نخست وزیر یونان: تبدیل کردن صومعه چورا به مسجد پیام خوبی نیست، این یک بنای میراث فرهنگی است و چنانچه می خواهیم روابط خوب داشته باشیم باید به ارزش های مشترک احترام بگذاریم.

آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان در مورد تبدیل صومعه «چورا» به مسجد گفت «استانبول کم مسجد ندارد. صومعه چورا بنای مهم با اهمیت فرهنگی جهانی است و احتمالا در میان سایر کلیسای های دوران بیزانس دارای زیباترین موزاییک ‌کاری‌ ها و معرق‌ کاری‌ ها است. به هر حال این روش برخورد با میراث فرهنگی شهری چون استانبول نیست. نمی توان این واقعیت که استانبول بیش از هزار سال پایتخت بیزانس و ارتدوکس بوده است را از تاریخ پاک کرد. ما هرگز وسوسه نشدیم کار مشابهی با بناهای تاریخی اسلامی کشورمان انجام دهیم. بنابراین معتقدیم که گزینه ترکیه غیر ضروری و اشتباه بود.»   

نخست وزیر یونان همچنین طی دیدار با خانم ساکلاروپولو رئیس جمهور نیز به موضوع کلیسای فوق اشاره کرد و اظهار داشت «تبدیل کردن صومعه چورا به مسجد پیام خوبی نیست، این یک بنای میراث فرهنگی است و چنانچه می خواهیم روابط خوب داشته باشیم باید به ارزش های مشترک احترام بگذاریم.» نامبرده ضمن ابراز نارضایتی شدید خود از تصمیم دولت ترکیه اظهار داشت که در دیداری که با اردوغان در آنکارا خواهد داشت به این موضوع اشاره خواهد کرد.

یادآوری:

۱- یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا نیز در پاسخ به سئوالی در مورد تصمیم ترکیه جهت تبدیل کردن صومعه «چورا» به مسجد از این کشور دعوت نمود دسترسی به بناهای تاریخی جوامع مختلف مذهبی که به مسجد تبدیل شدند را تضمین کرده و این کار را به گونه ای انجام دهد که تاریخ این بناها محترم شمرده شود. 

۲- کلیسای چورا که در قرن یازدهم ساخته و از ۱۹۴۵ به موزه تبدیل شده، دارای نقاشی‌های دیواری، موزاییک ‌کاری‌ها و معرق‌ کاری‌هایی از نمونه‌های کم‌نظیر و مثال ‌زدنی دوران بیزانس است. کلیسای خورا یا «کلیسای رهایی ‌بخش مقدس» در منطقه ادیرنا کاپی، ناحیه فاتح استانبول واقع شده است.

۳- بعضی از منابع منابع در یونان معتقدند در شرایطی که آرامش در اژه همچنان برقرار است، اقدامات اخیر ترکیه چون مخالفت شدیدالحن با تصمیم یونان برای ایجاد پارک دریایی در دریای اژه، تبدیل صومعه چورا به مسجد و الحاق «میهن آبی» به کتب درسی، «بیانیه آتن» را تضعیف کرده است.

منبع: کاتی مرینی ۱۴ می ۲۰۲۴

https://www.kathimerini.gr/politics/۵۶۳۰۱۵۸۶۶/mitsotakis-oi-diayloi-prepei-na-paramenoyn-anoiktoi-me-tin-toyrkia/

کد خبر 19810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =