نگاهی بر دانشگاه الفرات سوریه

دانشگاه الفرات یکی از دانشگاه های دولتی کشور سوریه است که در شهر دیرالزور قرار دارد و در زمان تأسیس تا پیش از بحران داخلی سوریه یکی از مدرن ترین دانشگاه های این کشور به شمار می رفته است.

هنگام تأسیس این دانشگاه دارای شانزده دانشکده شامل هشت دانشکده در دیرالزور، چهار دانشکده در رقه و چهار دانشکده در الحسکه بود و تعداد کل دانشجویان آن، طبق آمار سال تحصیلی 1385 ش.  _ که همان سال نخست فعالیت دانشگاه است: 2006 م. -  هفت هزار نفر اعلام شده بود.

هرچند در کشورهای ترکیه و عراق نیز دو دانشگاه به نام های الفرات مشغول به فعالیت هستند و چند مرکز آموزشی دانشگاهی نیز با همین نام شناخته می شوند اما در کشور سوریه دانشگاه الفرات(جامعه الفرات) تنها بر همین مجموعه دانشگاهی اطلاق می شود و گاه با نام دانشگاه دیر(جامعه الدیر؛ الدیرالزور) از آن یاد می شود.

نگاهی بر دانشگاه الفرات سوریه

پس از اشغال منطقه شرق سوریه و استان دیرالزور توسط تکفیری­های ارهابی داعش در سال 2013 میلادی و تعطیل و خراب شدن بخش­های بسیاری از دانشگاه الفرات تعداد دانشکده ها متغیر است، زیرا هر ساله افزایش می یابد، زیرا دانشگاه در حال گسترش است.

در اولویتی که در هنگام درخواست برای هر دانشگاه سوریه صورت می گیرد، حدود 70 درصد از صندلی های خالی دانشکده های دانشگاه الفرات برای سال تحصیلی که تاریخ آن تمایز است، به فرزندان استان های شرقی اختصاص داده شده است.، به عنوان مثال:

اگر حداقل پذیرش در دانشکده مهندسی عمران در الحسکه برای هر دانشجو در جمهوری عربی سوریه 224/240 باشد، حداقل برای دانشجویی که متعلق به سه استان است (الحسکه - دیرالزور - الرقه) پایین ترین است و فقط 218/240 است.

دانش آموزی که از این طریق درخواست می کند دانش آموز استان های شرقی و مقایسه را مقایسه دانش آموزان استان های شرقی می گویند مشروط بر این که دانش آموز گواهی آمادگی خود را از یکی از استان های شرقی گرفته باشد یا دوره متوسطه را در یک دوره تحصیل کرده باشد. از مدارس سه استان در طول فرآیند تمایز، دانش آموز مقالاتی را ارائه می دهد که این را ثابت می کند، که اگر دوره متوسطه مدرسه ای را که در آن تحصیل کرده است، یا یک کپی تأیید شده از گواهی آمادگی است.

تهیه و تنظیم: محمدهادی کاوه

کد خبر 17765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =