مذاکره برای طرح جدید توافق آتش‌بس توسط هیئت صهیونیستی با مصر

در پی موافقت حماس با طرح پیشنهادی توافق تبادل اسرا و آتش بس در غزه، یک هیئت صهیونیستی برای مذاکره درباره طرح جدید توافق آتش‌بس وارد مصر شده است.

در پی موافقت حماس با طرح پیشنهادی توافق تبادل اسرا و آتش بس در غزه، یک هیئت صهیونیستی برای مذاکره درباره طرح جدید توافق آتش‌بس وارد مصر شده است.

در همین رابطه، یک مقام مسئول دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی گفت: پس از واکنش حماس به توافقنامه تبادل اسرا و آتش بس در غزه، نتانیاهو با اعزام مذاکره کنندگان اسرائیلی برای انجام مذاکرات مفصل موافقت کرد.

روزنامه «یدیعوت آحارانوت» به نقل از یک منبع آگاه نوشت: توافق تبادل اسرا ممکن است ظرف دو تا سه هفته انجام شود.

همچنین کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع سیاسی گزارش داد نتانیاهو تأکید کرد که جنگ غزه تا رسیدن به تمام اهدافش پایان نخواهد یافت.

دیروز دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی تأیید کرد سازمان موساد پاسخ جنبش حماس به پیشنهاد توافق در خصوص گروگان‌ها را از کشورهای میانجی‌ دریافت کرده است.

شبکه المیادین به نقل از یک منبع نوشت که حماس در پاسخ به بسته پیشنهادی آتش‌بس بر مواضع خود در خصوص تثبیت آتش‌بس دائمی، عقب‌نشینی کامل از نوار غزه و بازگشت آوارگان فلسطینی تأکید کرده است.

این منبع افزود که حماس بر ضرورت عقب‌نشینی از محور فیلادلفیا (صلاح‌الدین) و گذرگاه رفح و نیز مخالفت با هر گونه «وتو» ی آزادسازی اسرای محکوم به حبس ابد، پافشاری کرده است.

به گفته این منبع، حماس در خصوص دو بند 8 و 14 مربوط به تضمین تداوم مذاکرات تا دستیابی به توافق آتش‌بس دائمی انعطاف نشان داده است.

«حسام بدران» عضو دفتر سیاسی جنبش اسلامی فلسطین (حماس) چهارشنبه شب تأیید کرد که این جنبش پاسخ خود به بسته پیشنهادی آتش‌بس و تبادل اسرا را از طریق کشورهای میانجی‌گر در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است.

وی گفت: ما تمایل زیادی برای دستیابی به توافق برای توقف جنگ داریم و به صورت مستمر با کشورهای میانجی‌ در ارتباط هستیم.

قابل ذکر این که : 

1-غرب که امروز دیگر دلیلی برای حمایت همه‌جانبه از «اسرائیل» ندارد، دچار تفرقه شده است بدین معنا که برخی سیاستمداران همچنان با اندیشه صهیونیسم موافق هستند و برخی دیگر که در میان مخاطبان اروپایی و آمریکایی و حتی دانشگاهیان دارای شهرت و اعتبار هستند یا در موضع بی‌طرفانه و یا در مقابل پروژه صهیونیستی ایستاده ‌ اند.
2- کاری که مردم بزرگ فلسطین انجام دادند مواضع بسیاری را در کل جهان تغییر داد. سیستم بازدارندگی در خاورمیانه هم به شکل قابل توجهی تغییر کرده است. همچنین تغییراتی در سیاست ‌ های اصلی آمریکا و اتحادیه اروپا ایجاد شده است. برخی کشورهایی که به نوعی در مسئله فلسطین بی‌طرف بودند نیز اکنون آشکارا در برابر این موضوع ایستاده ‌ اند.

3-با عنایت به موارد فوق، امر رژیم صهیونیستی را در نقطه حساسی از تاریخ خود قرار داده، زیرا اختلافات بزرگی بین ارتش، کابینه و شهرک‌نشینان صهیونیست وجود دارد که پیشتر در تاریخ ایجاد این رژیم هرگز رخ نداده است و می تواند موجودیت این رژیم را تغییر دهد.

4- رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند که نمی‌تواند حماس را شکست دهد - غرب و آمریکا هم این را می‌دانند - اما مصمم است به این روند ادامه دهد و تا به امروز نیز برنامه‌ای برای پساجنگ در غزه ندارد.هر آنچه امروز در غزه اتفاق می‌افتد، در واقع نسل‌های آینده را برای ادامه مقاومت آماده‌ می‌کند.

5- کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی - یا هر حزب دیگری که بتواند قدرت را در «ارژیم» به‌دست بگیرد نمی‌تواند با همین رویه فعلی ادامه دهد، حتی نمی‌تواند در آینده وجود داشته باشد مگر اینکه راه‌حل سیاسی با ضمانت بین‌المللی، آمریکایی، اروپایی و منطقه‌ای مطرح شود.

منبع: شبکه المیادین (15 تیرماه 1403) -05/جولای/ 2024

کد خبر 20210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =