در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان و یونان در سال ۲۰۲۳ به بدرفتاری و رفتار خشونت بار نیروی انتظامی و گارد ساحلی با مهاجرین غیر قانونی، متقاضیان پناهندگی و اقوام کولی اشاره شده است.

در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان و یونان در سال ۲۰۲۳، در مورد هدف قرار دادن «اعضای اقلیت های نژادی یا قومی» و رفتار خشونت بار یا تهدید آمیز با دگرباشان جنسیتی به بدرفتاری و رفتار خشونت بار نیروی انتظامی و گارد ساحلی با مهاجرین غیر قانونی، متقاضیان پناهندگی و اقوام کولی اشاره شده است.

سازمان عفو بین‌الملل در گذشته نسبت به افزایش اقدامات خشونت‌آمیز علیه اقلیت کولی‌ها در اروپا بویژه در فرانسه، یونان و چک ابراز نگرانی کرد. طبق آمار موجود بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون اقلیت کولی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند که دائما تحت انواع فشارها نظیر تهدید به اخراج، اذیت و آزار نیروهای پلیس و قربانی اقدامات نژادپرستانه هستند. اقلیت کولی در یونان با اقدامات نژادپرستانه مواجه هستند.

کولیان بالکان که از جنگ‌ها و رنج‌ها گریخته‌اند، بطور انبوه و البته پنهانی در غرب اقامت گزیدند. زجر و آزار کولی‌ها ریشه در تاریخی دور و دراز دارد.کوچیدن کولی‌ها در بیست سال اخیر مورد توجه نهادهای بین‌المللی و در وهله نخست اتحادیه اروپا و شورای اروپا قرار گرفته است. این مؤسسات کوشش‌هائی برای به مدرسه رفتن کودکان آنها به کار بسته‌اند. اما کولیان از بسیاری تبعیض‌های دیگر در رنج و به تنگدستی فزونی دچارند.

این اقلیت قومی اغلب از حقوق شهروندی همسان با دیگر هموطنان خود برخوردار نیستند. آنها در بازار کار اروپا مورد اجحاف قرار می­گیرند و در بازار مسکن نیز مورد تبعیض قرار می گیرند. همه این­ها باعث حاشیه‌نشینی اقلیت قومی کولی­ها با امکانات کمی برای آموزش، بهداشت و آب، می‌شود. اتحادیه اروپا بارها به منظور بهترسازی وضعیت کولی­ها چندین قطعنامه صادر کرده است، اما چنین بهبودی تا به حال حاصل نشده است. در سال­های اخیر صدها کولی در کشورهای بلژیک، یونان و ایتالیا بدنبال سیاست‌های شهرسازی این کشورها از مسکن خود رانده شده­اند.

منبع:   https://www.efsyn.gr/politiki/kybernisi/۴۳۰۵۳۳_ekthesi-fotia-gia-tin-kybernisi-mitsotaki-apo-steit-ntipartment

کد خبر 19547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =