تحقیقاتی موسسه "کاپا ریسرچ" که در آستانه مراسم عید پاک 2024 در سراسر کشور به عمل آمده است به بررسی تحولات دینداری، نقش کلیسا در جامعه، روابط دولت و کلیسا و دیدگاه های مردم در مورد موضوعات مختلفی همچون ازدواج و فرزندخواندگی همجنسگرایان و آموزش دینی پرداخته است.

یونانی ها چگونه هفته بزرگ را تجربه می کنند - نظر آنها در مورد جدایی دین و دولت

این تحقیقات نتایج مهمی را در رابطه با حضور و جامعه کلیسا به عمل آورده است و تغییراتی که طی ۵۰ سال گذشته، یعنی از زمان ایجاد دموکراسی در این کشور در سال ۱۹۷۴ میلادی و سرنگونی حکومت سرهنگ‌های این کشور که با انجام کودتا به قدرت رسیده بودند و حکومت دیکتاتوری را تشکیل داده بودند، را به نمایش می‌گذارد.

بر اساس یافته‌های این موسسه در سال ۲۰۰۵ میلادی بیش از ۹۲ درصد از شهروندان یونانی اعتماد و اعتقاد خود را نسبت به کلیسا و مذهب مسیحیت ارتدکس داشتند، در حالی که در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۷۳ درصد کاهش یافته است. همچنین، ۷۳ درصد از مردم یونان می‌گویند که به مذهب اعتقاد دارند، اما، ایمان دائماً به ابدیت و زندگی پس از مرگ تمرکز نمی کند، بلکه به دنبال کاربرد آن در زندگی است.

با اینکه مذهب به عنوان یک عامل ضروری و نیازمند برای ایجاد امنیت، اطمینان و اعتماد برای حل مسائل تلقی می‌شود، اما مشکلات و عدم ثبات باعث دوری مردم از کلیسا شده است. با این وجود، هنوز هم کلیسا نقش مهمی در زندگی مردم ایفا می‌کند، به طوری که بر اساس یافته‌های این نظرسنجی، 28 درصد از شهروندان حداقل یک بار در ماه به کلیسا برای عبادت می‌روند.

از دیدگاه سوال شوندگان، کلیسا در واقع جامعه مومنان است، زیرا در آن ازدواج‌های مذهبی انجام می‌شود، دفن مردگان توسط این نهاد صورت می‌گیرد، و دروس دینی و تعلیم کودکان توسط کلیسا در جامعه شهروندان یونانی جایگاه خود را دارد.با توجه به همین یافته‌ها، 30 درصد از سوال شوندگان معتقدند که کلیسا نقش معنوی در جامعه را ایفا می‌کند و باید کار و مسائل اجتماعی را به دولت بسپارد و در واقع در این امور دخالت نکند.هفته بزرگ، یعنی یک هفته قبل از عروج حضرت عیسی (ع)، زمانی است که اکثر یونانیان، یعنی 8 نفر از هر 10 نفر، برای حضور در مراسم ویژه به صلیب و اروج حضرت عیسی به مناطق مورد نظر خود (زادگاه خود) می‌روند.

بر اساس یافته‌های این نظرسنجی، 45 درصد از شهروندان اظهار کرده‌اند که در شب عروج حضرت عیسی برای شرکت در مراسم به یکی از کلیساها خواهند رفت، 34 درصد نیز اعلام کرده‌اند که در مراسم شب قبل از عروج حضرت عیسی شرکت خواهند کرد، 28 درصد به کلیساهای محل خود حداقل یکبار در ماه مراجعه می‌کنند و 18 درصد نیز در زمان هفته بزرگ، هر روز به کلیسا برای شرکت در مراسم مذهبی می‌روند.

در این نظرسنجی، به سوال اینکه کلیسا چه تأثیری در پیشرفت و رفاه جامعه دارد، پاسخ‌های متنوعی ارائه شده است. 38 درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند که کلیسا به شدت در این زمینه مؤثر است، در حالی که 14 درصد تا حد زیادی و 36 درصد کمی مؤثر بودن آن را تأیید می‌کنند. از سوی دیگر، 25 درصد اعلام کرده‌اند که کلیسا هیچ تأثیری بر پیشرفت جامعه ندارد. به این ترتیب، اعتبار کلیسا در جامعه یونان رتبه هفتم را پس از ارتش، پلیس، اداره آمار ملی، دولت، شرکت‌های تجاری و وزارت بهداشت و درمان دارد.

براساس نتایج این نظرسنجی، بیش از 60 درصد افراد معتقدند که کلیسا نباید در امور سیاسی و اجتماعی دخالت کند. همچنین، 55 درصد از شهروندان با دخالت و انتقادات کلیسا درباره ازدواج همجنس‌گراها و فرزند خواندگی آنان مخالفت می‌کنند، و با این باور هستند که کلیسا باید از دخالت در امور اجتماعی و سیاسی پرهیز کند.

نتایج موسسه نظرسنجی کاپا ریسرچ نشان می‌دهد که بیشترین شهروندان، با تدریس دروس دینی در مدارس موافقت می‌کنند، در حالی که 70 درصد از آن‌ها مخالف دخالت کلیسا در امور سیاسی و اجتماعی جامعه هستند. آن‌ها اعتقاد دارند که کلیسا و دولت باید وظایف جداگانه داشته باشند و در امور یکدیگر دخالت نکنند. این موسسه نظرسنجی نیز بیان می‌کند که 23 درصد افراد معتقدند که امور کلیسا و دولت باید کاملاً مجزا باشد، و 7 درصد اعلام می‌کنند که نمی‌توانند نظر دهند.

این تحقیقات با نمونه‌گیری از جمعیت 2500 نفر در سراسر یونان و از طریق تماس‌های تلفنی در اواخر ماه آوریل 2024، یعنی هفته گذشته، انجام شده است.

با این حال، از آنجا که این نظرسنجی بر اساس سن افراد انجام نشده و به صورت کلی انجام شده است، نمی‌توان به طور دقیق نتایج آن را تحلیل کرد. زیرا افراد مسن به دلیل مذهبی بودن و حمایت از حزب‌های راستگرا، تأثیر قابل توجهی در نتایج ممکن است داشته باشند. در واقع، بر اساس آمارها، بیش از 42 درصد از جوانان در انتخابات اخیر شرکت نکرده‌اند، که با حضور فراگیر افراد مسن، حزب‌های راستگرا توانستند حدود 41 درصد از آراء را به دست آورند. بنابراین به خوبی روشن است که این دسته از افراد همسو و حامی کلیسا و حزب راستگرای دموکراسی نوین هستند.

بر اساس گزارشات رسانه‌های یونان و تحلیلگران امور مذهبی در این کشور، بیش از 70 تا 75 درصد جوانان از کلیسا به شدت دوری کرده‌اند و حتی 10 درصد از آنان هیچ‌گاه در سال به کلیسا برای انجام مراسم مذهبی نمی‌روند. اما در سنین بالای 55 سال، معمولاً هر هفته یا حداقل هر ماه یکبار به کلیسا می‌روند و این طبیعی است که در این زمان‌ها، درصد بالایی از آنان علاقه خود به حضور در کلیسا را اظهار می‌کنند. به نظر می‌رسد که این موسسه با بهره‌گیری از این فرصت و انجام نظرسنجی، بر دیدگاه افراد مسن و یا کسانی که در کلیسا حضور دارند، تأکید کرده و درصد 73 را بدست آورده است که با واقعیت جامعه جوان امروز یونان تفاوت دارد.

منبع: https://www.newsbeast.gr/greece/arthro/10856678/poso-ebistevontai-oi-ellines-tin-ekklisia-apokalyptiki-erevna

کد خبر 19556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =