۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷

استفانوس کاسه لاکیس در زمان بسیار کوتاهی پس از عضویتش در حزب چپگرای سیریزا نظر اکثریت اعضای این  حزب را به خود جلب کرد  و این  امر موجب شد که وی به عنوان رهبری  جوان، به جای " الکسیس چپراس " رئیس پیشین این حزب انتخاب شود.

تغییرات در حزب چپگرای سیریزا

استفانوس کاسه لاکیس در زمان بسیار کوتاهی پس از عضویتش در حزب چپگرای سیریزا نظر اکثریت اعضای این  حزب را به خود جلب کرد  و این  امر موجب شد که وی به عنوان رهبری  جوان، به جای " الکسیس چپراس " رئیس پیشین این حزب انتخاب شود. اعضای عالی حزب سیریزا انتظار داشتند که این جوان 37 ساله که به وضوح خود را همجنس گرا قلمداد می کند، بتواند به حزب سیریزا که در سه انتخابات عمومی گذشته به رهبری " الکسیس چیپراس" متحمل شکست سنگینی شده بود، جان تازه ای دهد، اما در انتخابات اخیر شورای شهر ها برای تعیین شهرداران و استانداران  که هفته گذشته (21 مهر 1402) در سراسر کشور برگزار شد، حتی یک شهردار از این اعضای این حزب انتخاب نشد. این امر باعث نگرانی افراد سرشناس اعضای مرکزی این حزب شده است.

لازم به ذکر است اختلافات درون حزبی پس از شکست های متعدد در انتخابات و به ویژه بعد از انتخاب کاسه لاکیس به عنوان رئیس این حزب به اوج خود رسیده و به گونه ای که بعضی از اعضای پیش کسوت این حزب ورود کاسه لاکیس به جمع هیات عالی رتبه حزب را بسته بندی و هدیه آمریکا به منظور متلاشی کردن ایده چپگرایی در حزب سیریزا قلمداد می کنند.

 به نظر می رسد اشتباه حزب چپگرای سیریزا در این بود که به جای حمایت از شخصیت های سرشناس، این حزب در انتخابات از فرد شناخته نشده ای حمایت کرد که به وضوح اعلام همجنس گرایی کرده و همیشه در کنار یک فرد آمریکایی که او را شوهر خود قلمداد می کند قرار می گیرد، در صدد بهره برداری تبلیغاتی به منظور حمایت از همجنس گرایان، برآمد. گرچه تا حدودی تبلیغات غرب بر روی جامعه یونان تاثیر فراوانی داشته است، اما هنوز اکثریت این جامعه، نگرش سنتی دارند و طرفدار کلیسای ارتدکس یونان هستند که به شدت با همجنس گرایی مخالف است. لذا، برخی علت شکست بزرگ این حزب در انتخابات شهرداری ها و استانداران کشور را در همین راستا قلمداد می کنند.

لازم به ذکر است، آقای استفانوس کاسه لاکیس در سال 1988 در منطقه ماروسی واقع در شمال شهر آتن متولد شد و از سال 2015 میلادی فعالیت های خود را در حوزه کشتیرانی آغاز کرد. پدر و مادر وی اهل جزیره کرت واقع در شمال شرقی یونان هستند. کسب جوایز متعدد در مسابقات ریاضی مانند مسابقه  سراسری ریاضیات یونان که توسط موسسه ارشمیدس برگزار می شود، موجب شد تا بورسیه آکادمی فلیپ واقع در ایالت ماسوچیست آمریکا را نصیب خود کند. لذا، وی در سن چهارده سالگی برای تحصیل راهی آمریکا شد. استفانوس کاسه لاکیس با بورسیه "اندرا دراکوپولو" تحصیلات خود را در دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا ادامه داد و موفق به دریافت دو مدرک کارشناسی، در رشته های اقتصاد و مدیریت شد. وی همزمان، تحصیلات خود را در رشته هنر در یک کالج خصوصی هنر در آمریکا ادامه داد.

نامبرده، همچنین به عنوان داوطلب با گروه جو بایدن به عنوان نماینده کنگره آمریکا در انتخابات سال 2008 میلادی  فعالیت می کرد و با اندیشکده های سیاست خارجی مانند مرکز مطالعات استراتژی در واشنگتن دی سی  همکاری داشته است.

استفانوس کاسه لاکیس رئیس جدید حزب چپگرای سیریزا چند ماه قبل از برگزاری سمینار سراسری این حزب از آمریکا به یونان سفر کرد و به عضویت این حزب در آمد. وی در سمینارهایی که به منظور بررسی توانایی نامزده های انتخاباتی برای ریاست این حزب شرکت و دیدگاه خود را در سخنرانی ها و یا از طریق فضای مجازی منتشر می کرد. به رغم اینکه در سمینارهای حزب سیریزا، تعدادی از افراد سرشناس این حزب کاندیداتوری خود را اعلام کردند، استفانوس کاسه لاکیس که به تازگی به عضویت این حزب درآمده بود، نامزد ریاست این حزب شد و پس از برگزار سخنرانی های متعدد  و سفر به شهرهای مختلف این کشور، تبلیغ انتخاباتی خود را آغاز کرد. انتخابات برای تعیین رئیس جدید در تمام شهرهای یونان و با حضور اعضای این حزب برگزار و وی توانست در دور اول انتخابات با اختصاص حدود 53 درصد کل آرا  به خود به دور دوم انتخابات راه یابد. در دور دوم انتخابات آقای کاسه لاکیس با اختصاص 57 درصد کل آراء به عنوان رئیس حزب چپگرای سیریزا انتخاب شد.

کد خبر 17165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =