کشور سودان از زمان پیدایش خود، همواره مورد توجه اسرائیل قرار داشته است. در سال 1954 قبل از اعلام رسمی استقلال سودان، هیئتی از دولت اسرائیل با حزب "امت" سودان دیدار کرد و بعد از آن اسرائیل سطح روابط و همچنین کمک های خود را به سودان را گسترش داد. اما پس از کودتای «ژنرال ابراهیم عبود» و پیوست آن به محور ناصری در سال 1958روابط میان این دو کشور تیره شد. رژیم صهیونیستی در این مرحله بر اساس قاعده «دشمن، دشمن من، دوست من است» در اوایل دهه شصت میلادی با حمایت کامل نظامی و مالی از شورشیان جنوب سودان، که توسط ژنرال جوزف لاگو رهبری می شد از سودان انتقام گرفت.

« سودان و اسرائیل : پرونده ای مرموز !»

کشور سودان از زمان پیدایش خود، همواره مورد توجه اسرائیل قرار داشته است. در سال 1954 قبل از اعلام رسمی استقلال سودان، هیئتی از دولت اسرائیل با حزب "امت" سودان دیدار کرد و بعد از آن اسرائیل سطح روابط و همچنین کمک های خود را به سودان را گسترش داد. اما پس از کودتای «ژنرال ابراهیم عبود» و پیوست آن به محور ناصری در سال 1958روابط میان این دو کشور تیره شد.

رژیم صهیونیستی در این مرحله بر اساس قاعده «دشمن، دشمن من، دوست من است» در اوایل دهه شصت میلادی با حمایت کامل نظامی و مالی از شورشیان جنوب سودان، که توسط ژنرال جوزف لاگو رهبری می شد از سودان انتقام گرفت.

در اکتبر 2015، کمیته نظامی نظارت بر چاپ کتاب در تل آویو، اجازه انتشارکتابی را صادرکرد که شامل جزئیات مداخله سرویس اطلاعاتی موساد در تقسیم سودان و ایجاد قدرت نظامی و اقتصادی در سودان جنوبی بود.

این کتاب تحت عنوان "ماموریت موساد در جنوب سودان" به نقش یک افسر موساد به نام «دیوید بن اوزل» در آموزش و تسلیح جدایی طلبان می پردازد که منجر به "استقلال" سودان جنوبی در سال 2011 می شود و از آن به عنوان یک "دستاورد با ارزش برای اسرائیل و موفقیت ویژه برای موساد یاد می گردد.

رژیم اشغالگر قدس در سودان با استفاده از یک روزنه تفرقه آمیز که متشکل از موضوعات مذهبی و قومیتی متعدد بین شمال عرب و مسلمان و جنوب مسیحی توزیع شده بود، توانست روند تقسیم سودان را تسهیل می کند. در واقع، گلدا مایر، نخست وزیر سابق اسرائیل، تصمیم گرفت تا روی این کشور کار کند تلاشی که پس از چهار دهه با موفقیت به پایان رسید!!!!

بخش دیگری از این کتاب مربوط به سخنان سفیر سودان جنوبی در اسرائیل، هنگام تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور وقت اسرائیل، "روون ریولین"، در دسامبر 2014 است. او می گوید: سودان جنوبی به لطف شما و با فضل دولت اسرائیل و ژنرال جان[1] تاسیس و متولد شد.

همچنین در کتاب از اولین جنبش جدایی طلب با نام مستعار«اینانیا» که در جریان اولین جنگ داخلی سودان، 1955-1972 به ارتشی قوی تبدیل شد می پردازد و نقش و رهبری سه افسر موساد به نام های «تارزان» ("ژنرال جان" یا همان دیوید بن اوزل) «الی کوهن» و«چارلی» که به عنوان مشاوران سیاسی – نظامی  در جنوب سودان فعالیت می کردند یاد شده است.

این کتاب در رابطه با همکاری جعفر نمیری خلال سال های 1977 تا1980 به منظور تسهیل روند مهاجرت یهودی های اتیوپی (فلانزها یا فلاشا [2] به اسرائیل مطالبی را می نگارد و بیان می کند رئیس جمهور سودان ژنرال جعفر نمیری  در سال 1981 به طور مخفیانه با کمک تاجر اسرائیلی به نام «یاکوف نمرودی» (فروشنده اسلحه و ماموراطلاعاتی عراقی الاصل اسرائیل) با آریل شارون، وزیر امنیت اسرائیل، در کنیا، دیدار و گفتگو کرد. تا زمینه انتقال یهودیان اتیوپی فلاشا را تسهیل نماید.

ملاحظه کارشناسی:

حوادث خونین در سودان  ادامه دارد اما اینکه بتوانیم صحنه گردان ها، احزاب و نیروهایی که مستقیماً در آن حضور ندارند (علیرغم پنهان نمودن نقش و قدرت شان) را بشناسیم؛ چندان مشکل نیست. و بدیهی است که رد پای اسرائیل در شکل گیری این حوادث روشن است.

برای تمامی کسانی که مسائل اسرائیل را دنبال می کنند پوشیده نیست که کشورهای حوزه رود نیل در قاره آفریقا،  برای  « امنیت ملی اسرائیل بسیار مهم و حائز اهمیت هستند» اهمیت این موضوع را می توانیم در همکاری عمیق و بسیار مهم میان اسرائیل و اتیوپی مشاهده نمایم.

تجزیه سودان یکی از اهداف اسرائیل برای تهدید مصر برای عقب نشینی از مرزهای خود است و اگر نام اسرائیل در حوادث جاری سودان برده نمی شود، این بدان معنا نیست که رد پای از آنان در حوادث اخیر دیده نمی شود بخصوص اگر ما تاریخ سودان را خوب خوانده و با آن آشنا باشیم.

رژیم صهیونیستی قبل از این اتقافات جدید سودان با عبدالفتاح البرهان و محمد حمدان دقلو (حمیدتی) در تماس  بود و هر دو اینها به طور مخفیانه از اسرائیل دیدن کرده اند. و هر دو این آقایان در نزد افکار عمومی و سازمان های بین المللی دنیا از جمله کسانی به حساب که دست شان به خون بی گناهان آلوده است. کشتار و سرکوب مردم جنوب سودان قبل از انفصال آن به رهبری عبدالفتاح البرهان و نسل کشی، تجاوز و غارت مردم دارفور با رهبری حمیدتی هیچگاه از یاد و خاطر مردم سودان بیرون نخواهد رفت.

منبع : سایت خبر الشرق الاوسط

https://aawsat.com/home/article/4305716/%D8%AD%D8%B3%D9%8A%D9%86-%D8%B4%D8%A8%D9%83%D8%B4%D9%8A/%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%88%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%88%D8%A5%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%8A%D9%84-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%81-%D8%A7%D9%84%D8%BA%D8%A7%D9%85%D8%B6

 

[1] در سودان جنوبی "ژنرال جان" یا همان دیوید بن اوزل «کسی که ارتش جنوب سودان را تأسیس کرد و بر تسلیح و آموزش آن نظارت داشت» و به «تارزان»  معروف شده است.

[2]یهودیان فلاشا؛ به قومی یهودی اطلاق می‌شود که سابقاً در کشور اتیوپی زندگی می‌کردند ولی اکنون اکثراً به کشور اسرائیل مهاجرت کرده‌اند.

کد خبر 15445

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =