آقای ابراهیم شریف مفتی منطقه مسلمان نشین شهر کموتینی یونان که دولت وی را مفتی «غیر قانونی» خطاب می کند، طی سخنانی در نماز جمعه شهر کموتینی علیه آقای «ایلهان احمد» نماینده مسلمان از حزب پاسوک به علت حمایتش از لایحه ازدواج همجنسگرایان، فتوا صادر کرد.

واکنش یکی از شخصیت های مسلمان شهر کوموتینی علیه نماینده مسلمانان در پارلمان

آقای ابراهیم شریف مفتی منطقه مسلمان نشین شهر کموتینی یونان که دولت وی را مفتی «غیر قانونی» خطاب می کند، طی سخنانی در نماز جمعه شهر کموتینی علیه آقای «ایلهان احمد» نماینده مسلمان از حزب پاسوک به علت حمایتش از لایحه ازدواج همجنسگرایان، فتوا صادر کرد. این فتوا در نماز جمعه تمامی مساجد اقلیت تراس (تراکیه) قرائت شد. در این فتوا عبارات تندی علیه نماینده مذکور به کار رفته و از مسلمانان مومن خواسته شده هرگونه ارتباط با وی را قطع کنند. ضمنا موضع نامبرده در حمایت از لایحه ازدواج همجنسگرایان نامقدس و توهین به دین توصیف شده است.

یادآوری می شود دولت یونان مفتی های مناطق اقلیت را انتصاب می کند و فقط آنها را به رسمیت می شناسند.  دولت مفتی هایی که توسط اعضای اقلیت انتخاب می شوند را "جعلی" یا "غیر قانونی" توصیف کرده و آنها را تحت نفوذ ترکیه می داند. مفتی های "غیر قانونی" در انتخابات پارلمان یونان از اعضای اقلیت خواسته بودند که به آقای «ایلهان احمد» رای ندهند با این وجود نامبرده موفق شد به پارلمان راه یابد. محافل نزدیک به این نماینده مدعی هستند «مفتی جعلی کموتینی به دنبال نابودی سیاسی و اخلاقی این نماینده در میان اعضای اقلیت مسلمان است و این رویکرد توسط عوامل و محافل سرکنسولگری ترکیه در کموتینی به آن مفتی دیکته شده است.»

حزب پاسوک صدور فتوا علیه آقای احمد را «غیر قابل قبول، تحریک آمیز و توهین به آزادی سیاسی و دینی» نماینده خود توصیف کرد و آنرا به «تحرکات نمایندگی دیپلماتیک کشور ثالث در تراکیه از طریق رهبران مذهبی غیر قانونی» نسبت داد.  پس از تصویب لایحه ازدواج همجنسگرایان، شماری از روحانیون کلیسای یونان علیه نمایندگانی که از لایحه مورد نظر حمایت کرده و اعلام داشتند که آنها را در کلیسا راه نخواهند داد. این دسته از روحانیون  از مومنین خواستند که دیگر به نمایندگانی که از لایحه فوق حمایت کردند رای ندهند.

منبع: کاتی مرینی،  1 مارس 2024

https://www.kathimerini.gr/politics/562911487/komotini-fetfas-gia-ton-voyleyti-ilchan-achmet-apo-ton-paranomo-moyfti/

کد خبر 18928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =