۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۲

مسجد «جنی» در شهر تسالونیکی برای اولین بار از سال ۱۹۲۲ برای اقامه نماز در ماه مبارک رمضان و نماز عید فطر در اختیار به مسلمانان قرار گرفت.

بازگشایی یک مسجد قدیمی در یونان

مسجد «جنی» در شهر تسالونیکی برای اولین بار از سال ۱۹۲۲ برای اقامه نماز در ماه مبارک رمضان و نماز عید فطر در اختیار به مسلمانان قرار گرفت. مسجد فوق، بنای تاریخی دوره عثمانی در تسالونیکی که یهودیان مسلمان شده از آن برای اقامه نماز استفاده می‌کردند، برای اولین بار پس از ۱۹۲۲ برای اقامه نماز در اختیار مسلمانان قرار گرفت. این تصمیم توسط دبیرخانه کل ادیان یونان اتخاذ شد امام این مسجد از سوی دولت یونان انتخاب می شود. در اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش آمده است: «دولت یونان، آرزو می‌ کند که ماه مبارک رمضان برای مسلمانان، ماه عشق، نیکوکاری و نیکی باشد.»

مسجد جنی در سال ۱۹۰۲ توسط معمار ایتالیایی ویتالیانو پوزلی ساخته شد و به عنوان عبادتگاه یهودیان مسلمان شده، فعالیت داشت. پس از تبادل جمعیت اقلیت های دو کشور در سال ۱۹۲۲، برای مدت کوتاهی پناهندگان را در خود جای داد. از سال ۱۹۶۳ به عنوان موزه باستان شناسی شهر مورد استفاده قرار گرفت و به همین دلیل به عنوان موزه باستان شناسی قدیمی نیز شناخته می شود. این بنای دو طبقه سنت مسلمانان را با روند معماری زمان خود ترکیب می کند. در حیاط آن مجموعه‌ای غنی از مجسمه های مرمری مربوط به دوران روم و دوران اولیه مسیحیت (سنگ قبرها، نقش برجسته ها، ستون و غیره) از سراسر تسالونیکی وجود دارد.

منبع: skai.gr 

https://www.skai.gr/news/greece/geni-tzami-gia-proti-fora-mousoulmaniki-proseyxi-sto-mnimeio

کد خبر 19175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =