‌دار الأسد للثقافة و الفنون (سالن اپرای دمشق)

دارالأسد للثقافة و الفنون که به اختصار "سالن اپرای دمشق" نیز نامیده می شود؛ نهادی عمومی و دارای استقلال حقوقی، اداری و مالی است که زیرمجموعه وزارت فرنگ سوریه قرار دارد. تأسیس دار الأسد به سال 2003 م باز می گردد ولی این مجموعه فرهنگی هنری بطور رسمی در 7 مه 2004 افتتاح شد و پس از آن، در سال 2006م. رئیس-جمهور سوریه بشار اسد قانون شماره 54 را برای تأسیس اداره کل دارالاسد صادر کرد.

دارالاسد در گوشه جنوب شرقی میدان اموی دمشق – یکی از اصلی ترین و نمادین ترین میدان های سوریه -  و در نزدیکی بنای یادبود شمشیر این میدان واقع شده است. مساحت کل دارالاسد 350000 متر مربع برای کلیه ساختمان ها و تأسیسات آن ثبت شده است. دارالاسد و یا همان "سالن اپرا" معماری بسیار زیبایی دارد که به نوعی در زمره شاهکارهای معماری دمشق به حساب آمده بویژه آن که تلفیقی از معماری دمشقی و معماری مدرن است. در نخستین نگاه به نظر می رسد که بنای دارالاسد توسط قلعه هایی محکم از دید رهگذران پنهان مانده است ولی با ورود به سالن های وسیع و زیبای آن، به وضوح نوستالژی آن نمایان می شود؛ آنچنان که روح قدیمی شهر تاریخی دمشق را می توان حس کرد.

     وجود نقاشی هایی از شکل گیری سوریه معاصر و مجسمه هایی با نام های هنری برجسته و همچنین آثار و مصنوعات شرقی به تالارهای مختلف این ساختمان، اعتباری در حد موزه­ای ساده ولی جذاب بخشیده است.

تالارهای اصلی دارالاسد

  • سالن اپرا ؛  با 1335 صندلی و مجهز به تمامی امکانات لازم جهت برگزاری بزرگترین اجراهای اپرا و گروه های سمفونیک و غیره.
  • سالن درام ؛  با 662 صندلی و با صحنه ای که به سمت سالن و تماشاگران امتداد دارد. فضای این سالن امکان نمایش های تئاتر، گروه های موسیقی مجلسی و تک نوازان را داراست.
  • سالن چند منظوره ؛  با 237 صندلی که بر روی ریل هایی متحرک قرار گرفته است که بسته به ماهیت نمایش، می توان آنها را در شش موقعیت مختلف پیکربندی کرد.
  • گالری برای هنرهای تجسمی و تصاویر نوری.

‌دار الأسد للثقافة و الفنون (سالن اپرای دمشق)

فعالیت های دارالاسد

    از ابتدای افتتاح و بهره برداری از دارالاسد و سالن های مختلف آن، بسیاری از فعالیت های گروه های فرهنگی هنری سوریه و همچنین کشورهای خارجی در این مجموعه برگزار گردیده است. شاید بتوان گفت که سالهاست، دارالاسد به مرکزی فرهنگی هنری در دمشق تبدیل شده است؛ و همیشه تلاش شده به فعالیت هایی مجوز اجراء در این مجموعه داده شود که بواسطه کیفت بالای خود در سطح ملّی و حتی گاه جهان عرب تعریف شوند.

    در سالهای اخیر و پس از فروکش کردن آتش بحران در دمشق نیز دارالاسد با مدیریت ریاست جدید خود - آندره معلولی- در اجرای برنامه های مختلف بویژه اجرای کنسرت های موسیقی، فعال بوده است. شاید بتوان گفت که بطور تقریبی هر ماه حدود سه برنامه فرهنگی که عمدتاً در حوزه موسیقی است در سالن های مختلف دارالاسد به اجراء در می آید. در مهرماه سال جاری، هفته فیلم ایرانی به اهتمام رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در دارالاسد دمشق برگزار گردید که خود نشانه آگاهی مسئولان فرهنگی سوری از سطح فیلم های ایرانی و تمایل آنها برای همکاری های بیشتر ارزیابی می شود.

پیشنهادها

   ظرفیت های آماده به­کار در دارالاسد، ارتباطات فرهنگی به وجود آمده بین رایزنی فرهنگی کشورمان در سوریه و مسئولان فرهنگی سوری در سطوح مختلف و نیز  استعدادهای قابل عرضه در کشور بویژه در عرصه های فیلم، موسیقی، تئاتر، عکاسی، هنرهای تجسمی و ... می تواند مبنای همکاری ها و تعاملات فرهنگی دو کشور ایران و سوریه قرار گیرد.

   در این میان، اهتمام به برنامه ریزی و اجرای فعالیت های مختلف فرهنگی در سطح نخبگی و بین المللی و عرضه محصولات و دستاوردهایی که بازگوکننده مزیت فرهنگی کشورمان می باشد – و به تعبیری دیگر، همان فرهنگ ایران اسلامی، فرهنگ مقاومت و تکیه بر وحدت امت اسلامی – می تواند مسیر تعاملات فرهنگی دو کشور را در جهت صحیح خود، هموار نماید.

   اجرای برنامه های مشترک با حضور دیگر کشورها – بویژه کشورهای محور مقاومت؛ ایران, عراق، لبنان، یمن سوریه – می تواند مد نظر برنامه ریزان و مجریان فرهنگی در تهران و دمشق قرار گیرد.

   تلاش برای حضور در بسیاری از برنامه های فرهنگی مجموعه دارالاسد از سوی مسئولان، نخبگان و هنرمندان ایرانی – در حد توان و با رعایت ملاحظات - نشانه علاقه مندی ایران به حسن تعامل در عرصه فرهنگی سوریه خواهد بود. هرچند برخی از فعالیت های اجراء شده در محیط های عربی و بطور مشخص در دارالاسد مناسب حضور رسمی نمایندگان ج.ا. ایران نبوده و نیست ولی در بسیاری از فعالیت های مناسب نیز، جای خالی نمایندگان کشورمان به چشم می خورد.

تهیه و تنظیم : محمدهادی کاوه

کد خبر 17782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =