آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان در سفر به ترکیه، گروه حماس را یک «سازمان تروریستی» توصیف کرد و حق اسرائیل برای دفاع از خود را به رسمیت شناخت. در عین حال، رئیس جمهور ترکیه نیز در سخنان خود مخالفت خود را با نامگذاری حماس به عنوان یک «سازمان تروریستی» اعلام کرد و عملا به سخنان طرف یونانی واکنش نشان داد.

موضع منفی نخست وزیر یونان به گروه حماس

آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان در سفر به ترکیه، گروه حماس را یک «سازمان تروریستی» توصیف کرد و حق اسرائیل برای دفاع از خود را به رسمیت شناخت. به گفته طرف یونانی، «با دفاع از حقوق بین‌الملل، حاکمیت دولت‌ها، تخطی ناپذیری مرزها، در مسیری با قطب‌نمای همیشگی احترام به جان انسان‌ها ما همیشه در مورد مسائل مربوط به خاورمیانه با ترکیه موافق نیستیم. موضع آتن این است که اسرائیل حق دارد در یک حمله تروریستی خونین و تحریک آمیز به خاک خود، در حمله ای با قربانیان بی گناه، که به قتل، ربوده شدن و شکنجه شدن شهروندان اسرائیلی که در واقع توسط یک سازمان تروریستی که نماینده فلسطینی‎ها نیست، از خود دفاع کند. تا اینجا ما (با مواضع ترکیه) موافق نیستیم، اما در مورد چیزهای دیگر، موافق هستیم.»

به گفته نخست وزیر یونان ما موافقیم که استفاده نامتقارن از زور و خونریزی در منطقه باید متوقف شود و به آتش بس دائمی منجر شود. ما موافقیم که غیرنظامیان غزه باید محافظت شوند و گروگان‎ های اسرائیلی آزاد شوند. ما موافق هستیم که فلسطینی‎ ها باید به کمک های بشردوستانه دسترسی داشته باشند. بله، ما موافقیم که انجام یک حمله زمینی به رفح در این زمان یک اشتباه بزرگ است.

رئیس جمهور ترکیه نیزدر سخنان خود مخالفت خود را با نامگذاری حماس به عنوان یک «سازمان تروریستی» اعلام کرد و عملا به سخنان طرف یونانی واکنش نشان داد. وی با ابراز تاسف از موضع یونان، لقب «تروریست» را رد کرد و حماس را «مقاومت» توصیف کرد و از کشتار اسرائیل در غزه و حق تشکیل کشور فلسطینی با پایتختی قدس شرقی صحبت کرد.

به گفته اردوغان، من حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی نمی ‎بینم، برعکس، من حماس را افرادی می بینم که برای حفاظت از سرزمین و مردم خود می‎ جنگند. حماس یک سازمان مقاومت است که مناطق آن از سال 1947 تحت اشغال بوده و پس از اشغال این مناطق، آن جا را تحت حفاظت خود قرار داده است. اگر ما حماس را یک سازمان تروریستی بنامیم، رویکردی خشن خواهد بود. من قدم به قدم حماس را دنبال می ‎کنم. بیش از هزار عضو حماس در ترکیه تحت درمان هستند. از دیدگاه ترکیه  برای پایان دادن به کشتار، اسرائیل به‌طور بی‌وقفه تلاش کرده و برای منزوی کردن اسرائیل توسط جامعه بین‌المللی گام‌هایی برداشته است. سیاست‌های نسل‌کشی دولت افراطی اسرائیل اکنون به تهدیدی برای فلسطینی ‌ها و اسرائیلی ‌ها تبدیل‌شده است. از دیدگاه ترکیه  اسرائیل برای رسیدن به این هدف، هیچ قانون، اخلاق و حدومرزی نمی‌شناسند. از کسانی‌که نه مانند یک دولت پایبند به حقوق بین‌المللی، بلکه مانند یک گروه تروریستی خون‌ریز حرکت می ‌کنند، نمی‌توان انتظار انسانیت داشت.

منبع: کاتی مرینی 13 می 2024

https://www.kathimerini.gr/politics/563022943/live-oi-diloseis-toy-kyriakoy-mitsotaki-kai-toy-tagip-erntogan

کد خبر 19807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =