اخیرا آمار خبرنگاران قربانی شده در غزه مورد توجه رسانه های یونان قرار گرفته است. از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه، یکی از مرگبارترین درگیری ها برای مطبوعات عنوان شده، به گونه ای که بیش از ۱۵۸ نفر به شهادت رسیده اند.

Γάζα: Τρομακτικός ο αριθμός των δημοσιογράφων που έχουν σκοτωθεί - «Το γιλέκο press δεν προστατεύει»

اخیرا آمار خبرنگاران قربانی شده در غزه مورد توجه رسانه های یونان قرار گرفته است. از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه، یکی از مرگبارترین درگیری ها برای مطبوعات عنوان شده، به گونه ای که بیش از ۱۵۸ نفر به شهادت رسیده اند. یک تیم رسانه‌ ای بین‌المللی متشکل از ۵۰ روزنامه ‌نگار به نمایندگی از ۱۳ سازمان و یک شبکه بین ‌المللی متخصص در روزنامه‌ نگاری تحقیقی، تحقیقی را در مورد این موضوع انجام دادند.

این تحقیق در رسانه‌هایی مانند اشپیگل، لوموند، ARIJ  (گروه رسانه‌ ای عربی مستقر در اردن)، گاردین، ZDF  منتشر شد و به موارد کشته یا زخمی شدن روزنامه ‌نگاران در حین پوشش خبری جنگ یا در تلاش برای توصیف جنگ می ‌پردازد. زندگی روزمره ساکنان غزه که با یک بحران انسانی بی سابقه روبرو هستند. حمله آشکار به آزادی مطبوعات تعداد خبرنگاران کشته شده، خیره کننده و غیر قابل درک است.

کارلوس مارتینز دلا سرنا، مدیر کمیته حفاظت از روزنامه نگاران (CPJ) اعلام کرده است «آنچه که بیش از همه مرا نگران می کند این است که همه اینها باعث رسوایی نمی شود. من در سرتاسر جهان نمی بینم که دولت های مختلف اعتراض کنند. این یکی از آشکارترین حملاتی است که من تا به حال به آزادی مطبوعات دیده ام.»

 ارتش اسرائیل طبق معمول ادعاهای مطرح شده مبنی بر هدف قرار دادن روزنامه نگاران را رد می کند و در پاسخ به سؤالات تیم تحقیق مدعی شده ارتش به عمد خبرنگارانی را که ممکن است در حملات هوایی یا عملیات علیه اهداف نظامی مجروح شده باشند، مجروح نمی کند. اکثر موارد گزارش شده مخالفین اسرائیل هستند که در فعالیت های نظامی شرکت داشتند اما به عنوان روزنامه نگار ثبت شده اند.

این تیم رسانه ای بین المللی هزاران ساعت فیلم از نوار غزه را تجزیه و تحلیل کرد و ده ها حادثه ای را که در آن خبرنگاران زخمی یا کشته شدند، بررسی کرده است. ۴۰ خبرنگار در خانه های خود کشته شدند. در غزه، کرانه باختری و جنوب لبنان، ۱۴ کشته یا مجروح یا هدف تیراندازی با شلیک گلوله قرار گرفتند، ۱۸ نفر در حملات هواپیماهای بدون سرنشین در غزه کشته یا زخمی شدند. در نهایت، بر اساس تحقیقات، حداقل ۴۰ روزنامه نگار که برای رسانه های نزدیک به حماس کار می کردند، کشته شده اند.

برای لورن ریچارد، یکی از بنیانگذاران داستان های ممنوعه (یک سازمان غیر انتفاعی رسانه‌ای مستقر در پاریس) «روزنامه نگاران در غزه مدت هاست می دانند که جلیقه روزنامه نگاری دیگر از آنها محافظت نمی کند. بدتر از آن، آنها را بیشتر افشا می کند.» او در مقاله ای اعلام کرد جلیقه مطبوعاتی بیش از آنکه محافظت کند در معرض خطر قرار می دهد. «باسل حایر الدین»، روزنامه نگار فلسطینی در غزه با شکایت از هدف قرار گرفتن این جلیقه در غزه گفت: «این جلیقه که بر اساس قوانین بین المللی و کنوانسیون ژنو قصد دارد ما را به رسمیت بشناسد و از ما محافظت کند، اکنون به تهدیدی برای ما تبدیل شده است. ریچارد تأکید کرد: «روزنامه نگاران شاهدانی هستند که تاریخ به آنها نیاز دارد. حمله به دفاتر خبرگزاری فرانسه در غزه برای مدیر خبری خبرگزاری فرانسه که دفاترش در غزه در اثر حمله احتمالی تانک اسرائیل در ۲ نوامبر ۲۰۲۳ به شدت آسیب دید و تعداد خبرنگارانی که کشته شده اند «کاملا غیرقابل قبول است. آنچه که بیش از همه مرا نگران می کند این است که همه اینها باعث رسوایی نمی شود. در سرتاسر جهان نمی بینم که دولت های مختلف شکایت کنند. این موضوع بسیار نگران کننده است. به گفته اتحادیه روزنامه نگاران فلسطین، از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر، نزدیک به ۷۰ زیرساخت مطبوعاتی به طور جزئی یا کامل تخریب شده است.

داستان های ممنوعه در اواخر سال ۲۰۱۷ توسط «لوران ریچارد» فرانسوی ساخته شد تا از کسانی که می خواهند روزنامه نگاران را بکشند جلوگیری کند. وی به خبرگزاری فرانسه گفت که ریچارد، یک روزنامه نگار تحقیقی، دقایقی قبل از حمله به این روزنامه طنز که جان ۱۱ نفر را گرفت در سال ۲۰۱۵ وارد دفاتر شارلی ابدو شده بود. داستان‌های ممنوعه وعده می‌دهد که برای اینکه کشتار روزنامه‌نگاران را برجسته کند، تحقیقات روزنامه‌نگاران کشته شده را ادامه خواهد داد و آنها را در معرض دید بین‌المللی قرار خواهد داد.

سروک اسد، نماینده اتحادیه روزنامه نگاران فلسطینی اعلام کرد: «اگر ۱۰۰ یا ۱۴۰ روزنامه نگار اسرائیلی یا اوکراینی کشته می شدند، فکر نمی کنم واکنش جهان یکسان باشد. من آرزو ندارم هیچ روزنامه نگاری، چه اسرائیلی، چه اوکراینی و چه فلسطینی بمیرد. خبرنگاران بدون توجه به کشوری که در آن هستند باید محافظت شوند.

منبع: Γάζα: Τρομακτικός ο αριθμός των δημοσιογράφων που έχουν σκοτωθεί - «Το γιλέκο press δεν προστατεύει» | in.gr

کد خبر 20228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =