۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶

عصر یکشنبه گذشته ۱۶/۷/۱۴۰۲ مصادف با ۸ اکتبر ۲۰۲۳ نشست هم اندیشی با عنوان "مبارزه فلسطین و تغییرات جهان امروز" با حضور سفیرفلسطین در سلطنت عمان و جمعی از جوانان فعال در شبکه های مجازی عمان با مدیریت خانم امل السعدیه در باشگاه فرهنگیان مسقط برگزار گردید.

مسئله فلسطین و بینش جوانان عمانی

عصر یکشنبه گذشته ۱۶/۷/۱۴۰۲ مصادف با ۸ اکتبر ۲۰۲۳ نشست هم اندیشی با عنوان "مبارزه فلسطین و تغییرات جهان امروز" با حضور سفیرفلسطین در سلطنت عمان و جمعی از جوانان فعال در شبکه های مجازی عمان با مدیریت خانم امل السعدیه در باشگاه فرهنگیان مسقط برگزار گردید.

آنچه قابل توجه است جنبه عاطفی مسئله که اکنون مردم فلسطین با تهاجم آشکار و کشتار کودکان، زنان، سالمندان و افراد بیگناه مواجه هستند نیست، بلکه آگاهی بیشتر در بین نسل جوان در خصوص وضعیتی است که مصائب تاریخی فلسطین به طور کلی و غزه به طور خاص و وضعیت بد اجتماعی که مردم غزه در آن زندگی می کند از نظر آب، برق، دارو و مواد اولیه و سختی عبور و مرور برای کار و تحصیل که غزه درآن واقع شده است می باشد و در واقع غزه اکنون به حبس ابد و حتی به مرگ تدریجی نزدیک تر است.

همچنین شهرک های اسرائیلی که همچون سرطان در پیکر سرزمین فلسطین افزایش چشمگیری داشته است، در حالی که فلسطینی ها جز به سختی نمی توانند خانه هایشان را  بسازند و بارها آنچه ساخته اند ویران شده است در حالی که اسرائیلی ها قادر به ساخت و ساز به آسانی و سکونت و مالکیت اراضی بدون حق مشروعیت بوده و زمین ها را از مالکان گرفته و به دیگران واگذار می کنند.

در عین حال، اسرائیل توانست تصویری متفاوت از واقعیت غیرانسانی که مردم فلسطین در حال تجربه آن هستند، انتقال دهد و غرب را از زبان مستضعفان خطاب کند و بی عدالتی و تجاوز را به صاحبان این سرزمین یعنی فلسطینیان القا کند. به همین دلیل اسراییل رسانه های کلاسیک از جمله مطبوعات، رادیو و تلویزیون را تحت کنترل گرفته و غربی هایی که با آرمان فلسطین همدردی می کنند را متهم به یهود ستیزی می کند. آنها از سوء استفاده شغلی و اجتماعی رنج می برند و ممکن است ازآن محروم شوند. حقوق مشروع، از جمله حق ابراز عقیده، که اروپا پس از انقلاب فرانسه بر اساس آن بنا شده و اجدادشان برای آن قربانی شدند.

همانطور که رسانه های کلاسیک کنترل می شوند. رسانه‌های مدرن نیز کنترل می‌شوند، مخصوصا شبکه های اجتماعی. عبارات جستجو کنترل می‌شوند، بسیاری از سایتهای حمایت کننده از آرمان فلسطین بسته می‌شوند و رویدادها خارج از وقایع تاریخی و شرایط آن گزارش می‌شود. هوش مصنوعی نیز برای تحریف حقیقت مورد سوء استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل است که رسانه های غربی در گزارش این موضوع، هم بر جعل و هم بر فریب تکیه می کنند.

با این حال، ما همیشه در موضع واکنش هستیم، نه در موضع عمل، سناریوی کشتار و ویرانی اغلب در فلسطین، چه در کرانه باختری و چه در غزه، تکرار می‌شود، همان‌طور که در صحنه مسجد الاقصی و غزه تکرار می‌شود. سعی می شود که طوفانی شود و جهان اسلام و عرب قیام کنند و وقتی اوضاع تمام می شود صحبت در مورد موضوع فلسطین نیز تمام شده تا دوباره ماجرا تکرار شود.

این مسئله همواره با فراخوان های تحریم همان تکرار می شود، وفایده ای هم در بر نداشته چون با بروز وقایع، صحنه‌های غیرانسانی پدیدار و مورد تشدید واقع شده و سپس مورد غفلت قرار گرفته  و به فراموشی سپرده می‌شود و مردم از اهداف آن تحریمها و ایجاد جایگزین که به حل آرمان فلسطین کمک کند فاصله می گیرند.

در این جلسه گفت‌وگو مطالب بسیاری وجود دارد که دختران و پسران جوان مطرح کردند، اگرچه در برخی جنبه‌ها حالت عاطفی، احساسی و شور و شوق بیشتر از عقلانیت حاکم بود اما این، همانطور که در بالا اشاره کردم، یک مورد طبیعی از وضعیت غم‌انگیز است. غزه امروز در وضعیتی غیراخلاقی و بسیار دور از اصول انسانی و دینی به سر می برد و اگر شما هم در جایگاه آنها بودید همین را می گفتم، همانطور که گفته شد هر حادثه ای حدیثی و هر موقعیتی گفتاری دارد.

اما آنچه در اینجا برای من نگران کننده است این است که خوب است کمی به نسل جدید گوش کنیم و در گوش دادن به آنها و مناظره با آنها خضوع داشته باشیم، درست است که آنها ممکن است شور و هیجان آنها بیشتر از خرد سالمندان باشد و بیش از تجربه زندگی در خیال زندگی کنند، اما آگاهی دارند که از بزرگترهایشان پیشی می گیرد، چه بسا همان طور که در گذشته گفته شد، ای بسا کسی دانایی دارد علمش را به داناتر از خود برساند.

همچنین بسیار خوشحالم که در جامعه عمانی ما جوانان آگاه پیدا می‌کنم که دغدغه‌های میهن و ملت خود را به دوش می‌کشند و دانش می‌جویند، حرف می‌زنند، می‌نویسند، نقاشی می‌کشند، بازی می‌کنند و به زندگی می‌پردازند.

ما این هفته خوشحال بودیم که محمد آل یحیایی جایزه کتارای قطر را برای داستان عربی، در بخش رمان های منتشر شده جنگ دریافت کرد. برای مثال، در پنج سال گذشته عمانی های زیادی را دیدیم که جوایز بین المللی و جهانی را کسب کرده اند. در واقع، ما شاهد حضور یک عمانی در هر انجمن و صحنه در بسیاری از مناطق و کشورها هستیم.

ما نباید خودمان را دست کم بگیریم، زیرا در هنرها و دانش های مختلف نیز توانایی های خلاقانه ای داریم. همچنین باید بدانیم که نسل جدید انرژی های خلاقانه را داراست و می تواند مسیر و راه  را طی کرده و در بسیاری از مجامع از سلطنت عمان تجلیل کند. ما باید به نسل جدید برای تولید و ابداع فرصت و آزادی بدهیم درست است که ممکن است اشتباه کند، اما خطا حالت طبیعی خلاقیت و ابداع است و کسی که هنگام بالا رفتن از نردبان خلاقیت و دانش اشتباه نمی کند در واقع در جای خود ثابت است و کسی که از خطا و شکست می ترسد در دانش و خلاقیت خود پیشرفت نمی کند.

آرمان فلسطین دردها و غم های خود را دارد، اما خلاقیت نه تنها در زمان راحتی ظاهر می شود، بلکه در زمان سختی ها نیز افزایش می یابد. چه بسیار خلاقیت از کودکان و جوانان و زنان فلسطینی مشاهده کردیم و این مسئله مردمی را که به درد و رنج فلسطینیان پی برده اند را متحد کند و بسیار زیباست که این اتحاد را در جوانان عمانی با وجود گرایش های مختلف و تنوع تخصص ها و استعدادهایشان می یابیم و این موضوع باعث تمرکز آنها مثل یک قلب واحد شد.  به گونه ای که خلاقیت آنها در ارائه و به تصویر کشیدن آن، اعم از تحلیل، مقاله، داستان، شعر، هنر، طراحی، تئاتر و عکاسی دیداری و شنیداری چند برابر شد.در این ناملایمات خلاقیت بسیاری از جوانان ما ظاهر می شود و ما نمی توانیم آن را خرج کنیم ما صاحبان نسل قبل هستیم.

خواهش من برای نسل جدید این است که به راه خود ادامه داده و موانعی را که مانع خلاقیت آنها می شود و دیوارهایی که تخیل آنها را پنهان کند ایجاد نکنند. و بفهمند خلاقیت آنها در خودشان نهفته است  نه در تقلید مطلق از دیگران. ما کپی های تکراری نمی خواهیم، ما خلاقیتهایی  را می خواهیم که از خود نشات می گیرد و در افق گسترش می یابد نه با اقتدار و نه به فرهنگ خاص و نه به مرزهای جغرافیایی مجدود می شوند، این نه با آرزو و نه از آسمان نازل می شود، بلکه با صبر و استقامت و اعتماد به نفس و امید به حقایق حاصل می شود.

https://www.omandaily.om/أفکار-وآراء/na/القضیة-الفلسطینیة-ورؤیة-الشباب-العمانی

کد خبر 19500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =