از ۶ ژوئن تا ۹ ژوئن ۲۰۲۴ (۱۷ الی ۲۰ خرداد ۱۴۰۳) انتخابات پارلمان اروپا در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار می شود.

Ευρωεκλογές 2024: Ο αριθμός των ευρωβουλευτών ανά χώρα - Πόσους εκλέγει η Ελλάδα

از ۶ ژوئن تا ۹ ژوئن ۲۰۲۴ (۱۷ الی ۲۰ خرداد ۱۴۰۳) انتخابات پارلمان اروپا در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار می شود. این انتخابات در یونان روز ۹ ژوئن برگزار می شود. مجموع ۷۲۰ نماینده پارلمان اروپا از فرآیندهای انتخاباتی بیرون خواهند آمد که ۱۵ نماینده بیشتر از انتخابات اروپا در سال ۲۰۱۹ است. به عنوان یک قاعده کلی، تعداد نمایندگان پارلمان اروپا قبل از هر فرآیند انتخاباتی تعیین می شود، در حالی که مجموع آنها نمی تواند از ۷۵۰ به اضافه رئیس پارلمان اروپا تجاوز کند. عددی که هر کشور انتخاب می‌کند بر اساس اصل کاهش تناسب است، که بیان می‌کند که هر عضو پارلمان اروپا از یک کشور بزرگتر نماینده مردم بیشتری نسبت به یک نماینده پارلمان اروپا از یک کشور کوچکتر است. همچنین حداقل تعداد نمایندگان پارلمان اروپا ۶ و حداکثر ۹۶ نماینده است

تعداد نمایندگان پارلمان اروپا که در هر کشوری متفاوت است و براساس جمعیت هر کشور عضو تعیین می شود. در انتخابات آتی از آلمان ۹۶ نماینده، فرانسه ۸۱، ایتالیا ۷۶، اسپانیا ۶۱، لهستان ۵۳، رومانی ۳۳، هلند ۳۱، بلژیک ۲۲، یونان ۲۱، جمهوری چک ۲۱، سوئد ۲۱، پرتغال ۲۱، مجارستان ۲۱، اتریش ۲۰، بلغارستان ۱۷، دانمارک ۱۵، فنلاند ۱۵، اسلواکی ۱۵، ایرلند ۱۴، کرواسی ۱۲، لیتوانی ۱۱، اسلوونی ۹، لتونی ۹، استونی ۷، قبرس ۶، لوکزامبورگ ۶ و مالت ۶ نماینده خواهند داشت.

یادآوری:

۱- بر اساس نتایج نظرسنجی های انجام شده توسط موسسات پژوهشی یونان، احتمال می رود که در انتخابات پارلمان اروپا که قرار است در ۹ ژوئن در یونان برگزار شود، میزان مشارکت این کشور در پایین ترین سطح خود در این کشور خواهند بود. مدیر عامل موسسه نظرسنجی Marc اظهار داشت:  «بر اساس یافته هایی که از تحقیقات انجام شده وجود دارد، احتمال دارد میزان مشارکت زیر مرز ۵۰ درصد یا حتی ۴۵ درصد باشد.

۲- یک مقام وزارت کشور یونان اظهار داشت که به احتمال بسیار قوی در انتخابات نهم ژوئن، پایین ترین میزان مشارکت در تمامی انتخابات برگزار شده (پارلمانی، پارلمان اروپا و شهرداری) به ثبت خواهد رسید و میزان مشارکت اندکی بالاتر از ۴۰ درصد خواهد بود.  

۲- دیوان عالی کشور فهرست نهایی احزاب شرکت کننده در انتخابات پارلمان اروپا که قرار است در ۹ ژوئن برگزار گردد را تایید کرد. مجموعا ۳۱ حزب یونانی در انتخابات پارلمان اروپا شرکت می کنند. ۱۵ حزب نیز از شرکت در انتخابات محروم شدند. رای دهندگان ۲۱ نماینده یونانی پارلمان اروپا را انتخاب خواهند کرد.   

منبع: Ευρωεκλογές ۲۰۲۴: Ο αριθμός των ευρωβουλευτών ανά χώρα - Πόσους εκλέγει η Ελλάδα - CNN.gr

کد خبر 19817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =