دولت یونان به مناسبت ۲۵۰۰مین سال نبرد ترموپیل سکه های ۲ و ۱۰ یورویی ضرب کرد.

ضرب سکه به مناسبت ۲۵۰۰ سالگرد نبرد ترموپیل

دولت یونان به مناسبت ۲۵۰۰مین سال نبرد ترموپیل سکه های ۲ و ۱۰ یورویی ضرب کرد. بر روی سکه ۱۰ یورویی هفت سرباز هخامنشی در برابر هفت سرباز یونانی نقش بسته اند. نبرد ترموپیل در سال ۴۸۰ پیش از میلاد بین یونانیان متحد شده به فرماندهی «لئونیداس» پادشاه اسپارت و ایرانیان به فرماندهی خشایارشا در گذرگاه ساحلی ترموپیل بین کوه آنوپه و خلیج مالیاک در غرب دریای اژه به وقوع پیوست.

در این جنگ خشایارشا ارتش زمینی و دریایی عظیمی تدارک دید، پادشاه اسپارت نیز با سیصد نفر از سپاهیان خود و پنج هزار نفر یونانی با سپاهیان خشایارشا روبه‌رو گردید. سپاه یونان به سختی شکست خورد و پادشاه اسپارت کشته شد. یونانی ها معتقدند در این نبرد شجاعانه مقاومت کرده و علیرغم شکست در برابر ایران،  سربازانشان شایسته ستایش و بزرگداشت هستند.

سکه یادبود ۲ یورویی نیز به ۲۵۰۰ سالگرد نبرد ترموپیل در سال ۴۸۰ قبل از میلاد اختصاص دارد. روی سکه دو یورویی یک کلاه ایمنی یونان باستان به تصویر کشیده شده است. در اطراف آن عبارت «۲۵۰۰ سال از نبرد ترموپیل» و عبارت «جمهوری یونان» نوشته شده است. سوژه با یک الگوی تزئینی احاطه شده است. در سمت چپ کلاه آرم و سال ضرب چاپ شده است. در ۴۸۰ ق.م یونانیان، تحت رهبری پادشاه اسپارت، لئونیداس، سعی کردند جلوی پیشروی ارتش بسیار قوی ‌تر ایرانی را در تنگه ترموپیل بگیرند. لئونیداس و از خود گذشتگی یونانیان میراثی جاودانه برای هر مردمی است که برای آزادی خود می جنگند.

این سکه کلکسیونی که برای بزرگداشت "۲۵۰۰ سالگرد نبرد ترموپیل" صادر شده است، یک قطعه منحصر به فرد برای هر مجموعه ای است. این سکه کلکسیونی کمیاب و منحصر به فرد، قطعه یادبودی از تاریخ یونان است که به گفته یونانیان نشان دهنده شجاعت، ایثار و عشق به آزادی است.

منبع: electacollections

Ελλάδα – ۲ Ευρώ, Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΘΕΡΜΟΠΥΛΩΝ, ۲۰۲۰ (bag of ۱۰) (electacollections.com)

کد خبر 20390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =