بر اساس گزارش سالانه شفافیت بین المللی سازمان اروپایی Media Freedom Rapid Response، یونان در رتبه های آخر بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا از نظر فساد و آزادی مطبوعات قرار دارد.

سقوط رتبه یونان در زمینه فساد و آزادی مطبوعات

بر اساس گزارش سالانه شفافیت بین المللی سازمان اروپایی Media Freedom Rapid Response، یونان در رتبه های آخر بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا از نظر فساد و آزادی مطبوعات قرار دارد. به نقل از گزارش سازمان مذکور، یونان در زمینه " شاخص ادراک از فساد" در سال 2023 سه رتبه نسبت به سال 2022 سقوط پیدا کرده و در رتبه 59 در میان 180 کشور جهان قرار گرفته است. از میان اعضای اتحادیه اروپا، فقط کشورهای بلغارستان (رتبه 63)، رومانی (رتبه 67) و مجارستان (رتبه 76) در موقعیت بدتر از یونان قرار دارند. در گزارش آمده است که وضعیت حاکمیت قانون در یونان "در بحران" است و آنرا به اتهامات وارده علیه دولت در خصوص شنود تلفن های همراه روزنامه نگاران و رقبای سیاسی، حمله به آزادی مطبوعات و استقلال ضعیف دستگاه قضایی کشور نسبت داده است.

در گزارش آمده است که یونان از نظر شاخص آزادی مطبوعات نیز در رتبه آخر اتحادیه اروپا قرار دارد. سازمان اروپایی Media Freedom Rapid Response تصریح کرده است که سازمان های بین المللی مدافع آزادی مطبوعات، در مورد عوامل جدی که موجب تنزل موقعیت یونان گردیده هشدار داده و به حوادثی چون ترور یک خبرنگار، رسوایی شنود تلفن های همراه روزنامه نگاران و مسائل بنیادین مربوط به کثرت گرایی و استقلال روزنامه نگاری منجمله شکایات و تهدیدهای حقوقی علیه خبرنگاران که عواقب مخربی برای کیفیت دمکراسی در یونان دارد، اشاره کرده اند.

منبع: نافت امپوریکی، 31 ژانویه 2024

https://www.naftemporiki.gr/politics/1579562/dipli-thesmiki-ypochorisi-tis-elladas-se-diafthora-eleytheria-toy-typoy/

کد خبر 18922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =