۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵

اولین تصویر واقع گرایانه از یک کلینیک سرپایی در یونان باستان بر روی نقاشی روی یک گلدان کوچک است که در آتن در حدود ۴۷۰ قبل از میلاد ساخته شده است.

تاریخ یونان بر روی صنایع دستی

اولین تصویر واقع گرایانه از یک کلینیک سرپایی در یونان باستان بر روی نقاشی روی یک گلدان کوچک است که در آتن در حدود ۴۷۰ قبل از میلاد ساخته شده است. اکنون در موزه لوور فرانسه به نمایش گذاشته شده است. نقاشی روی گلدانی به نام «آریوالوس»، پزشکی را نشان می‌دهد که در حال درمان بر روی یک بیمار است. پنج مرد دیگر که چهار نفر از آن‌ها با عصا در دست‌شان ضربه‌های روحی دارند، منتظر نوبت خود هستند. در میان آنها کوتوله ای که خرگوشی را بر روی شانه خود نگه داشته است دیده می شود. یک لگن مسی روی زمین برای خون گیری نیز در تصویر موجود است. پزشک جوان با رنگ روشن در حالت نشسته به تصویر کشیده شده است تا باعث خونریزی از رگ بازوی راست مردی تقریبا برهنهدیده می شود. این نقاشی شامل پنج پیکر مرد دیگر است.

یکی دیگر از چهره های مردانه پوشیده و ریش دار، با موهای تیره، پشت سر او ایستاده است و دست راست خود را به نشانه ای بالا می برد، گویی که پزشک را خطاب قرار می دهد. می توان حدس زد که دو مرد اخیر منتظر نوبت خود برای معاینه هستند. نویسندگان مطالعه اخیر در مجله پزشکی بالینی نوشتند که گلدان (اریوالوس) اولین صحنه واقع گرایانه شناخته شده خدمات پزشکی در تاریخ غرب را به تصویر می کشد. مانولیس استفاناکیس، استاد باستان شناسی کلاسیک در گروه مطالعات مدیترانه دانشگاه اژه، می گوید: «همه صحنه های قبلی یونان باستان که به موضوعات مرتبط می پرداختند، همواره شامل مداخلات «مقدس» و الهی بودند. به نظر می رسد مدیریت ضربه و همچنین خونریزی بخشی از تمرینات پزشکی روزمره آن زمان باشد، در حالی که هدیه به پزشکان رایج بود. علاوه بر این، منابع تاریخی نشان می دهد که پزشکان یونان باستان حقوق خوبی داشتند و بسیار مورد احترام بودند. پروفسور یونانی می‌افزاید: «پزشکی در طول قرن‌ها همیشه یک عمل شریف بوده است.»

نقاش از طریق تصویرسازی گلدان به صورت ابتدایی اما روشن به موضوعاتی مانند فضا و مبلمان مطب، موقعیت و نگرش پزشک، اخلاق و پاداش او، نگرش بیمار و لباس پوشیدن می‌پردازد.  در مورد شکل، نسبتاً نادر است که یک آریوالوس کروی در منطقه آتیکا (حومه آتن) پیدا شود. تا آنجایی که به تزیینات مربوط می شود، گلدان هم به دلیل تکنیک قرمز شکل و هم به دلیل سهم تاریخی اش در زندگی روزمره آتنیان باستان برجسته است و تنها گواهی تصویری تا به امروز از یک مرکز پزشکی فعال آتن است.

منبع: greekreporter ۲۰ فوریه

https://greekreporter.com/۲۰۲۴/۰۲/۲۰/first-realistic-depiction-ancient-greek-clinic/

کد خبر 19040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =