در این گزارش در خصوص موضع گیری امارت اسلامی، در قبال تنش های خاور میانه پرداخته شده است. امارت اسلامی از آغاز جنگ غزه، حملات رژیم صهیونیستی بر مردم غزه را محکوم نموده و همسو با تعداد محدودی از کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران، خواهان پایان اشغال سرزمین های فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی گردیده است.

خلاصه مدیریتی:

در این گزارش در خصوص موضع گیری امارت اسلامی، در قبال تنش­های خاور میانه پرداخته شده است. امارت اسلامی از آغاز جنگ غزه، حملات رژیم صهیونیستی بر مردم غزه را محکوم نموده و همسو با تعداد محدودی از کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران، خواهان پایان اشغال سرزمین­های فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی گردیده است. سفارت حکومت طالبان در دوحه در اطلاعیه‌ای از حضور محمد نعیم سفیر و سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر در مراسم ختم شهادت اعضای خانواده «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس خبر داد. همچنین بعد از حمله ­ی پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به خاک اسرائیل که اکثریت کشورهای اسلامی سعی داشتند با این موضوع با احتیاط برخورد نمایند، امارت اسلامی اولین کشور اسلامی بود که با صراحت ، از حمله­ ی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل، حمایت نموده و بر اساس حقوق بین الملل، آنرا نوعی دفاع مشروع تلقی نمودند. الحنفی وردک معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر، با انتشار پیامی در «ایکس» نوشت: جمهوری اسلامی ایران در برابر تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی، حق دفاع از خود دارد.

متن گزارش:

«الحنفی وردک» معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر با انتشار پیامی در «ایکس» نوشت: جمهوری اسلامی ایران در برابر تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی، حق دفاع از خود دارد. وی افزود: رژیم صهیونیستی در تلاش برای گسترش جنگ در خاورمیانه ‌است. وردک افزود: کشورهای جهان به‌خصوص کشورهای عربی و ایران باید از موضعگیری واحد و قوی برای مبارزه با این جنگ نابرابر و حمایت از یک فلسطین آزاد و مستقل استفاده کنند.

همچنین سفیر و رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، در مراسم ختم شهادت اعضای خانواده رئیس دفتر سیاسی حماس شرکت کردند. سفارت حکومت طالبان در دوحه در اطلاعیه‌ای از حضور «محمد نعیم» سفیر و «سهیل شاهین» رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر در مراسم ختم شهادت اعضای خانواده «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس خبر داد. سفارت افغانستان افزود: شش ماه است که رژیم ظالم صهیونیستی به شکل مداوم مردم مظلوم فلسطین را بمباران می‌کند. این سفارت با انتقاد شدید از رژیم صهیونیستی افزود: تابه‌حال بیش از 100 هزار فلسطینی که بیشتر آنها زنان و کوکان هستند، شهید و زخمی شده‌اند.پیش از این نیز سخنگو، وزیر خارجه و وزیر کشور حکومت طالبان در بیانیه‌های جداگانه­ای ضمن ابراز تسلیت و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی تأکید کرده بودند فداکاری‌ها و مقاومت ملت فلسطین سرآغاز پیروزی و نصرت آنها خواهد بود.

همچنین وزیر خارجه حکومت طالبان در تماس با رئیس دفتر سیاسی حماس شهادت اعضای خانواده وی در حمله رژیم صهیونیستی را تسلیت گفت.امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان در تماس با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس جنبش حماس ضمن ابراز تسلیت و با دعا برای قبولی شهادت شهدا گفت: خون شهدا قطعاً به ثمر خواهد نشست. وی افزود: ما معتقدیم در نتیجه این فداکاری‌ها، سرزمین فلسطین از چنگال مهاجمان صهیونیست آزاد خواهد شد. متقی با تأکید بر اینکه افغانستان نیز در نتیجه فداکاری‌های فراوان به استقلال دست یافت، از مردم مجاهد فلسطین خواست مقاومت، ایستادگی و صبر داشته باشند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه طالبان، اسماعیل هنیه مردم افغانستان را پیشگامان مبارزات استقلال خواند و گفت ما مسیر آنها را دنبال می‌کنیم، به این امید که خون شهدای ما نیز به ثمر برسد.

سخنگوی طالبان نیز ضمن تسلیت به رئیس دفتر سیاسی حماس، در پی شهادت شماری از اعضای خانواده‌اش، تأکید کرد فداکاری و استقامت مردم فلسطین سرآغاز فتح و پیروزی است.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در پیامی شهادت اعضای خانواده «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در جریان حمله رژیم صهیونیستی به خودروی آنها را تسلیت گفت.

گفتنی است در روز عید سعید فطر رژیم صهیونیستی خودروی اعضای خانواده هنیه را هدف قرار داد که در نتیجه آن، سه فرزند وی و نوه‌هایش به شهادت رسیدند.مجاهد ضمن تسلیت به اسماعیل هنیه، جنبش حماس و همه مردم مسلمان فلسطین گفت: یادآوری می‌کنیم که هر پیروزی و نصرتی با فداکاری به دست می‌آید.وی افزود: شهادت در راه خدا نه شکست است و نه ضرر، بلکه پیروزی و سعادت است؛ ما فداکاری، صبر و استقامت آقای اسماعیل هنیه و همه ملت فلسطین را سرآغاز نصرت و پیروزی می‌دانیم.

ملاحظات:

امارت اسلامی از آغاز جنگ غزه، حملات رژیم صهیونیستی را بر مردم غزه محکوم نموده و همسو با تعداد محدودی از کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران، خواهان پایان اشغال سرزمین­های فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی گردیده است. یکی از موضوعات اساسی، پیام عید فطر رهبر امارت اسلامی و سایر مسئولین عالی رتبه امارت اسلامی، به جنگ میان اسرائیل و فلسطینی­ها مربوط می­شد که در آن از جامعه جهانی به خاطر نادیده گرفتن ظلم اسرائیل بر مردم فلسطین به شدت انتقاد شده بود.

بعد از آنکه تعداد از اعضای خانواده اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه به شهادت رسید، امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه امارت اسلامی طی تماس تلفنی با اسماعیل هنیه مراتب تسلیت و غم شریکی خویش را با وی اعلام نمود.

بعد از آنکه کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر دمشق سوریه مورد حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت و در آن تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران به شهادت رسیدند؛ وزارت امور خارجه امارت اسلامی این حمله را به شدت محکوم نموده و آنرا خلاف تمام موازین حقوق بین المللی دانستند. همچنین بعد از حمله ­ی پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به خاک اسرائیل که اکثریت کشورهای اسلامی سعی داشتند با این موضوع با احتیاط برخورد نمایند، امارت اسلامی اولین کشور اسلامی بود که با صراحت ، از حمله­ ی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بر اسرائیل، حمایت نموده و به اساس حقوق بین الملل، آنرا نوعی دفاع مشروع تلقی نمودند. اکثریت قاطع احزاب سیاسی، رهبران جهادی و چهره ­های با نفوذ افغانستان از طریق رسانه­ های اجتماعی، پاسخ جمهوری اسلامی ایران را به اسرائیل حق مشروع آن کشور دانسته و از اینکه یک کشور اسلامی توانسته اسرائیل را مورد حمله مستقیم قرار داده و برتری نظامی و تسلیحاتی آنرا زیر سوال ببرد، ابراز خرسندی و خشنودی نموده ­اند.

با توجه به اینکه فضای عمومی و رسانه­ای افغانستان به گونه ­ای فزاینده در مسیر حمایت از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل قرار دارد، بسیاری از افغان­هایی که در غرب زندگی می­کنند و در سال های اخیر حامی منافع غربی­ها در افغانستان و منطقه بودند، جرأت نکردند نسبت به این موضوع اعلام موضع نمایند. این چهره­ ها لازم دیدند تا در این مقطع حساس که اکثریت مطلق افغان­ها از جمهوری اسلامی ایران حمایت می­کنند، سکوت اختیار نمایند تا با واکنش­های منفی مردم و کاربران شبکه­ های اجتماعی مواجه نشوند.

منابع:

  1. سایت وزارت خارجه امارت اسلامی
  2. طلوع نیوز

تاریخ: 10/2/1403

کد خبر 19307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =