بنیاد «فرر و گواردیا» (Fundación Ferrer i Guàrdia) یکی از موسسات دارای اعتبار در زمینه مطالعات جامعه شناسی و دین در اسپانیا است که هر چند سال اقام به سنجش افکار عمومی در حوزه دین در اسپانیا می کند. اخیرا این بنیاد گزارشی را در خصوص وضعیت دین داری ارائه کرده است. بنابراین گزارش با عنوان "سکولاریسم/بی دینی در آمارهای 2023" که وضعیت سکولاریسم در اسپانیا را از گردآوری داده های اصلی در مورد اعتقادات مردم تجزیه و تحلیل می کند، اشاره می کند که در اسپانیا از هر 10 نفر، 4 نفر خود را ملحد، اگنوستیک یا بی تفاوت نسبت به دین اعلام می کنند.

laico.png

این داده‌ها در نسل‌های جوان‌تر بالاتر نیز می رود (60.3 درصد فاقد اعتقاد دینی در سنین 18 تا 24 سال و 57.9 درصد در سنین 25 تا 34 سال).به همین ترتیب، انجام مناسک مذهبی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و تنها 18.7٪ از مردم خود را مکلف به انجام مناسک دینی دانسته اند.این مطالعه برای تجزیه و تحلیل دوره 2020 تا 2022 ماه به ماه ارقام را بررسی کرده است و نشان می دهد که تأثیر همه گیری کرونا، که نقطه عطفی با بالاترین افزایش ثبت شده در این دوره استبسیار بالا بوده است.تمایل به بی دینی در مارس-آوریل 2020، از 29.3 به 36.1 درصد رسید. میانگین آماری این سال نیز که همان سال شیوع کووید باشد، 33.9 درصد افراد غیر مذهبی بوده است.این روند در طول زمان باز هم رشد کرده است و در سال 2021 به 37 درصد و در سال 2022 به 39.3 درصد افزایش یافته است.«جوزپ مانیه» محقق بنیاد فرر و گواردیا که نویسنده این گزارش نیز هست، خاطرنشان کرده که باید یک مطالعه "کیفی" گسترده برای یافتن همه توضیحات برای این افزایش شدید انجام شود.با این حال، او اشاره کرده است که به نظرش «این رشد سریع مطمئناً به لحظه ای منحصر به فرد از آگاهی و تاملات مردم ناشی از یک موقعیت فوق العاده یعنی همه گیری مربوط می شود». یکی دیگر از عوامل احتمالی، به گفته وی، مشارکت بیشتر جوانان در آن زمان در نظرسنجی ها است که به طور کلی کمتر مذهبی هستند.

Informe-laicidad_2546155389_16478016_667x375.png

وضعیت دینداری در اسپانیا در آمار ارائه شده توسط بنیاد فرر و گواردیا: رنگ سیاه کاتولیک، رنگ آبی معتقد به یکی از ادیان، رنگ قرمز آتئیست، رنگ زرد نامعتقد به ادیان، رنگ آبی کمرنگ اگنوستیک، رنگ صورتی بی جواب

از سوی دیگر، این گزارش برخی از داده های مالیاتی را تحلیل کرده و از آن نتیجه گرفته شده است که تعداد افرادی که کادر کمک به کلیسا را ​​در اظهارنامه مالیاتی تیک می زنند، کاهش داشته است. به گفته وزارت دارایی، در سال مالی 2019، تنها 3 نفر از هر 10 نفر، علامت "X" را در کادر مربوطه برای کلیسای کاتولیک، به تنهایی یا به طور مشترک با سایر اهداف اجتماعی درج کردند.با توجه به زمینه آموزشی، تعداد دانش‌آموزانی که در دوره ابتدایی و متوسطه کلاس هایی جایگزین کلاس های دینی بر می دارند در سال گذشته (2020-2021) افزایش یافته است. همچنین لازم به ذکر است که  19.2 درصد از دانش آموزان در اسپانیا در مراکز آموزشی خصوصی ثبت نام می کنند که اکثریت آنها کاتولیک هستند.مناطق خودمختار اسپانیا که در آنها  درصد بیشتری از دانش آموزان در مدارس کاتولیک تحصیل می کنند عبارتند از باسک، لاریوخا و کاستیا لئون.در نهایت بنیاد فرر و گواردیا  از مقامات مسئول خواسته است که اصل سکولاریسم را با اقداماتی مانند لغو ثبت ‌های نادرست انجام شده توسط کلیسا در دارایی‌های عمومی یا احترام به بی‌طرف بودن نهادها نسبت به هر گونه دین یا مذهب، ترویج کنند.گفتنی است بنیاد فوق الذکر یک سازمان غیرانتفاعی است که از سال 1987 در راستای گسترش سکولاریسم، آزادی‌ها و حقوق مدنی کار می‌کند و شاخص مقایسه داده‌های دو مرکز آماری دولتی مهم اسپانیا یعنی موسسه ملی آمار (INE) و مرکز مطالعات جامعه شناسی (CIS) را آماده می‌کند.

منبع:https://www.religiondigital.org/espana/Espana-pais-laico-religiones-laicidad-informe-fundacion-ferrer-guardia_0_2546145378.html

کد خبر 15648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =