نتایج نظرسنجی موسسه Eteron یونان که بین ۴ تا ۶ ژوئن ۲۰۲۴ بر روی یک نمونه سراسری از ۲۰۷۴ شهروند انجام شده و بر موضوعات کلیدی مانند زنان کشی، موقعیت زنان در جامعه و کار و همچنین بر پذیرش مفاهیم محوری، مانند «پدرسالاری و فمینیسم» اشاره دارد.

Η έμφυλη βία είναι εδώ, λένε οι Έλληνες - Διακρίσεις και εγκλήματα εις βάρος των γυναικών

نتایج نظرسنجی موسسه Eteron یونان که بین ۴ تا ۶ ژوئن ۲۰۲۴ بر روی یک نمونه سراسری از ۲۰۷۴ شهروند انجام شده، به موضوعات کلیدی مانند زن‌کشی، موقعیت زنان در جامعه و کار و همچنین پذیرش مفاهیم محوری مانند «پدرسالاری و فمینیسم» اشاره دارد. اکثر پاسخ‌دهندگان از هر دو جنس با اصطلاح «زن‌کشی» آشنا هستند و خواستار مجازات‌های شدیدتر برای مرتکبان جنایات علیه زنان هستند. همچنین، اذعان می‌کنند که زنان در بسیاری از سطوح زندگی خانوادگی، اجتماعی و حرفه‌ای خود در مقایسه با مردان با تبعیض قابل توجهی روبرو هستند.

در پاسخ به این سوال که آیا واژه زن‌کشی را شنیده‌اند، ۹۵.۹ درصد پاسخ‌دهندگان پاسخ «بله، و من می‌دانم یعنی چه» داده‌اند. تنها ۳.۴ درصد پاسخ داده‌اند که آن را شنیده‌اند اما نمی‌دانند چیست، و ۰.۱ درصد پاسخ داده‌اند که آن را نشنیده‌اند. در عین حال، اکثریت یونانی‌ها با نرخ ۶۵.۸ درصد با اصطلاح زن‌کشی موافق هستند، اگرچه دولت از پذیرش رسمی آن به درخواست سازمان‌های زنان و احزاب مخالف خودداری می‌کند.

۶۶ درصد از پاسخ‌دهندگان با واژه پدرسالار آشنا هستند و آن را درک می‌کنند، ۱۱.۱ درصد آن را شنیده‌اند اما نمی‌فهمند، ۲۰.۸ درصد آن را نشنیده‌اند و ۲.۱ درصد پاسخ نداده‌اند. ۹۵ درصد از پاسخ‌دهندگان واژه پدرسالار را می‌دانند و درک می‌کنند، ۳.۲ درصد آن را شنیده‌اند اما نمی‌فهمند، ۱ درصد آن را نشنیده‌اند و ۰.۸ درصد پاسخ نداده‌اند. همچنین، بیش از ۷ نفر از ۱۰ نفر (۷۵.۱٪) جامعه یونان را مردسالار می‌دانند. ۹۸ درصد از پاسخ‌دهندگان اصطلاح فمینیسم را می‌دانند و می‌فهمند، ۱.۶ درصد آن را شنیده‌اند اما نمی‌فهمند و ۰.۴ درصد آن را نشنیده‌اند.

هنگامی که از آنها پرسیده شد که آیا زنان در یونان با تبعیض بیشتری نسبت به مردان روبرو هستند، تقریباً ۸ نفر از ۱۰ نفر (۷۹.۹٪) پاسخ مثبت دادند، در حالی که ۳۷.۴٪ پاسخ دادند که مخالف هستند. مردان با این یافته به میزان ۵۳.۳ درصد و زنان با نرخ ۶۶.۷ درصد موافق هستند، در حالی که بیشترین درصد موافقان که زنان با تبعیض بیشتری نسبت به مردان روبرو هستند در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال (۶۹.۴ درصد) دیده می‌شود.

نتایج این نظرسنجی همچنین سطوح بسیار بالایی از توافق را در مورد نیاز به مجازات شدیدتر برای جرایم علیه زنان مانند خشونت، سوءاستفاده و قتل نشان می‌دهد. به ویژه، ۶۸.۳ درصد خواهان احکام شدیدتر برای مرتکبان جنایات علیه زنان هستند، در حالی که ۲۷.۹ درصد مخالف هستند.

زنان با ۸۰.۲ درصد خواستار اقداماتی برای مقابله با خشونت مبتنی بر جنسیت هستند، در حالی که برای مردان این درصد به طور قابل توجهی کمتر است و به ۵۶.۴ درصد می‌رسد. علاوه بر این، ۷۹.۸ درصد از پاسخ‌دهندگان ادعا می‌کنند که زنان در یونان زندگی سخت‌تری نسبت به مردان دارند. آنها با درصد ۵۹.۷ درصد متذکر می‌شوند که زنان در مورد بی‌عدالتی‌هایی که به دلیل جنسیت در کشور وجود دارد، اغراق نمی‌کنند. تقریباً ۸ نفر از هر ۱۰ نفر (۷۹.۵٪) معتقدند که یک زن بیشتر در معرض آزار جنسی قرار می‌گیرد. همین امر با نرخ ۶۶.۷٪ در مورد احتمال دریافت پیام‌های شهوانی از غریبه‌ها نیز صدق می‌کند.

اکثریت بزرگی از پاسخ‌دهندگان (۷۹.۴٪) همچنین معتقدند که احتمال آزار جسمی یک زن بیشتر از یک مرد است، در حالی که ۱۸.۹٪ پاسخ دادند که ممکن است برای هر دو جنس اتفاق بیفتد. ۵۸.۴ درصد معتقدند که زنان بیشتر کارهای خانه را انجام می‌دهند، ۵۲.۵ درصد پاسخ داده‌اند که این کار برای هر دو جنس صدق می‌کند، در حالی که ۴۶.۴ درصد گفته‌اند که این عمدتاً برای مردان اعمال می‌شود. در مورد احتمال درآمد بالای یک زن، تنها ۰.۴٪ پاسخ مثبت داده‌اند، در حالی که ۵۹.۲٪ بیان کرده‌اند که احتمال بیشتری برای مردان دارد و ۳۶.۲٪ معتقدند که برای هر دو جنس چنین است.

منبع: in.gr  ژوئن ۲۰۲۴

Η έμφυλη βία είναι εδώ, λένε οι Έλληνες - Διακρίσεις και εγκλήματα εις βάρος των γυναικών | in.gr

کد خبر 20181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =