اخیرآً مقاله ای از سوی آقای ایگور ساببوتین ( ستون نویس روزنامه روسی «نواویسیمایا گازتا») درباره متهم کردن سوریه به دستکاری کمک‌های بشردوستانه از سوی اعضای کنگره نوشته شده.

« درخواست بستن تمامی روزنه های تحریم، علیه دولت بشار اسد از کاخ سفید»

اخیرآً مقاله ای از سوی آقای ایگور ساببوتین ( ستون نویس روزنامه روسی «نواویسیمایا گازتا») درباره متهم کردن سوریه به دستکاری کمک‌های بشردوستانه از سوی اعضای کنگره نوشته شده.

در این مقاله آمده است: گروهی از نمایندگان کنگره با تمدید دولت بایدن رئیس جمهور آمریکا برای کاهش تحریم های اعمال شده علیه دمشق مخالفت کردند. این سند در فوریه 2023 در واکنش به زلزله شدید سوریه و ترکیه صادر شد و منظور از آن، تسهیل کمک‌های بشردوستانه به مناطق آسیب‌دیده بود. با این حال، قانونگذاران آمریکایی می گویند که دمشق از این فرصت برای رسیدن به اهداف سیاسی خود سوء استفاده کرده است و اکنون آنها می خواهند همه روزنه های تحریم ها ببندند.

کشورهای عربی منطقه و همسایگان سوریه، بعداز ناکامی های خود و شکست گروه های معارض دولت بشار اسد در صدد احیاء روابط خود با دمشق بر آمدند در این میان کشور امارات متحده عربی پیش قدم بود و در هفته ای که گذشت، دفترکمک رسانی خود را در پایتخت سوریه افتتاح کرد.

امارات یکی از فعال ترین کمک کنندگان به سوریه پس از زلزله فوریه است: روزنامه الوطن تعداد پرواز بشردوستانه از امارات به جمهوری عربی سوریه از فوریه تا ژوئیه حدود 260 پرواز برشمرده است.

با این حال، در هفته های اخیر شایعاتی در خصوص کند شدن روابط میان کشور های عربی و سوریه در شبکه های اجتماعی  به گوش می رسد.

یک منبع دیپلماتیک به شبکه تلویزیونی اپوزیسیون سوریه، مستقر در ترکیه، گفته است: بسیاری از کشورهایی که در ابتدا برای بازگرداندن روابط کامل با اسد گوی سبقت را از هم ربوده بودند، به تدریج تلاش های سیاسی و اقتصادی خود را کاهش داده و تنها در راستای گفتگوی ها امنیتی و اطلاعاتی گام بر می دارند. دلایل متعددی برای این تغییر سیاست و رویکرد مطرح شده است که مهمترین آنها مداخله فعال دولت بایدن در امور سوریه و فعال شدن مجدد مسیرهای قاچاق مواد مخدر است که از سوریه می گذرد.

ملاحظه کارشناسی:

اخیرا اتهاماتی در خصوص تولید و قاچاق مواد مخدر در استان‌های جنوبی سوریه که تحت کنترل حزب‌الله لبنان و با حمایت دولت سوریه به کشور های عربی و اروپا توزیع می شود، توجه بین‌المللی را بیش از پیش به خود جلب کرده است. در این راستا دولت آمریکا دو پسر عموی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را در 28 مارس 2023، به دلیل همکاری در قاچاق کاپتاگون[1] در لیست تحریم‌های خود قرار داده است آنها می گویند سوریه به یک مرکز جهانی در تولید کاپتاگون تبدیل شده است که عمدتا از طریق لبنان قاچاق می‌شود.

متاسفانه دولت آمریکا برای آسیب زدن به کشورهای عربی از هیچ کوششی فروگذار نبوده است همانطور که به بهانه  وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق، به این کشور لشگرکشی کرد. اکنون به بهانه تولید مواد مخدر در سوریه، در پی آن است تا با انتشار این اخبار نگران کننده اذهان عمومی را متقاعد کند تا بتواند مقاصد اصلی خود را پیاده نماید.

اخبار که دل هر مخاطبی را به درد می آورد و چنانچه از صحت و سقم آن اطلاعی نداشته باشد همسو با مواضع آنان خواهد شد.

منبع:

https://arabic.rt.com/press/1482073-

 

[1] قرص کاپتاگون نوعی مخدر بسیار قوی آمفتامین برپایۀ محرک مصنوعی فنتالین است که به سرعت در مصرف‌کنندگان حالت سرخوشی شدید به وجود می‌آورد در دهه‌ی 1960 این قرص هنوز دارو محسوب می‌شد، و از آن برای درمان حمله خواب و افسردگی و اختلالات دیگر استفاده می شد. اما دو دهه از این موضوع نگذشت که جامعه پزشکی به این نتیجه رسید که خواص اعتیادآور آن از مزایای درمانی‌اش بیشتر است. قبلا نیروهای داعش در سوریه، عامل اصلی تولید و توزیع این ماده مخدر بودند که منبع اصلی درآمد آنها محسوب می‌شد. به این مواد مخدر "قرص جهادی" گفته می‌شد

کد خبر 16527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =