روزنامه "وال استریت ژورنال" روز 21 فروردین، در گزارشی آورده است: تلاش ها برای گسترش دایره عادی سازی اسرائیل با کشورهای عربی و اسلامی کند شده و "علاقه عربستان به استقبال علنی از رژیم صهیونیستی کاهش شدید یافته است."

آینده  روابط عربستان سعودی و اسرائیل از نگاه مقامات آمریکایی.

روزنامه "وال استریت ژورنال" روز 21 فروردین، در گزارشی آورده است: تلاش ها برای گسترش دایره عادی سازی اسرائیل با کشورهای عربی و اسلامی کند شده  و "علاقه عربستان به استقبال علنی از رژیم صهیونیستی کاهش شدید یافته است."

این روزنامه دلایل این کمرنگ شدن را در :

  • یورش پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی
  •  عملیات ارتش اسرائیل در کرانه باختری
  •  اظهارات ضد فلسطینی مقامات ائتلاف دولتی جدید بنیامین نتانیاهو، بیان کرده است.

ملاحظه:

دولت غاصب سرزمین فلسطین، بعداز اینکه سطح روابط خود، با چندین همسایه عرب را از طریق پیمان ابراهیم[1] افزایش داد؛ در پی آن بود تا طرح عادی سازی روابط با عربستان سعودی را که نقش برادر بزرگتر در میان دیگر کشورهای عربی دارد را به انجام برساند.

در حقیقت دولت نتانیاهو بعداز روی کار آمدنش در ماه دسامبر2022 اولویت اول او عادی سازی روابط با عربستان سعودی بود. اما با تشدید خشونت‌ها بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها و فشار ائتلاف راست‌گرای نتانیاهو برای ساخت خانه‌های بیشتر یهودیان در اراضی کرانه باختری؛ علاقه سعودی‌ها برای پذیرش علنی روابط با اسرائیل کند گردید.

مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در مؤسسه سلطنتی روابط بین‌الملل چتم هاوس در این باره می گوید: «عادی‌سازی عربستان سعودی در حال حاضر متوقف شده است.» در صورتی که «امید زیادی وجود داشت که این اتفاق به سرعت" به انجام برسد.

یکی از نشانه های آشکار نارضایتی عربستان از اسرائیل، موج محکومیت های صادر شده از سوی دولت عربستان پس از روی کار آمدن نتانیاهو است که نشان می دهد عربستان سعودی در سال جاری تاکنون ده ها مورد محکومیت علیه اقدامات این رژیم در همه موارد؛ از گسترش شهرک سازی در کرانه باختری گرفته تا سخنان جنجالی وزیری دارایی اسرائیلی که خواستار پاکسازی قومی کامل یک روستای (حواره) فلسطینی شده بود می باشد.

در حالی که طی یک سال گذشته، عربستان سعودی تنها در دو نوبت اقدامات اسرائیل را محکوم کرده است.

از طرف دیگر توافق عربستان با ایران، مقامات اسرائیلی را به شدت ناراحت کرده است و آن را به ‌منزله فروپاشی کامل طرح ایجاد ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران توصیف کرده اند.

«نفتالی بنت و  لاپید » نخست‌وزیران سابق رژیم صهیونیستی خشم و ناراحتی خود را از توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه ابراز و آن را شکست کوبنده و بیانگر سهل‌انگاری و ضعف اسرائیل عنوان کرده اند.

منبع: سایت خبری عربی آرتی

https://arabic.rt.com/world/1450783-

 

[1] پیمانی که در سال ۲۰۱۹ منجر به عادی سازی روابط اسرائیل با امارات و بحرین شد و بلافاصله پس از آن هم سودان و مراکش روابط دیپلماتیکی با اسرائیل برقرار کردند.

کد خبر 15444

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =