۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱

تحلیل جمعیتی مسلمانان در استان آلمریا، که توسط اتحادیه جوامع اسلامی اسپانیا (UCIDE) و مرکز «دیده بان آندالوسیا» انجام شده است، نمای دقیقی از ترکیب و توزیع این جامعه ارائه می دهد. بر اساس این داده‌ها، تخمین زده می‌شود که آلمریا محل زندگی 133158 نفر است که به دین اسلام اعتقاد دارند، رقم قابل توجهی که حضور و ارتباط آن را در بافت محلی برجسته می‌کند.

مسلمانان استان آلمریا اسپانیا

تحلیل جمعیتی مسلمانان در استان آلمریا، که توسط اتحادیه جوامع اسلامی اسپانیا (UCIDE) و مرکز «دیده بان آندالوسیا» انجام شده است، نمای دقیقی از ترکیب و توزیع این جامعه ارائه می دهد. بر اساس این داده‌ها، تخمین زده می‌شود که آلمریا محل زندگی 133158 نفر است که به دین اسلام اعتقاد دارند، رقم قابل توجهی که حضور و ارتباط آن را در بافت محلی برجسته می‌کند. از این گروه، 83238 نفر خارجی و 49920 نفر اسپانیایی هستند که نشان دهنده تنوع و پیچیدگی این جامعه است که هم از مهاجران و هم از شهروندان اسپانیایی الاصل تشکیل شده است که اسلام را به عنوان ایمان دینی خود پذیرفته اند.

این جامعه مسلمان در آلمریا طیف گسترده‌ای از مشخصات را ارائه می‌کند، از اسپانیایی‌های متولد شده که مسیر معنوی را در این دین پیدا کرده‌اند تا کسانی که ملیت اسپانیایی را به دست آورده‌اند و فرزندانی دارند که در استان یا سایر نقاط کشور متولد شده‌اند. این شبکه متنوع و چند وجهی بافت اجتماعی و فرهنگی آلمریا را غنی می کند و به تکثر و پویایی منطقه کمک می کند. حضور مسلمانان اسپانیایی و خارجی نشان دهنده توانایی این جامعه برای سازگاری و پیشرفت در محیطی متنوع و متغیر است.

در میان شهروندان کشورهای مبدأ جمعیت مسلمان در آلمریا، مراکش با 64147 نفر در اکثریت است، پس از آن سنگال با 7280 نفر، مالی با 3885 نفر، گامبیا با 1244 و الجزایر با 808 نفر هستند. این داده ها غنای قومی و فرهنگی مسلمانان را نشان می دهد. جامعه ای در استان آلمریای اسپانیا که از سنت ها و آداب و رسوم کشورها و مناطق مختلف تغذیه می شود. همزیستی و تبادل بین افراد با ریشه های مختلف باعث تقویت پیوندهای اجتماعی و ترویج مدارا و احترام متقابل می شود.

در سطح شهرهای این استان، آلمریا به دلیل میزبانی از دو شهر با بیشترین تعداد شهروندان مسلمان در اسپانیا که یکی از آنها «ال ایخیدو» نام دارد، متمایز است. سایر شهرها مانند نیخار (Níjar) و لاموخونرا (La Mojonera) نیز حضور قابل توجهی از جمعیت مسلمان را تجربه می‌کنند که نشان‌دهنده نفوذ و سهم این جامعه در زندگی محلی است. تنوع مذهبی در این شهرداری ها زندگی روزمره را غنی می کند و گفتگوی بین فرهنگی را تشویق می کند و همزیستی مسالمت آمیز و یکپارچگی اجتماعی را ترویج می کند.

آلمریا به عنوان استانی از منطقه آندالوسیا با بیشترین تعداد مسلمانان برجسته است و اهمیت آن را در چشم انداز مذهبی و جمعیتی منطقه برجسته می شود. این موقعیت ممتاز در سطح ملی تیز منعکس شده است، جایی که این استان از نظر جمعیت مسلمان پس از بارسلونا، مادرید و مورسیا رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. این داده ها بر نقش اساسی آلمریا در شکل دادن به چشم انداز مذهبی و فرهنگی اسپانیا و همچنین توانایی آن در استقبال و احترام به تنوع مذهبی و فرهنگی تاکید می کند.

در سطح ملی، مسلمانان تقریباً 4٪ از کل جمعیت را تشکیل می دهند که 45٪ آنها اسپانیایی و 55٪ مهاجر هستند. با این حال، علیرغم اهمیت عددی، 85 درصد دانش آموزان مسلمان فاقد کلاس های دینی هستند و 65 درصد از معلمان اسلامی بیکار هستند. این ارقام بر نیاز به بهبود مراقبت و منابع تخصیص یافته به جامعه مسلمانان در اسپانیا تاکید می کند و بدین ترتیب ادغام و مشارکت کامل آنها در جامعه را تضمین می کند.

منبع:https://mundoislam.com/actualidad/espana/2024/02/23/musulmanes-almeria/

کد خبر 18702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =