۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹

اجلاس سران کلیساهای ارتدوکس در استانبول

بررسی چالش‌های دینی، اجتماعی و ژئوپلیتیکی
اجلاس سران کلیساهای ارتدوکس در استانبول

رهبران کلیساهای ارتدوکس در اجلاس سه روزه استانبول به بررسی چالش‌های کلیساها در عصر حاضر، تأثیر جنگ اوکراین، نقش رسانه‌های عمومی و هوش مصنوعی پرداختند و بر لزوم وحدت بین کلیساهای ارتدوکس و کاتولیک تأکید کردند.

به گزارش روزنامه یونانی‌زبان "افسین"، اجلاس سران کلیساهای ارتدوکس روز سوم سپتامبر ۲۰۲۴ میلادی در استانبول ترکیه به ریاست "ورتلمئوس" با حضور رهبران کلیساهای ارتدوکس و کلیساهای خودمختار از سراسر جهان برگزار شد. به ادعای دولت یونان، این نشست به منظور بررسی چالش‌ها و تحکیم وحدت بین کلیساها برگزار گردید.این اجلاس سه روزه، فرصت مناسبی برای رهبران کلیساهای ارتدوکس بود تا مواضع خود را در خصوص نحوه فعالیت کلیساهایشان بیان کنند. آنها بر لزوم همکاری و وحدت کلیساها در عصر حاضر، به‌ویژه در روابط بین کلیساهای ارتدوکس و کاتولیک تأکید کردند.

به گزارش همین رسانه، در این اجلاس همچنین مشکلاتی که کلیساها و پیروان ارتدوکس در جهان با آن مواجه هستند، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. رهبران کلیساها خواستار تصمیمات واحد برای حل این مشکلات شدند و راهکارهایی را برای رفع چالش‌های اجتماعی و مذهبی پیروان خود پیشنهاد کردند.یکی از محورهای مهم این اجلاس، تأثیر جنگ خونین اوکراین بر فعالیت‌های کلیسایی در این کشور و همچنین کشورهای بالتیک و کلیساهای ارتدوکس در غرب اروپا بود. همچنین بر لزوم ادامه گفت‌وگو بین مسیحیت ارتدوکس و کاتولیک‌ها تأکید شد و نقش پاتریارک استانبول در ایجاد این دیالوگ‌ها برجسته گردید.

در این نشست، نقش منفی رسانه‌های عمومی در دور کردن مردم از آموزه‌های حضرت عیسی (ع) نیز مورد بحث قرار گرفت. رهبران کلیسا بر ضرورت آگاهی‌بخشی به مردم درباره این تأثیرات مخرب تأکید کردند و مسئولیت هدایت جامعه را بر عهده کلیساهای ارتدوکس دانستند.همچنین یکی از موضوعات مهم مورد بررسی در این اجلاس، تأثیر هوش مصنوعی بر اعتقادات مذهبی و جوانان امروزی بود. رهبران کلیسا بر لزوم یافتن پاسخ‌های مناسب به سؤالات جوانان در این زمینه و تطبیق این فناوری با آموزه‌های دینی تأکید کردند.

موضوعات ژئوپلیتیکی نیز در این نشست مطرح شدند؛ از جمله مسأله بهره‌برداری سیاسی از مسائل زبانی و مذهبی در اوکراین. کلیساها نسبت به استفاده ابزاری از مذهب برای مقاصد سیاسی هشدار دادند و این اقدامات را محکوم کردند. در ادامه، رهبران کلیساها برای برقراری صلح و آرامش در اوکراین دعا کردند.

از دیگر مسائل مورد بحث، بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه و تأثیر آن بر کلیساهای اورشلیم، لیبی و سوریه بود. همچنین در این اجلاس، از عملکرد کلیسای ارتدوکس روسیه در امور کلیساهای آفریقا انتقاد شد و از این کشور خواسته شد تا از دخالت در امور کلیساهای دیگر خودداری کند.در جریان این اجلاس، بر لزوم ادامه گفت‌وگوها برای برگزاری مراسم عید پاک به صورت مشترک بین مسیحیان ارتدوکس و کاتولیک‌ها تأکید شد. انتظار می‌رود که این موضوع در نشست آتی که در ایتالیا برگزار خواهد شد، به توافق نهایی برسد.

نکته قابل توجه این است که برخلاف دیگر مسائل مهم بین‌المللی، در این اجلاس هیچ اشاره‌ای به درد و رنج ملت‌های فلسطین و مشکلات ناشی از رژیم صهیونیستی نشد. این امر نشان‌دهنده همراهی کلیسای ارتدوکس یونان با سیاست‌های غرب و آمریکا در منطقه است.

لینک منبع

کد خبر 21042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =