13 خرداد ماه، 34 سال پیش، میلیون‌ها نفر به خیابان‌های تهران ریختند تا با اشک‌آلود با رهبر فقید انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره)، مردی که مسیر تاریخ را برای همیشه تغییر داد، وداع کنند.

چاپ در روزنامه WORD NEWS 5 ژوئن 2023 برابر با 15 خرداد 1402

یاد امام خمینی(ره) 34 سال پس از رحلت، میراث آن همچنان ماندگار است

13 خرداد ماه، 34 سال پیش، میلیون‌ها نفر به خیابان‌های تهران ریختند تا با اشک‌آلود با رهبر فقید انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره)، مردی که مسیر تاریخ را برای همیشه تغییر داد، وداع کنند.

عزاداران پراحساس تقریباً تابوت را از نگهبانان گرفتند که سواره نظام خود را به سمت قبرستان وسیع بهشت زهرا در جنوب تهران طی کرد.

این نمایشی بود که عملاً هیچ مشابهی در تاریخ مدرن نداشت. جهان با هیبت نظاره گر مردمی بود که مانند پروانه دور شعله آتش جمع شده بودند تا با قلب های سنگین و چشمانی نمناک با رهبر خود وداع کنند.

ویژگی تشییع امام خمینی(ره) در رکوردهای جهانی گینس که تعداد شرکت کنندگان را 10.2 میلیون نفر اعلام می کند که تقریباً یک ششم جمعیت آن زمان کشور بود. هیچ کس به آن نزدیک نشده است.

چه چیزی آیت الله روح الله موسوی خمینی(ره)، معروف به «امام خمینی(ره)» را تا این حد معمایی کرده است؟ هنگامی که او فراخوان های اعتراضی از تبعید را صادر کرد، در اول فوریه 1979 برابر با 12 بهمن 1357 به خانه بازگشت، یا زمانی که در 3 ژوئن 1989 برابر با 13 خرداد 1368 از نفس ایستاد، چه چیزی مردم را به این تعداد به خیابان ها آورد؟

فیلیپ شنون، روزنامه‌نگار نیویورک‌تایمز، یک سال پس از درگذشت وی، به زیارت مقبره امام خمینی(ره) رفت و مشاهدات جالبی را برای خوانندگان غربی خود انجام داد.

آیت‌الله خمینی(ره) - حتی از قبر - که در غرب بسیار مورد اهانت و ترس قرار گرفته و هنوز مورد علاقه میلیون‌ها مؤمن اینجاست - همچنان به نفوذ در ملتی که نزدیک به 10 سال به عنوان عالی‌ترین رهبر معنوی آن رهبری می‌کرد، ادامه می‌دهد. نوشت.

سیره و میراث پرافتخار امام خمینی (ره) سی و چهار سال بعد همچنان چراغ الهام مبارزان حقیقت، عدالت و آزادی در سراسر جهان از جمله در غرب است.

امام در 17 می 1900 برابر با 27 اردیبهشت 1279 در خانواده‌ای عالم به دنیا آمد و سال‌ها به تحصیل علوم دینی پرداخت و به مقام عالی در فقه شیعه رسید.

امام خمینی(ره) بر خلاف معاصران خود که آگاهانه دین را از سیاست جدا می‌کردند، این دو حوزه را در هم تنیده می‌دید تا جایی که نظریه ولایت فقیه را مطرح کرد.

امام در مکان دیگری بود. او از نظر روحی در جایگاه بالاتری قرار داشت، در حالی که دولتمردی و هوش سیاسی او غیرقابل مقایسه بود. او از یک خانه ساده در یکی از روستاهای شمال تهران که در میان کوه ها فرو رفته بود، تمام دنیا را تکان داد.

افکار سیاسی-اجتماعی امام خمینی(ره) معطوف به رفاه مردم به ویژه مستضعفان و مستضعفین و امتناع قاطعانه از سلطه غرب بود.

یاد امام خمینی(ره) 34 سال پس از رحلت، میراث آن همچنان ماندگار است

خمیس ​​محمد

نایروبی

کد خبر 15796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =