محیط زیست در نگاه اسقف اعظم یونان

ایرونیموس دوم در سخنرانی خود به مناسبت بزرگداشت رحلت حضرت مریم (س)، ضمن تاکید بر احترام به طبیعت و محیط زیست، از انسان‌ها خواست به جای خودخواهی، به دستورات الهی در قبال حفاظت از طبیعت عمل کنند.

اسقف اعظم یونان: «احترام به طبیعت به عنوان یکی از بزرگترین نعمت‌های الهی واجب است»

اسقف اعظم یونان، ایرونیموس دوم، به مناسبت بزرگداشت رحلت حضرت مریم (س)، یکی از اعیاد مهم مسیحیت ارتدکس در یونان، در روز پنجشنبه 25 مرداد 1403، سخنرانی کرد. او در این سخنرانی گفت: «طبیعت یکی از مهمترین نعمت‌های الهی است که خداوند برای انسان آفریده است. بنابراین، ما باید قدردان این نعمت بزرگ باشیم و به آن احترام بگذاریم.»

به گزارش روزنامه یونانی‌زبان "افسین"، اسقف اعظم یونان در ادامه سخنان خود افزود: «تغییرات زیست‌محیطی و آب و هوایی یکی از مشکلات جدی انسان امروزی است که ناشی از خودخواهی انسان‌ها است. انسان‌ها به طبیعت احترام نمی‌گذارند و از این نعمت خارق‌العاده الهی به شکلی مسئولانه بهره نمی‌برند. این امر باعث شده است که آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای رخ دهد و کار خدا در خلق طبیعتی مناسب برای موجودات روی زمین تخریب شود. بنابراین، لازم است که به دستورات خداوند متعال در مورد احترام به محیط زیست عمل کنیم و به قوانین و محدودیت‌های طبیعت نیز پایبند باشیم.»

اسقف اعظم آتن و سراسر یونان در سخنرانی خود در معبد "پورفیریو" با اشاره به رحلت حضرت مریم گفت: «ما باید از حضرت مریم درس بردباری بگیریم، زیرا امروز هر کدام از ما با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که مانند حمل صلیب بر دوشمان سنگینی می‌کند. پس باید به این بانوی بزرگوار متوسل شویم و از او به عنوان الگو بهره‌مند شویم.»

ایرونیموس دوم همچنین تاکید کرد: «مشکلات زیست‌محیطی امروز به علت عدم احترام به طبیعت و خودخواهی انسان‌ها به وجود آمده است. این در حالی است که حضرت مریم از چنین خودخواهی‌هایی مبرا بود. او نه تنها خودخواه نبود، بلکه بسیار متواضع بود و حتی در زمانی که حضرت عیسی (ع) به صلیب کشیده شد، همچنان متوسل به خداوند بود.»

ملاحظه:

هر ساله در 15 ماه اوت، تعداد زیادی از شهروندان یونانی برای زیارت معبد حضرت مریم به جزیره "تینوس" سفر می‌کنند. برخی از افراد نیازمند به صورت سینه‌خیز مسیر زیادی را از پایین کوه تا معبد طی می‌کنند و نذری می‌دهند، و در صورت حل مشکلشان، نذر خود را با کمک به افراد مستمند ادا می‌کنند. این از اعتقادات مسیحیان ارتدکس است که معمولاً یک هفته تا ده روز قبل از 15 اوت، بسیاری از مردم به ویژه افراد مسن روزه می‌گیرند و در روز رحلت حضرت مریم به کلیساها می‌روند و پس از دعا و نیایش، افطار می‌کنند.

اما باید تاکید کرد که گرچه امسال آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بوده است، هر ساله در فصل تابستان، هکتارها از جنگل‌ها و مزارع این کشور دچار آتش‌سوزی می‌شوند و این موضوع جدیدی نیست. با این حال، اسقف اعظم یونان امسال سخنرانی خود را بر موضوع تغییرات آب و هوایی و احترام به محیط زیست متمرکز کرد که البته مهم است، اما مسائل مهم‌تر دیگری مانند جنگ‌ها و نسل‌کشی‌ها در جهان نیز وجود دارد که جامعه بشری از وقوع آنها نگران است.

در حالی که بیش از ده ماه از کشتار فلسطینی‌ها در نوار غزه می‌گذرد و بیش از 40 هزار نفر، که بیشتر آنان زن و کودک هستند، قتل عام شده‌اند، اسقف اعظم یونان به عنوان رهبر عالی مذهبی مسیحیت ارتدکس در این کشور بدون اشاره‌ای به این نسل‌کشی، سخنرانی خود را بر تغییرات آب و هوایی متمرکز کرد. این در حالی است که یکی از تعلیمات اصلی مسیحیت ارتدکس، ایجاد صلح و زندگی مسالمت‌آمیز است.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اسقف اعظم آتن و سراسر یونان همسو با سیاست‌های دولت راستگرای "دموکراسی نوین" و حمایت از رژیم صهیونیستی عمل می‌کند و شاید به همین دلیل نیز نسبت به تصویب قانون ازدواج همجنس‌گرایان و تسهیل در گرفتن فرزندخواندگی توسط آنان، جز چند سخنرانی سبک و بی‌اهمیت، اقدام دیگری نکرده است. در حالی که این قانون اصول مسیحیت ارتدکس را زیر سوال برده و خدشه‌دار کرده است.

منبع:  Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: «Να σεβόμαστε τη φύση ως λίαν καλό έργο του Θεού» | in.gr

کد خبر 20758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =