وزارت فرهنگ یونان اعلام کرده که یافته های جدید به باستان شناسان درک بهتری از معماری رومی و برنامه ریزی شهری ارائه می دهد.

Nikopolis agora building

حفاری‌ها در شهر باستانی نیکوپلیس در اپیروس واقع در شمال غربی یونان ادامه دارد. نیکوپلیس که به معنای شهر پیروزی است، زمانی حدود 150 هزار نفر را در خود جای داده بود. این در شکل کلاسیک خود توسط رومیان در پایان جمهوری خود تاسیس شد و در اولین سال های امپراتوری روم شکوفا شد. این بنا برای بزرگداشت پیروزی رومیان در نبرد آکتیوم (31 قبل از میلاد) تأسیس شد. اکتاویان نبرد را از اردوگاه خود بر روی تپه ای مشرف به دره، جایی که بعداً بنای یادبود پیروزی خود را در آنجا ساخت، تماشا می کرد، که چند سال بعد، در 27 قبل از میلاد، امپراتور روم شد و نام افتخاری آگوستوس به او داده شد.

یافته های نیکوپلیس سرنخ هایی در مورد معماری رومی ارائه می دهد. وزارت فرهنگ یونان اعلام کرده که یافته های جدید به باستان شناسان درک بهتری از معماری رومی و برنامه ریزی شهری ارائه می دهد. باستان شناسان فضاهای بیرونی و همچنین داخل ساختمان ها را کاوش کردند. بیشتر کارهای حفاری آنها در سال 2023 بر روی ساختمان مربعی در غرب سالن متمرکز بود. در میان یافته‌های دیگر، باستان‌شناسان بخشی از کف کاشی ‌کاری‌شده را کشف کردند که گمان می ‌رود بخشی از میدان آگورا باشد، و یک پلاک مرمری به افتخار امپراتوران روم، با تمام متن آن دست نخورده باقی مانده است. آنها همچنین پلاک مرمر دیگری را پیدا کردند که با این حال فقط تا حدی حفظ شد. اولین قطعه از کتیبه دیواری مرمری، احتمالاً مربوط به قرن دوم است که در متن حفظ شده کنونی آن از یک امپراتور ناشناس یاد شده است.

دومین پلاک مرمر کتیبه ای که در طبقه فاز دوم داخل ساختمان جاسازی شده است، تمام متن خود را حفظ کرده است. این یک کتیبه نذری به افتخار امپراتورها است که به ابتکار یک مقام محلی پس از کمک مالی شخصی از یک عمل خیرخواهانه نامشخص وقف شده است. حداقل دو ضمیمه ناشناخته قبلی در غرب و شرق ساختمان اصلی کشف شد. در نهایت مشاهده شد که این بنا در حاشیه یک خاکریز طبیعی قرار گرفته است.

این مشاهدات به ویژه مهم است زیرا ساختاری دو سطحی را برای فضای آگورا نشان می ‌دهد، مشابه نمونه‌ های شناخته شده از دوران امپراتوری بازارهایی با نام «بازار بالا» و «بازار پایین» دیده می شود. تنوع عناصر معماری و مجسمه های کشف شده در طول کار نشان می دهد که نمای بیرونی ساختمان نیز دارای تزئینات معماری چشمگیر خاصی بوده است. از سنگ مرمرهای متعامد غنی برای آراستن نماهای بیرونی استفاده شده است، با صفحات مرمر رنگارنگ برخی از مناطق را پوشش می دهد. اکتشافات خاص و اطلاعات سکه شناسی نشان می دهد که این دو دوره مربوط به دوره امپراتوری است که قرن دوم و چهارم پس از میلاد را در بر می گیرد.

وزارت فرهنگ یونان می‌گوید: «مجموع اطلاعات به‌دست‌آمده از مشاهدات روی معماری بنا، یافته‌های منقول منفرد و همچنین شواهد کتیبه‌ای و سکه‌شناسی به ما این امکان را می ‌دهد که بنا را به عنوان یکی از ساختمان‌ های عمومی مرکزی بازسازی کنیم.

کد خبر 20043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =