جلسه علنی روز ۲۶ ژانویه پارلمان یونان با ارائه گزارش سالگرد «روز بزرگداشت قربانیان یهودی یونانی و قهرمانان هولوکاست» برگزار شد. با این حال، بسیاری از مردم یونان، وجود نگرش منفی نسبت به یهودیان در این کشور را درپی تغییر نگرش دولت یونان و همکاری قوی این کشور با رژیم صهیونیستی و پیروی از سیاست های آمریکا در این خصوص می‌دانند.

بزرگداشت هلوکاست در پارلمان یونان

جلسه علنی روز ۲۶ ژانویه پارلمان یونان با ارائه گزارش سالگرد «روز بزرگداشت قربانیان یهودی یونانی و قهرمانان هولوکاست» آغاز شد و بلافاصله پس از گزارش یک دقیقه سکوت از سوی مجلس برگزار شد. از این طریق، پارلمان یونان با هدف زنده نگه داشتن حافظه تاریخی، ادای احترام بدیهی به میلیون‌ها قربانی هولوکاست و یادآوری نیاز به هوشیاری و هوشیاری مداوم در دفاع از حقوق بشر و ارزش‌های دموکراتیک است. لوگوی کمپین اطلاع رسانی بین المللی برای حفظ خاطره هولوکاست نیز با شعار «به یاد داریم» بر روی نمای ساختمان پارلمان به نمایش درآمد.

تحلیل:

۱- در ژانویه ۲۰۰۴، پارلمان یونان، روز ۲۷ ژانویه به عنوان روز یادبود و یهودیان یونانی که در اردوگاه‌های کار اجباری نازی جان خود را از دست دادند، تعیین شد، در حالی که سال بعد، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۲۷ ژانویه را به عنوان  «روز جهانی یادبود هولوکاست» تعیین کرد.

۲- از قرن ۱۵ میلادی یهودیان مقیم این کشور حضور فعالی در شهرهای شمال یونان داشتند و گروهی دیگر به مرور مهاجریت کردند. ادعا می شود، بسیاری از یهودیانی که در این مناطق ماندند در پایان جنگ جهانی دوم کشته شدند. حمایت پارلمان یونان در حالی است که در سال‌های اخیر مراکز مختلف یهودیان در یونان شامل، کنیسه، مدارس، قبرستان و نمادهای هلوکاست در بخش‌های شمالی این کشور بارها مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفته است.

۳- در یونان هرگونه یهودی ستیزی تحت قانون نژادپرستی پیگرد قانونی دارد. با این حال، در این کشور دو نگرش کلیشه ای نسبت به یهودیان وجود دارد. اولین مورد نگاه سنتی است که براساس «ثروت اقتصادی» و سلطه یهودیان دراین زمینه وجود دارد. این گرایش حتی بعضا در میان اعضای کلیسا هم دیده می ‌شود. شکل دوم آن مشروعیت زدایی از حق موجودیت اسرائیل به دلیل سیاست هایش در غزه یا شهرک سازی ‌های غیر قانونی در کرانه باختری و جنایات علیه بشریت و یا سازماندهی نسل کشی علیه فلسطینی ‌ها است و عمدتا این نگاه در گرایش چپ دیده می شود. 

۴- بسیاری از مردم یونان، وجود نگرش منفی نسبت به یهودیان در این کشور را درپی تغییر نگرش دولت یونان و همکاری قوی این کشور با رژیم صهیونیستی و پیروی از سیاست های آمریکا در این خصوص می‌دانند.

skai.gr

۲۶ ژانویه

Φωταγώγηση του κτηρίου της Βουλής για τη Διεθνή Ημέρα Μνήμης των Θυμάτων του Ολοκαυτώματος | ΣΚΑΪ (skai.gr)

کد خبر 18575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =