاه عالی حکم کرد که سی دی ها به او برگردانده شود . اما در مورد نقض قانون اساسی سکوت کرد چرا که آن را مربوط به دادگاه فدرال می دانست.حکم استرداد سی دی ها توسط دادگاه تجدید نظر تایید شد. اما خانم جیل ایرلند به شکایت خود بخاطر ضرر و زیان حاصل از دستور العمل وزارت کشور ادامه داد[i].

عکس العمل وزیر امور دینی[ii]

دکتر نعیم مختار وزیر امور دینی مالزی از مردم خواسته است در قبال باز پس گیری شکایت دولت در دادگاه عالی در خصوص حکم دادگاه مالزی در باره استفاده از کلمه الله آرام و خونسرد باشند.

به مردم توصیه می کنم آرام باشند و رویکرد محتاطانه ای در برخورد با این موضوع که به تکنیک های حقوقی مرتبط است در پیش گیرند و تحت تاثیر احساسات قرار نگیرند که هیچ جایگاهی برای حفظ هارمونی دینی ندارد.

وزارت کشور با قدرت اقدام خواهد کرد و هشیاری خود را برای رصد هر گونه ترویج باورهای غیر اسلامی در میان مسلمانان افزایش خواهد داد.

دفتر نخست وزیر و وزیر امور دینی هم چنین اعلام کرد وزارت کشور به فرامین سلطان عبدالله رعیت الدین المصطفی بالله شاه احترام می گذارد و می پذیرد که در ۷ فوریه گفته بود سیاست ها و مقررات موجود در باره استفاده از کلمه الله باید حفظ شود

وزارت خانه هم چنین تابع فرامینی است که سلطان ابراهیم المرحوم سلطان اسکندر(سلطان جوهور) و  سلطان شرف الدین ادریس شاه (سلطان سلانگور) برای دفاع و حفاظت از قداست اسلام از جمله شیوه استفاده از کلمه الله صادر می کنند.

شکایت دولت در باره حکم دادگاه قرار بود در ۱۹ ماه می مطرح شود اما روز ۱۸ می دولت شکایتش را پس گرفت.

این تصمیم دولت ممکن است پایان بخش پرونده حقوقی ۱۵ ساله ای باشد که با ضبط هشت سی دی حاوی کلمه الله  از یک بومیپوترا(مردم بومی)ی مسیحی ساکن ساراواک آغاز شد.

در دهم مارس ۲۰۲۱ دادگاه عالی به نفع خانم جیل ایرلند لاورنس شهروند مسیحی ساراوکی از قبیله Melanau  رای داد و سه موضوع را شامل می شد. یکی از موضوعات این بود که دادگاه عالی حکم کرد دستور العملی که دولت از طریق بخش کنترل مطبوعات وزارت کشور در سال ۱۹۸۶ صادر نموده بود (بخشنامه پنجم دسامبر ۱۹۸۶) غیر قانونی و خلاف قانون اساسی بوده است.

دولت و وزارت کشور در ۱۲ مارس ۲۰۲۱ شکایتی را در دادگاه تجدید نظر در این باره ثبت کردند.

عکس العمل های رئیس پلیس  بنیاد دعوت مالزی و رئیس دولت ایالتی سلانگور[iii]

یایاسان دعوه اسلامیه مالیژیا(بنیاد دعوت اسلامی مالزی) تصمیم دولت را برای ارائه پیشنهاد به شورای حاکمان با منظور ارتقای وضعیت اجرایی قانون مربوط به استفاده از کلمه الله را نشان تعهد  د ولت وحدت به حفظ قداست اسلام دانست.

داتوک حسن الدین مهد یونس رئیس بنیاد هم چنین این اقدام را نشان توجه دولت به حفظ وحدت و هارمونی اجتماعی بین نژادها و ادیان  دانست.

رئیس پلیس مالزی گفت پلیس موضوع قانون چگونگی استفاده از کلمه الله را به دولت واگذار کرده و دخالت مستقیم نمی کند. مطمئنم گزارشی برای ارائه در کنفرانس حکام آماده خواهد شد.

انور ابراهیم در مصاحبه ای گفته است حکم دادگاه مبنی بر مجوز استفاده از کلمه الله فقط برای مسیحیان ساراواک است . در مقابل بعضی چهره های سرشناس از پیروان سایر ادیان برداشت انور ابراهیم را درست ندانسته و گفته اند حکم دادگاه برای سراسر مالزی است. زیرا اصلا مصوبه سال ۱۹۸۶ را غیر قانونی دانسته است.

امیر الدین شاری رئیس دولت ایالت سلانگور گفته است در این ایالت هم چنان استفاده از کلمه الله برای غیر مسلمانان ممنوع است.او گفته است شاه ایالت سلانگور که رئیس اسلام در ایالت محسوب می شود استفاده از کلمه الله توسط غیر مسلمانان را ممنوع اعلام کرده است.ما تابع فتوای سلطان ادریس شرف الدین شاه هستیم که در تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۲۱صادر شده است.فتوایی که با حکم دادگاه در خصوص شکایت یک اسقف کاتولیک از وزارت کشور در سال ۲۰۱۴ مطابقت دارد.

مسیحیان: بر اساس زبان مادری از کلمه الله استفاده می کنیم[iv]

مسیحیان مالزی می گویند اکثر مسیحیانی که به زبان مالایی صحبت می کنند سالیان دراز از کلمه الله برای اشاره به خداوند استفاده کرده اند و ضرورتی ندارد که آنها از استفاده از این کلمه ممنوع شوند.اما دولت مالزی معتقد است استفاده از کلمه الله توسط غیر مسلمانان باعث ابهام و سردرگمی میان مسلمانان می شود و ممکن است ضعف ایمان آنها را در پی داشته یا اینکه به ادیان دیگر تمایل پیدا کنند.

اکثر مسیحیان مالزی(مسیحیان ده درصد جمعیت مالزی را تشکیل می دهند) عبادت خود را به زبان انگلیسی یا تامیل یا چینی بجا می آورند و نام خدا را به آن زبان ها ذکر می کنند. اما شماری از مسیحیان که به زبان مالایی صحبت می کنند و عمدتا در برونئو ساکن هستند هیچ کلمه دیگری برای اشاره به خداوند جز "الله" ندارند.

در سال ۲۰۰۹ حکم یک دادگاه بدوی بر ضد دولت و قانون ممنوعیت استفاده از کلمه الله ، باعث بروز خشونت در کشور شد و مردم به چندین کلیسا حمله کردند و خسارت وارد نمودند(11 کلیسا و 5 مسجد خسارت دید). در آن سال حکم دادگاه بدوی توسط دادگاه عالی نقض شد. سپس در سال ۲۰۱۴ در قضیه شکایت کلیسای کاتولیک از  دولت، دادگاه قانون جاری مبنی بر ممنوعیت استفاده از کلمه الله توسط غیر مسلمانان را تایید کرد.

تا اینکه دادگاه عالی کوالالامپور در سال ۲۰۲۱ در پی رسیدگی به شکایت خانم جیل ایرلند ، به نفع آن خانم و علیه دولت حکم صادر کرد و ممنوعیت استفاده از کلمه الله برای نامسلمان را لغو کرد. دولت مالزی روز بعد از صدور این حکم، درخواست کرد موضوع  در دادگاه تجدید نظر مجددا بررسی شود. قرار بود جلسه دادگاه تجدید نظر در نوزدهم مه می سال جاری(۲۰۲۳)برگزار شود که دولت روز قبل از آن شکایت خود را پس گرفت و باعث بروز حساسیت هایی از سوی پادشاه و سلاطین ایالت‌ها و مسلمانان گردید.

کلیسای اوانجلیکا که شکایتی را در این موضوع در دادگاه مالزی مطرح و پرونده رسیدگی به ان باز بود؛ بعد از اقدام دولت مالزی ؛ شکایت خود را پس گرفت.

ملاحظات:

به نظر می رسد این اقدام دولت و بازپس گیری شکایت ؛ در استانه انتخابات ایالتی مالزی و با هدف کسب ارای بیشتر غیر مسلمانان بوده است.

حزب  پاس (حزب اسلام گرای مالزی) که برای اولین بار در انتخابات آذر ماه سال گذشته بیشترین کرسی را در مجلس ملی کسب کرده بود (49 کرسی از 220 کرسی) و در ائتلاف جناح اپوزیسیون دولت قرار دارد ؛ این اقدام دولت را محکوم کرده و خواسته است که ارزش های اسلامی و حقوق قوم مالایی بازیچه سیاست بازیها نشود.

خشونت سال 2010 بین مسلمانان و مسیحیان که ناشی از حکم یک دادگاه به نفع مسیحیان بود  و به  11 کلیسا و 5 مسجد حمله گردید و خساراتی وارد شد باعث شده است دولت حساس باشد و  به حفظ آرامش اجتماعی و جلوگیری از هر گونه خشونت مذهبی اهمیت فراوان بدهد.

مسیحیان  10%جمعیت مالزی را تشکیل می دهند و   اکثرا در ایالت های صبا و ساراواک ساکنند.دو سوم جمعیت ان مناطق مسیحی هستند.

محمد رسول الماسیه


[i] https://www.thestar.com.my/news/nation/2023/05/17/cabinet-will-present-plan-to-strengthen-policies-on-use-of-039allah039-to-council-of-rulers-says-anwar

[ii] https://www.thestar.com.my/news/nation/2023/05/16/039keep-calm039-urges-religious-affairs-minister-over-039allah039-use

[iii] https://www.thestar.com.my/news/nation/2023/05/17/selangor-reiterates-that-039allah039-can-only-be-used-by-muslims

[iv] https://apnews.com/article/religion-asia-pacific-malaysia-af8a1412896618fd5011fb810eee0388

کد خبر 15441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =