مهمترین اخبار و مطالبی که در رسانه های ژاپن در پنج روز نخست سانحه بالگرد رییس جمهور شهید منعکس می شد مورد پایش و بررسی قرار داشت. تصویر بخشی از این اخبار پیوست می باشد.

در شب نخست حادثه ٬ که از وضعیت سرنشینان بالگرد خبری در دست نبود ٬ اکثر رسانه های ژاپن از جمله تلویزیون دولتی آن را بعنوان خبر فوری منعکس و تحت پوشش قرار دادند. اما پس از پیدا شدن محل سانحه و اعلام خبر شهادت  سرنشینان ٬ سطح پوشش خبری پایین تر امد . تحلیل های محدودی نیز در حاشیه انعکاس خبری حادثه ارایه می گردید.

رسانه ها خبر دادند :

مقامات ژاپن در بالاترین سطح – نخست وزیر -در سفارت  ج.ا.ایران در توکیو حاضر شدند و دفتر یادبود را امضا کردند.

امپراطور ژاپن طی پیامی این ضایعه را به مقام معظم رهبری دام ظله  تسلیت  گفت.

مهمترین تحلیل هایی که ارایه شد:

-انتشار سخنان مقامات امریکا در شب حادثه که می گفتند اوضاع را کاملا تحت نظر دارند

-انعکاس بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی در شب حادثه که گفته بود در این شرایط سخت کنار ایران هستیم.

-انعکاس لحظه ای اخبار جستجو گران محل حادثه

-معرفی شخصی رییس جمهور بعنوان  رییس محافظه کاران تند رو و مخالف غرب و حامی حماس و یکی از گزینه های اصلی برای رهبری نظام در اینده

-بعضی نشریات تحلیل تحلیل گران امریکایی را باز نشر می کردند.در یکی از این تحلیل ها آمده بود:

رییسی و امیر عبداللهیان هر کاری را برای تقویت محور مقاومت انجام دادند.به حزب الله و حوثی ها و حماس تا توانستند کمک کردند.مخالفان داخلی را سرکوب کردند.اولین حمله مستقیم به اسراییل از خاک ایران را بعد از حمله اسراییل به کنسولگری ایران رقم زدند.ایران را تا آستانه سلاح هسته ای پیش بردند. با درگذشت |شهادت| رییسی و وزیر خارجه گفتگوی های امریکا و ایران  با محور جلوگیری از گسترش جنگ حماس و اسراییل ناتمام ماند.این نشان می دهد که ایران و امریکا همیشه حتی در صورت تغییرات زیاد در انتخابات آینده ریاست جمهوری امریکا و ایران ٬ می توانند باب گفتگو را باز نگاه دارند. رییسی عامل و نیروی  رهبر انقلاب بود.رهبر انقلاب اجازه داده بود گفتگو بشود اما مصالحه نه. این تیم در غیاب رییسی ممکن است ضربه خورده باشند اما هم چنان ادامه خواهند داد.آنها جنگ مستقیم با امریکا نمی خواهند. در دوره کوتاه رییسی مقاومت بعنوان استراتژی جا افتاد .

- یکی از مقالات در ژاپن تایمز  که از بلومبرگ گرفته شده بود شهادت رییس جمهوری ایران و کسالت شاه عربستان را بعنوان بحران جانشینی در دو کشور مورد بررسی قرار داده بود.

-ان اچ کی از منابع اسراییلی نقل کرد علیرغم درگذشت رییس جمهور و وزیر خارجه ایران٬ امید نمی ورد تغییر یا توقفی در سیاست های خارجی و جنگی ایران ایجاد گردد.زیرا همه این امور مستقیما زیر نظر رهبر ایران است.

-کارشناس سیاسی ان اچ کی در مصاحبه بخش خبری ان شبکه گفت:۱- تلاش چند ساله ای در ایران صورت گرفت تا رییسی بعنوان جانشین رهبر در اذهان مطرح شود. ایران این تلاش را برای فرد دیگری باید در پیش بگیرد.۲-این حادثه در زمان حساسی اتفاق افتاده ٬ حدود شش ماه منطقه درگیر جنگ است.ایران و اسراییل به یکدیگر حمله کرده اند.روابط ایران و آذربایجان طی چند سال اخیر خوب نبوده و این حادثه پس از افتتاح یک پروژه مشترک بین دو کشور رخ داده و احتمالات زیادی  می تواند مطرح شود.در صورتی که مشخص شود حادثه ناشی از خرابکاری بوده ٬ احتمال وقوع جنگ در منطقه زیاد است.

کد خبر 19924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =