به تازگی یک سایت یونانی در مقاله ای مدعی شده است در سال ۴۸۰ قبل از میلاد، نیروهای ایرانی به رهبری پادشاه خشایارشا اول، شهر آتن و همچنین (مجموعه تاریخی) آکروپولیس واقع در شهر آتن را به آتش کشیدند که به آن «ویرانی آتن توسط ایرانیان» می‌گویند.

به تازگی یک سایت یونانی در مقاله ای مدعی شده است در سال ۴۸۰ قبل از میلاد، نیروهای ایرانی به رهبری پادشاه خشایارشا اول، شهر آتن و همچنین (مجموعه تاریخی) آکروپولیس واقع در شهر آتن را به آتش کشیدند که به آن «ویرانی آتن توسط ایرانیان» می‌گویند. ویرانی این شهر بزرگ در طول جنگ‌های ایرانیان اتفاق افتاد، مجموعه‌ای از درگیری‌ها که از سال ۴۹۹ قبل از میلاد آغاز شد و تا سال ۴۴۹ قبل از میلاد ادامه داشت. در میان درگیری‌ها در طول جنگ پنجاه ساله، دوره‌ای بین ۴۹۰ تا ۴۸۰ رخ داد که در طی آن هر دو طرف نیرو جمع کردند و شروع به طراحی حرکات بعدی خود کردند.

سوزاندن آتن ۴۸۰ قبل از میلاد پادشاه خشایارشا به آتیکا حمله می کند. یکی از نبردهای کلیدی که پس از این دوره میان‌ رخ داد، نبرد معروف «ترموپیل» بود که در آن نیروهای بسیار بیشتر اسپارتی جنگیدند و سرانجام در تابستان ۴۸۰ قبل از میلاد به دست ارتش عظیم ایرانی افتادند. پس از شکست دادن اسپارت ها در ترموپیل، خشایارشا و ارتشش راهی روشن برای حمله به آتیکا از طریق بوئوتیا داشتند. با احساس تهاجم آینده، شهروندان آتنی به جزیره نزدیک سالامیس که درست در سواحل شهر در خلیج سارونیک قرار دارد، تخلیه شدند.

هنگامی که ایرانیان وارد آتن شدند، به آنها دستور داده شد که شهر را که شامل تمام سازه‌های باستانی آکروپولیس می شد، بسوزانند و ویران کنند. همانطور که هرودوت مورخ یونان باستان توضیح داد، برخی از آتنی ها تصمیم گرفتند به امید محافظت از معابد مقدس خود در شهر بمانند و کشته شوند. به گفته هرودوت گفت: «پارسی که اول آمده بودند، خود را به دروازه‌ها رساندند و آن‌ها را گشودند و دعاکنندگان را کشتند، و چون همه آتنی‌ها را خوار کردند، معبد را غارت کردند و کل آکروپلیس را سوزاندند.»

در زمان تهاجم، آکروپولیس خانه دو معبد باشکوه بود، هکاتومپدون، که به دلیل اندازه عظیم آن و یک معبد باستانی کوچکتر اختصاص داده شده به «آتنا پولیاس» نامگذاری شده است. معبد پارتنون امروزی در حدود ۵۵۰ سال قبل از میلاد ساخته شده است. این مجسمه با مجسمه‌هایی تزئین شده بود که شیرها را در حال خوردن یک گاو نر، هرکول در حال کشتن تریتون، موجودی مرموز سه بدن و سه سر که هویتش تا به امروز الهام بخش مورخان هنر و باستان شناسان است، تزیین شده است. قطعات باقی مانده از این مجسمه ها در موزه آکروپولیس آتن نگهداری می شود.

در حالی که محققان معتقدند این سازه‌ها و عناصر مجسمه‌سازی آن‌ها به دلیل توصیف مکان‌های قبل از حمله در منابع باستانی می‌دانند، آنها همچنین مدیون خود آتنی‌های باستان هستند. وقتی آتنی ها پس از غارت شهر خود به شهر خود بازگشتند، ابتدا به آکروپولیس، مقدس ‌ترین مکان شهر رفتند تا به حفظ آنچه از معابد مقدس باقی مانده بود کمک کنند. آنچه در آنجا یافتند نابودی کامل بود. نیروهای متجاوز معابد را سوزاندند، غارت کردند و خراب کردند.

در یک مراسم مذهبی، آتنی‌ها حفره‌های عمیقی را در آکروپولیس حفر کردند و آن‌ها را با هر چیزی که از تهاجم ایرانیان جان سالم به در برد، پر کردند، یعنی هر چیزی که هتک حرمت‌شده تلقی می‌شد - بنابراین به باستان‌شناسان اجازه دادند این بقایای را قرن‌ها بعد کشف کنند. اولین کسی که این شاهکارهای مدفون را کاوش کرد، چارلز ارنست بیول، باستان شناس فرانسوی بود که از سال ۱۸۶۳ تا ۱۸۶۶ در این مکان کار کرده بود.

       در کلیه کتاب‌های درسی تاریخ مدارس این کشور چنین روایتی از نیرد ایرانیان و یونانیان نقل شده است. حتی در کتاب‌های ویژه کودکان و نوجوانان این کشور نیز شکست نظامیان ایرانی برجسته شده است. هم اکنون در موزه اصلی آکروپلیس شهر آتن در فیلم کوتاهی برای معرفی این منطقه تاریخی که برای عموم بازدید کنندگان به نمایش در می‌آید، به موضوع آتش زدن این مکان تاریخی اشاره می‌شود.

منبع: greekreporter 

https://greekreporter.com/۲۰۲۴/۰۳/۱۸/persian-desrtuction-athens-acropolis-burned/

کد خبر 19179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =