شورای مقدس کلیسای ارتدوکس یونان برای ابتکار قانونی اعلام شده از سوی دولت در مورد زوج های همجنسگرا طی اطلاعیه ای اعلام کرد که ابتکار دولت مفهوم مسئولیت والدین را تغییر می دهد و حق زندگی با پدر و مادر را از کودکان سلب می کند.

دیدگاه شورای مقدس کلیسای ارتدوکس نسبت به لایحه دولت در مورد ازدواج همجنسگرایان

شورای مقدس کلیسای ارتدوکس یونان برای ابتکار قانونی اعلام شده از سوی دولت در مورد زوج های همجنسگرا طی اطلاعیه ای اعلام کرد: «پیشنهاد جدید دولت در زمینه ازدواج همجنسگرایان تعریف ازدواج و مسئولیت این مفهوم پدر و مادر و مسئولیت آنها در تربیت فرزندان را تغییر خانواده را تغییر می دهد، واقعیتی که بر تمام جامعه یونان، همه خانواده ها، همه شهروندان، همه والدین، همه فرزندان و به طور کلی اخلاق اجتماعی تأثیر می گذارد.» او در بیانیه خود تأکید می کند که در این مورد، ابتکار دولت مفهوم مسئولیت والدین را تغییر می دهد. این پیشنهاد قانونی مورد بحث، حق زندگی با پدر و مادر را از کودکان سلب می کند، الگوی پدر و مادر را نفی می کند و کودکان را از شناخت منشأ و هویت خود محروم می کند. ذهنیت و نگرش جدیدی به آموزش و پرورش و مدارس کشور ما وارد می کند.

همچنین، شورای مقدس کلیسای ارتدوکس یونان طی جلسه ای در ۲۳ ژانویه موضوع ازدواج همجنسگرایان در آستانه معرفی لایحه دولت به پارلمان را مورد بررسی قرار داد. اعضای این شورا به اتفاق آرا مخالفت خود با تصمیم دولت جهت به رسمیت شناختن ازدواج مدنی و فرزند پذیری همجنس گرایان را ابراز نمودند. در بیانیه ای که پس از پایان جلسه صادر گردید آمده است که این شورا تصمیم دارد نامه ای به ۳۰۰ نماینده پارلمان ارسال نموده و متنی را آماده کرده که در کلیساهای سراسر کشور در ۴ فوریه قرائت شود. ضمنا آزادی عمل به روحانیون داده شده است که تجمعات و مراسماتی در اعتراض به ابتکار دولت برگزار نمایند.

در بیانیه شورای مقدس، استدلال کلیسا بر اساس الهیات در مورد کانون ازدواج و دوگانگی جنسیت منعکس گردیده و نسبت به تضعیف الگوی خانواده و تبعات آن برای کودکان هشدار داده شده است. طی نامه ای که قرار است به نمایندگان پارلمان ارسال شود، بر ابعاد حقوقی مسئله تمرکز خواهد شد. به نقل از منابع کلیسایی، شورای مقدس در نامه خود نسبت به شکایت احتمالی زوج های همجنسگرا علیه دولت در دادگاه های اروپایی بعلت وضع تبعیض در دسترسی به مادر جایگزین هشدار خواهد داد. به گفته نخست وزیر زوج ها همجنس گرا حق فرزند پذیری خواهند داشت اما از حق باروری از طریق مادر جایگزین منع خواهند شد. کلیسا مدعی است که دادگاه های اروپایی علیه این تبعیض رای داده و خواستار دسترسی بلامانع زوج های همجنسگرا به مادر جایگزین خواهد شد.

تحلیل:

۱- پس از مدت ها بحث و گمانی زنی در فضای سیاسی- اجتماعی یونان، شورای مقدس کلیسای ارتدوکس یونان طی بخشنامه ای که به تمامی کلیساهای این کشور ارسال  شد، در مورد ازدواج و پذیرش فرزند از سوی همجنس گرایان موضع رسمی خود را اعلام و مخالفت صریح کلیسا با فرزند پروری از سوی همجنس گرایان را مورد تاکید قرار داد. 

۲- برخی روحانیون تندرو خواستار عدم اجازه ورود نمایندگان حامی لایحه به کلیساها گردیدند که مورد پذیرش قرار نگرفت. برخی دیگر خواستار برگزاری تظاهرات سازمان یافته توسط کلیسا گردیدند اما سرانجام تصمیم گرفته شد به هر روحانی آزادی عمل داده شود چنانچه تمایل دارد تجمع اعتراضی برگزار نماید. ایئرونیموس اسقف اعظم کلیسای یونان در این جلسه که به مدت پنج ساعت به طول انجامید، بر ضروت حفظ وحدت میان روحانیون عضو شورا تاکید کرد و اظهار داشت که مهم است که در مورد این مسئله حساس کلیسا یکصدا باشد. منابع دولتی در واکنش به تصمیم کلیسا فقط تاکید کردند که نظرات کلیسا محترم است. هیئت دولت در جلسه ای در روز چهارشنبه به ریاست آقای میچوتاکیس لایحه مربوطه را تایید خواهد کرد تا طی روزهای آتی تسلیم پارلمان شود.

۳- از دیدگاه کلیسا، ارزش معنوی ازدواج عادی میان زنان و مردان را نمی توان توافق نامه  ای که قبلا در  دفاتر اسناد رسمی یا اعلامیه مشترک در شهرداری های محلی امضا شده است، کاهش داد. کلیسا همچنین تاکید دارد همانطور که دادگاه حقوق بشر اروپا اعلام کرده با نهادینه شدن  فرزند خانوادگی، دولت وظیفه دارد خانواده ای مناسب برای تربیت کودک فراهم کند نه اینکه هرکسی که بخواهد فرزندی را به سرپرستی بگیرد. کودکان نیاز ذاتی داشته و حق دارند پدر و مادر داشته باشند و مدرن گرایی نمی تواند نیاز طبیعی کودکان برای داشتن پدر و مادر را با راه حل های دیگر جایگزین کند.

۴- درپی اطلاعیه کلیسا و ابلاغ آن به سراسر کشور نارضایتی شدیدی در میان گروه  های همجنس  گرایان دیده می شود. کلیسا در بیانیه خود تاکید دارد هیچ  کس را نمی توان به خاطر ویژگی ها و گرایش های که با آن متولد شده مورد انتقاد قرار داد. کلیسا خانواده  ای است که هیچ فردی را به خاطر ضعف هایش طرد نمی کند بلکه او را به مبارزه مداوم برای غلیه بر آن  ها ترغیب می کند. اما از آن پس هرانسانی در انتخاب هایش و شیوه زندگی اش آزاد است. کلیسا به طور کلی با ازدواج مدنی مخالف است و کلیسای ارتدوکس شرقی پیشنهاد زندگی مثبت خود را دارد و آن ازدواج مسیحی بین زن و مرد است. کلیسا اتحاد ذهنی و جسمی زن و مرد را یک انتخاب زندگی مقدس می داند که نیازمند برکت الهی است.

۵- در سال ۲۰۰۸ یونان به عنوان یک جایگزین (به جای ازدواج) توافقنامه زندگی مشترک را تنها به نفع زوج های همجنس  گرا، وضع کرده است. همانطور که انتظار می  رفت، یونان در سال ۲۰۱۳ توسط دادگاه دادگستری اروپا به دلیل تبعیض ناروا علیه زوج های همجنس  گرا به دلیل گرایش جنسی آن ها محکوم شد. متعاقبا در سال ۲۰۱۵ به دلیل محکومیت مجدد، دولت یونان مجبور شد توافقنامه زندگی مشترک را به نفع زوج های همجنس گرا صادر کند. پیش بینی می شود واکنش  ها از سوی احزاب و شخصیت های سیاسی و فرهنگی یونان ادامه یابد.

منابع:

in.gr - ۱ ژانوئیه

Αντίθετη η Ιερά Σύνοδος της Καθολικής Ιεραρχίας Ελλάδος στην κυβερνητική πρωτοβουλία για τα ομόφυλα ζευγάρια | in.gr

۲- kathimerini.gr  بیست و چهار  ژانویه ۲۰۲۴

https://www.kathimerini.gr/politics/۵۶۲۸۴۵۰۳۱/omofyla-zeygaaria-katigoro-ieras-synodoy-choris-aforismoys-perithorio-stoys-mitropolites-gia-pio-dynamikes-antidraseis/

کد خبر 18562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =