لایحه بازنگری در قوانین مرتبط با ایجاد یک ٬ سیستم جدید اموزش کارگران خارجی ٬ به جای برنامه فعلی ٬اموزشی کاراموز فنی ٬ با عث نگرانی اتباعی شده است که اقامت دایم کشور ژاپن را کسب کرده اند.

نگرانی خارجیهای مقیم ژاپن از  لایحه بازنگری قوانین مرتبط با ٬ایجاد سیستم اموزش کارگران خارجی٬

لایحه بازنگری در قوانین مرتبط با ایجاد یک ٬ سیستم جدید اموزش کارگران خارجی ٬  به جای برنامه فعلی ٬اموزشی  کاراموز فنی ٬ با عث نگرانی اتباعی شده است که اقامت دایم کشور ژاپن را کسب کرده اند.

این لایحه در جلسه عمومی مجلس نمایندگان  ژاپن در 21 می تصویب شد و مذاکرات در مجلس سنا در 24 می آغاز گردید.

 خارجی هایی که اقامت دایم در ژاپن دارند  از یکی از مواد این لایحه انتقاد جدی کرده اند. این ماده می گوید: در صورتی که یک شهروند خارجی عمداً از پرداخت مالیات یا حق بیمه اجتماعی خود اجتناب کند، اقامت دائم او لغو می شود.

 دولت ژاپن در این لایحه تصریح کرده است که وضعیت اقامت دائم در مواردی مانند عدم پرداخت عمدی مالیات یا حق بیمه اجتماعی یا زمانی که یک خارجی به دلیل برخی جرایم جنایی محکوم شود، لغو خواهد شد. دولت ظاهراً در صدد تشدید قوانین با پیش بینی افزایش تعداد خارجیانی است که از طریق سیستم آموزش کارگران برای مدت طولانی در کشور خواهند ماند.

چند نفر از اتباع خارجی که سالیان مدیدی است در ژاپن زندگی می کنند در یک کنفرانس خبری در شهر اوساکا انتقادات خود را به این لایحه بیان کردند. یکی از افراد که اصالتا میانماری است در این کنفرانس گفت  تبعیض آشکاری بین اتباع ژاپن و خارجیان مقیم ژاپن در این ماده از لایحه به چشم می خورد.او افزود :  "تعهد ما به پرداخت مالیات مانند  ژاپنی ها است، پس چرا  خارجی ها در صورت عدم پرداخت مالیات باید جریمه های سنگینی متحمل شوند؟ این مرد 49 ساله از نوجوانی در جنبش دموکراسی در کشور خود شرکت داشت و از ترس  به ژاپن آمد. او به مدت دو سال در مرکز مهاجرت  بازداشت بود، اما در سال 2004 به عنوان پناهنده شناخته شد.او در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرد و شغلی پیدا کرد و در نهایت پس از بیش از 10 سال اقامت در ژاپن، اقامت دائم را به دست آورد.

وی اظهار داشت: "من از فکر از دست دادن اقامت دائم و اخراج به کشور خود وحشت دارم. حتی اگر به کشورم بازگردانده نشوم، اگر زندگی من ناپایدار شود و نتوانم به زندگی خود ادامه دهم، افراد زیادی دچار مشکل خواهند شد. "

یک تبعه بریتانیا و مدرس پاره وقت دانشگاه  که با یک زن ژاپنی ازدواج کرده و بیش از 30 سال در ژاپن زندگی کرده است،  در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عدم پرداخت مالیات یا حق بیمه اجتماعی بسته به شرایط افراد ممکن است اتفاق بیفتد، خاطرنشان کرد: بسیاری از اتباع خارجی، از جمله خود من، کارگران غیرقانونی هستند، بسیاری از آنها در ابتدا درآمد پایینی دارند و در بسیاری از موارد، کارگران غیر عادی هستند. به دلیل شرایط بنگاه‌ها اجازه عضویت در بیمه‌های اجتماعی را ندارند.

نامه ای از یک دانشجوی پسر مقیم دائم که در ژاپن به دنیا آمده و بزرگ شده است نیز خوانده شد:این باعث ایجاد ترس بیش از حد در بین ساکنان دائمی می‌شود و در تضاد با جامعه فراگیر است.

یکی از ساکنان خارجی اظهار داشت: "حتی اگر با یک ژاپنی ازدواج کنم و اقامت دائم داشته باشم، اگر طلاق بگیرم و میانسال یا بزرگتر باشم، فرصت شغلی وجود نخواهد داشت، بنابراین ممکن است نتوانم مالیات پرداخت کنم." یکی دیگر گفت: "عبارت "عمدا"  در عدم پرداخت  مبهم است. آژانس خدمات مهاجرت ممکن است بر اساس سلایق و علایق شخصی  تصمیم بگیرد."

در بحث های مجلس نمایندگان ٬ برخی احزاب  مخالف  از مقررات لغو اقامت انتقاد کردند.  ریوجی کویزومی، وزیر دادگستری در پاسخ به آنها ، گفت: "این موضوع تاثیر قابل توجهی بر بسیاری از ساکنان دائم خارجی عادی و خوب نخواهد داشت."

بحث های احزاب حاکم و مخالف در مجلس نمایندگان نهایتا منجر به ان شد که  یک ماده تکمیلی به لایحه اضافه شود که در هنگام لغو مجوز اقامت دائم، "به شرایط زندگی اتباع خارجی توجه لازم معطوف شود ".

رییس فدراسیون اتحادیه های وکلای ژاپن  طی بیانیه ای  در ماه مارس با این ماده به این دلیل که "می تواند اتباع خارجی و خانواده های آنها را از یک پایه ثابت برای اقامت محروم کند" مخالفت کرد.

سازمان غیرانتفاعی «شبکه همبستگی با مهاجران ژاپن» در 15 می  40947 امضا را در مخالفت با این ماده به وزارت دادگستری ارسال کرده است.

منبع:

https://mainichi.jp/english/articles/20240525/p2a/00m/0na/021000c

کد خبر 19670

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =