چگونه عشق حسینی اسقف بزرگ کنیا را مجذوب خود کرد

اسقف نجیریری رئیس کل کلیساهای بومی کنیا با سفر اربعین به عشقی ابدی دچار شده که حاضر به فراموش کردن آن نیست .وی که بیش از 200 کلیسای شاخه پنتاکوستال را در زیر چتر مدیرتی دینی خود داردسفر اربعین را بزرگترین سفر معنوی می داند و آن با عشق و وعده های انجیلی همسو می داند و آرزو می کند که برای همه این فرصت مهیا گردد

چگونه عشق حسین ابن علی (ع) اسقف بزرگ کنیا را مجذوب خودش کرد

روز چهارشنبه فیلم مستندی با موضوع اربعین به کارگردانی آقای سجاد واعظ در محل رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در نایروبی با حضور آقای کارگردان به نمایش درآمد .

این فیلم داستان حضور چند نفر از کنیائیها به کربلای معلی در دو سال متوالی است که توسط آقای سجاد واعظ به تصویر کشیده شده است . این افراد شامل برخی از علمای شیعی و اهل سنت و نیز یکی از کشیشان عالیرتبه کنیائی از کلیسای بومی این کشور است .

این فیلم مستند ، بیانگر عمق معنویت در سفر اربعین و فارغ از نژاد و زبان و ملیت افراد است که چگونه همدیگر را از راه دل می فهمند و برای رسیدن به معشوق و تقرب به اهداف حسینی حاضرند تمام سختیهای فیزیکی راه را تحمل بکنند .

این فیلم در محل رایزنی فرهنگی و با حضور اسقف نجیریری و چند تن از شرکت کنندگان در اربعین و علاقمندان به موضوع نشان داده شد . اسقف نجیریری به عنوان اسقف کلیسای استوارد ریوایول پنتاکوستال ( شاخه ای از کلیساهای بومی افریقا )  در کنیا، بیش از 200 کلیسا ی بومی را در سراسر جمهوری کنیا نظارت می کند. اسقف نجیریری به عنوان بنیانگذار این کلیسا بوده و در سال 1984  به ریاست آن منصوب شد، بیش از چهار دهه در این جایگاه نقش ایفا کرده است . او دارای لیسانس هنر در الهیات کتاب مقدس و کارشناسی ارشد مدیریت است که نشان دهنده تعهد او به فعالیت های معنوی و آکادمیک است.

اسقف نجیریری علاوه بر مسئولیت‌ ریاست و بنیانگذار کلیسای استوارد ریوایول پنتاکوستال، به‌عنوان رئیس فدراسیون کلیساهای انجیلی و بومی کنیا نیز خدمت می‌کند. اسقف نجیریری از طریق نقش های مدیریتی و تجربه گسترده خود به کمک های قابل توجهی به جامعه کلیسایی خود و چشم انداز مذهبی گسترده تر در کنیا ادامه می دهد.

اسقف نجیریری در کلیساهای بومی کنیا بسیار مورد احترام است. او با شفقت، فروتنی و موعظه های جذاب، آنها را به سوی ایمان عمیق و پیوند با خدا راهنمایی می کند. علاوه بر این، او به طور فعال در گسترش  حمایت از عدالت اجتماعی، و گفتگوی بین ادیان، ترویج وحدت و آشتی ملی شرکت می کند. وی همچنین از سوی ریاست جمهوری کنیا لوح تقدیر دریافت کرده است و به عنوان کشیش مورد احترام نزد دولت این کشور می باشد .

بعد از نمایش فیلم ، آقای سجاد واعظ توضیحاتی را در مورد تجربه های شیرین خود در مسیر کربلا و نیز نحوه دعوت از کشیشان و برخی از تازه مسلمانان کنیا سخن گفت و اضافه کرد : در این سفر معنوی غیر مسلمانان هم وقتی حضور می یابند همان حس معنویتی را درک و لمس می کنند که مسلمانان عاشق در این سفر دریافت می کنند .

آقای اسقف نجیریری هم  که برای تماشای این فیلم و قدردانی از کارگردان فیلم نورانی تر از خورشید و نیز رایزنی فرهنگی ایران به محل نمایندگی فرهنگی آمده بود گفت : با عنایت به جایگاهی که در کنیا و نیز در بین کلیساهای مسیحیت بومی افریقا دارم بعد از دریافت دعوتنامه ، مشورتهائی را برای انجام این سفر در کلیسای خود و در خانواده خود داشتم و همه آنها با این سفر من مخالفت کردند ولی در نهایت با توجه به احساس زیبائی که در من ایجاد شده بود پاسخ مثبت دادم و این سفر را انجام دادم .

چگونه عشق حسینی اسقف بزرگ کنیا را مجذوب خود کردBishop Samuel Ngacha Njiriri, HSC

وی گفت : سفر اربعین برای من مقدس و مملو از عشق و ایمان بود و احساس می کردم به کانون ایثار و مرکز عشق عزیمت می کنم و این سفر با اهداف ترسیم شده در انجیل برای من همخوانی داشت .لحظه لحظه این سفر برای من خاطره بود و علی رغم مشقتهای سفر ، هیچگونه اذیتی نشدیم و مهر و محبتی که در بین زواز امام حسین در راه داشتیم در هیچ مرکز ، کشور و محلی شاهد آن نبوده ام و لذا این سفر برای من به یادماندنی بوده و خواهد بود و معنویت این سفر چراغ راه من در زندگی و آینده ام خواهد بود .

بعد از سفر من به کربلا و طی این مسیر که در دنیا بی نظیر است به کشورم کنیا برگشتم و همه اعضای کلیسا و خانواده منتظر بودند تا از من بشنوند که چه اتفاق افتاد و من وقتی خاطرات سفر عشق واقعی را برای آنها بازگو کردم صدها نفر را حیرت زده کرد و به برکت این سفر معنوی و عاشقانه بود که وقتی به کنیا رسیدم از سوی ریاست جمهوری کنیا به عنوان اسقف نمونه مورد تلطیف قرار گرفتم و من وقتی در مجله مربوطه عکس و داستان تلطیف را دیدم یقین حاصل کردم که این امر به برکت سفر اربعین بوده است .

وی در خاتمه افزود چه خوب است که انسانهای آزاده این سفر را لمس بکنند و من برای همه شما دوستان هم آرزوی انجام این سفر را می کنم.

در پایان این برنامه آقای پورمرجان رایزن فرهنگی کشورمان هم ضمن قدردانی از کارگردان این مستند و صحبتهای اسقف نجیریری گفت : انصافا سفر اربعین یک سفر عاشقانه است و عاشقان برای رسیدن به معشوق خود سر از پا نمی شناسند و تفسیر این موضوع به غیر از زبان و مفهوم عاشقانه با هیچ منطقی قابل بیان نیست . وقتی 20 میلیون نفر جمعیت از ملیتهای مختلف و با زبانهای گوناگون در یک مکانی جمع می شوند بدون اینکه کوچکترین مشکلی در فهم یکدیگر و یا تامین اسکان و  آذوقه و غیره داشته باشند بیانگر عنایات خاص  و وجود جاذبه عشق با محوریت اباعبدالله الحسین (ع)  است . اسقف نجیریری یکی از هزاران غیر مسلمانی است که در سفر اربعین مشقتهای فیزیکی سفر را به جان و دل می خرند و خود را  در این دریای عاشقان رها می سازند و تجربه معنوی خود را به مجامع خود باز می گردانند .

گفتنی است که آقای سجاد واعظ با سفر به کنیا این مستند را در برخی از مراکز دینی از جمله در نایروبی و مومباسا و ناکورو نیز به نمایش گذاشت و خاطرات سفر اربعین را با مسلمانان این کشور به اشتراک گذارد .

کد خبر 19433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =