به کلیسای کوچک پرتغالی 1498 مالیندی در کنیا خوش آمدید

هزاران نفر در پنج قرن گذشته در کلیسای سنت فرانسیس خاویر در مالیندی برای اکثر مسیحیان، به ویژه کاتولیک ها، دعا کرده اند. کلیسایی کوچک در یک معبد کوچک که پر از روح است. این کلیسا در سال 1498 پس از بازدید ملوان پرتغالی واسکو دوگاما از مالیندی ساخته شد.

هزاران نفر در پنج قرن گذشته در کلیسای سنت فرانسیس خاویر در مالیندی برای اکثر مسیحیان، به ویژه کاتولیک ها، دعا کرده اند. کلیسایی کوچک در یک معبد کوچک که پر از روح است. این کلیسا در سال 1498 پس از بازدید ملوان پرتغالی واسکو دوگاما از مالیندی ساخته شد. واسکو دوگاما اولین سفر دریایی را از اروپا در اطراف آفریقا به هند انجام داد. به همین دلیل است که او را کاشف مسیر دریایی اروپا به آسیا می دانند. یک دریانورد گجراتی از مالیندی او را به هند راهنمایی کرد. پیش از این نوشته بودند که او مومباسا را متخاصم و کشتی های تجاری غیرمسلح عرب را قبل از حرکت به سمت مالیندی که در حال جنگ با مومباسا بود غارت کرده بود.

طبق گزارش موزه‌های ملی کنیا، ساخت این کلیسا بیش از سه قرن قبل از آمدن دکتر جان لودویگ کراپف در سواحل مومباسا در سال 1844 است.

 

به کلیسای کوچک پرتغالی 1498 مالیندی در کنیا خوش آمدید

این کلیسای کوچک 389 سال قبل از اینکه کلیسای سنت پل انگلیکن در رابای، کلیفی که قدیمی ترین کلیسای کنیا محسوب می شود، در سال 1887 توسط کشیش هنری پروف پارکر تقدیس شود، ساخته شد. این کلیسا اولین کلیسای کنیا است، اما رهبری کلیسای کاتولیک در مالیندی می گوید که فقط می توان آن را به عنوان یک کلیسای کوچک توصیف کرد.

این کلیسا در سال 1935 از طریق یک آگهی روزنامه به عنوان یک اثر ملی اعلام شد، توسط NMK مراقبت و نگهداری می شود. بر خلاف کلیسای بزرگ، کلیسای کوچک مکانی برای عبادت است که کشیش و جماعت دائمی ندارد. عمر عبدالله، مدیر NKM در مالیندی می گوید: «این قدیمی ترین کلیسای مسیحی در شرق آفریقا است و در سال 1935 به عنوان یک بنای یادبود ملی شناخته شد.

به کلیسای کوچک پرتغالی 1498 مالیندی در کنیا خوش آمدید

 اسقف اعظم کاتولیک مالیندی "ویلبارد لاگو" با عبدالله موافق است که اولین مراسم مذهبی مسیحی در کنیا در کلیسای کوچک برگزار شد، اما اصرار دارد که این کلیسا یک کلیسا نیست."این قدیمی ترین زیارتگاه مسیحیان در کنیا است. صدها زائر برای عبادت و بزرگداشت سنت فرانسیس در 3 دسامبر به اینجا می آیند. این کلیسا در مقایسه با سایر کلیساها کوچکتر است. اسقف لاگو می‌گوید کلیسای سنت پل در رابای، کلیفی، قدیمی‌ترین کلیسای کنیا است، اما می‌افزاید که هنوز قابل بحث است که آیا کلیسای سنت فرانسیس با توجه به اندازه آن می‌تواند یک کلیسا در نظر گرفته شود. با این حال، او می‌گوید که هر سال مؤمنان کاتولیک در این مکان گرد هم می‌آیند تا جشن سنت فرانسیس خاویر را مطابق با تقویم کلیسا جشن بگیرند. سنت فرانسیس خاویر در 3 دسامبر 1552 در جزیره ای متروک در خلیج کانتون چین درگذشت. این روز در سراسر جهان جشن گرفته می شود.

به کلیسای کوچک پرتغالی 1498 مالیندی در کنیا خوش آمدید

کلیسای کوچک کاهگلی ماکوتی که مانند دریانوردهای قدیمی در Segres در پرتغال ساخته شده است، حدود 5 در 5 متر است و میزبان صدها مسیحی و گردشگر از پرتغال است.«هنوز گذراندن وقت در آنجا دلگرم کننده بود. جویس کادنج، یک مؤمن کاتولیک که از کلیسای کوچک مالیندی بازدید کرده است، می‌گوید: «تصاویر کاملی از آنچه قرن‌ها پیش در اینجا رخ داده است. این کلیسا در نزدیکی ستون واسکو دوگاما در ساحل شلا، مالیندی واقع شده است.دارای یک صلیب روی پشت بام، یک محراب و سایر لوازم کاتولیک، دو صندلی و حدود ده نیمکت درختی است.

عبدالله که بیش از دو دهه در NKM کار کرده و کلیسا را حفظ کرده است، می‌گوید: «ظرفیت این مکان حدود 35 نفر است، اما می‌تواند حدود 50 نفر دیگر را در جای خود نگه دارد.عمر در حالی که به تنها پنجره کلیسای کوچک رو به اقیانوس اشاره می کند توضیح می دهد: «سربازان پرتغالی با اسلحه به کلیسا می آیند و نزدیک پنجره می نشینند تا سواحل را تماشا کنند.اما چرا کلیسای کوچک به نام سنت فرانسیس خاویر - یک مبلغ کاتولیک نامگذاری شده است؟ بر اساس سوابق NMK و کلیسای کاتولیک، فرانسیس خاویر در مالیندی فرود آمد تا در سال 1541 دو دریانورد را که در یک کشتی در مسیر هند مرده بودند، دفن کند.

به کلیسای کوچک پرتغالی 1498 مالیندی در کنیا خوش آمدید

حضور پرتغالی ها در مالیندی در سال 1498 با ورود واسکو دوگاما در دومین سفر خود به هند آغاز شد. او با گروهی از سربازان در مالیندی نمازخانه ای را برای خواندن نماز ساخته بودند.بر اساس تاریخ مکتوب که تعداد مساجد شهر را در آن زمان 17 مسجد می‌داند، در آن زمان عبادت اسلامی در مالیندی بسیار مهم بود.این شهر در آن زمان تحت فرمانروایی مسلمانانی بود که با حاکمان عمانی مومباسا در جنگ بودند.

عبدالله می گوید: "حکام مالیندی در حال جنگ با مومباسا بودند. بنابراین حاکمان مالیندی واسکو دوگاما را متحدی می دیدند که می تواند به آنها برای پیروزی در این جنگ کمک کند. این اتحادیه مبتنی بر منافع متقابل بود."دوگاما اجازه ساخت کلیسای کوچک را داشت. اما او مسلمانان را به عنوان مانعی بر سر راه برنامه های خود در منطقه مشخص کرده بود و به طور خصوصی نقشه ای برای گسترش مسیحیت طراحی کرده بود.

به کلیسای کوچک پرتغالی 1498 مالیندی در کنیا خوش آمدید

 بعد از اینکه خاویر اولین مراسم ترحیم را برای دو ملوانی که در سانتیاگو جان باختند و آنها را در آنجا دفن کرد، هنوز کلیسای کوچک به رسمیت شناخته نشده بود. گزارش های مذهبی و تاریخی گسترش مسیحیت انجیلیسم در کشور را به سنت خاویر نسبت نمی دهند، بلکه این واقعیت است که او اولین کسی بود که مراسم مقدس را در خاک کنیا برگزار کرد.  عبدالله می‌گوید: «در هنگام دفن این دو دریانورد است که اولین مراسم عشای کاتولیک یا مسیحی در شرق آفریقا برگزار شد.

علمای مذهبی می گویند که کلیسای سنت فرانسیس خاویر و مساجدی مانند مسجد مانداری در امتداد جاده سر مبارک در مومباسا ثابت می کنند که ساحل یک دیگ ذوب اعتقادات و فرهنگ در کنیا بوده است. تاریخ کلیسای کوچک پس از خروج پرتغالی ها از مالیندی در سال 1593 مبهم است. در قرن 17 و 19، در NKM ثبت شده است که مالیندی افول کرده و تقریباً ناپدید شده است. در این دوره، شهر به عنوان "شهری ویران و متروک" توصیف می شد. اما در سال 1894 پس از اینکه جی بیل اسمیت در آنجا دفن شد، قبرستان کلیسا دوباره مورد استفاده قرار گرفت. اسمیت اولین کمیسر ناحیه مالیندی برای شرکت امپراتوری بریتانیا درشرق آفریقا بود. «سرهنگ لافورد، فرانک متیو، پسر کانن متیو، یک چای‌کار پیشگام در کریچو، بعداً در قبرستان بیرون کلیسا به خاک سپرده شد.» نام هتل معروف لافورد به افتخار افسر نظامی استعماری که این مرکز را تأسیس کرد، گرفته شده است اما این کلیسا در زمان سلطنت سید سعید، سلطان عمان که مومباسا تحت صلاحیت او بود و همچنین مشتاق گسترش اسلام در منطقه ساحلی بود، ساخته شد. به گفته عثمان حسین، دستیار موزه‌های ملی و بناهای تاریخی (ساحل)، قدیمی‌ترین مسجد کشور، مسجد ماندری است که در نزدیکی قلعه عیسی قرار دارد. این قلعه 23 سال از قلعه ای که بین سال‌های 1593 و 1596 ساخته شده است، قدیمی‌تر است. چهار قرن بعد، مسجد مانداری در امتداد جاده سر مبارک در شهر قدیمی هنوز استوار است. افسر آموزش در فورت ژسوس "رافائل ایگومبو" می گوید پس از ورود عمانی ها به مومباسا برای کمک به مردم محلی برای مبارزه با پرتغالی ها، آنها به مکانی برای عبادت نیاز داشتند. او گفت: "آنها در شهر قدیمی ساکن شدند و مسجدی را ساختند که نام آن را به نام خاندان ماندری که در شهر قدیمی ساکن بودند، ساختند. این قدیمی ترین مسجد است." این مسجد یکی از سه مسجد دارای مناره است. برخی دیگر مبارکی، بشیخ و شلا هستند. در داخل مسجد کتیبه‌ها، نیمکت‌ها و پنجره‌های طاق‌دار متعددی وجود دارد. ایگومبو توضیح می دهد: "اینها مواردی هستند که عمانی ها هنگام عبادت از آنها استفاده می کردند. طراحی ساختاری داخلی هنوز دست نخورده است." گزارش‌های باستان‌شناسی همچنین شواهدی از مساجد با قدمت چند صد ساله را در جزیره پاته در مجمع‌الجزایر لامو تأیید کرده‌اند. پروفسور حسن مواکیماکو از گروه فلسفه و مطالعات دینی در دانشگاه پوانی می گوید که ادیان مختلف در کنار هم به صورت مسالمت آمیز در ساحل زندگی می کردند، زیرا آنها از مدارا حمایت می کردند. او می‌گوید: «اما مهم‌ترین نکته این است که اسلام که دین اکثریت نخبگان بود، اهمیت این ادیان و حقوق آن‌ها را می‌شناخت، هرچند با آموزه‌های آن‌ها موافق نبودند». به گفته پروفسور مواکیماکو، حاکمان مسلمان اعطای زمین برای ساختن یک کلیسا یا معبد هندو را ایرادی نمی‌دانستند و به همین دلیل است که در برخی مکان‌ها خانه‌های مذهبی مختلف در نزدیکی یکدیگر یافت می‌شوند.

منبع:

  https://www.standardmedia.co.ke/counties/article/2001440190/welcome-to-malindis-1498-c

https://museums.or.ke/the-portuguese-chapelhttps://en.wikipedia.org/wiki/Portuguese_Chapel,_Malindi

https://www.google.com/maps/@-bbqQi!

https://www.lakenakurukenya.com/portuguese-chapel-kenya/

کد خبر 17959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =