مروری بر برگزاری مسابقات یوروویژن ۲۰۱۹ در اسرائیل

امسال اسرائیل برای سومین بار برگزارکننده این برنامه بود.

مسابقات «یوروویژن» یا «یوروویدنیه» امسال نیز به روال هرساله با حضور کلیه کشورهای اروپایی در حوزه موسیقی برگزار شد. سال گذشته یوروویدنیه در لیسبون، پایتخت پرتغال، برگزار گردید. امسال اسرائیل برای سومین بار برگزارکننده این برنامه بود. پیش از آن اسرائیل دو بار در سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۹۹ میلادی میزبان این مسابقه بوده‌است. «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در توئیتر خود درباره این موضوع که در سال ۲۰۱۹ میلادی مسابقه در اورشلیم (بیت‌المقدس) برگزار می‌شود، چنین نوشت: «زندگیتان سرشار از شادی باد! سعی کنید مثبت بیندیشید، که آنگاه برنامه خود را نیز منفی نخواهید ریخت و پیشرفت در زندگی ساده‌تر خواهد بود».

به منظور اجتناب از گمانه‌زنی‌ها درباره اورشلیم به عنوان محل نهایی برگزاری این مسابقه و نیز با در نظر گرفتن تمایلات مذهبی و موارد قطع رابطه از سوی برخی کشورها، اعلام شد که «نیر برکت»، شهردار اورشلیم، حمایت خود را از روند آماده‌سازی برای این برنامه اظهارکرده‌است. در عین حال، دستیار وزیر امور مالی اسرائیل در رسانه‌های جمعی خاطرنشان کرد که برگزاری مسابقه در تل‌آویو معقولانه‌تر است. فروش بلیت‌های «یوروویدنیه ۲۰۱۹» به علت تقلب متوقف شد. چندصد عدد از صندلی‌های برتر در سالن به نمایندگان قشر برتر اسرائیل اختصاص یافته بود که این موضوع مورد سوء‌ظن برگزارکنندگان این مسابقه قرار گرفت.

۱. افتتاح رسمی هفته یوروویدنیه در تل‌آویو

در روز ۱۲ می، این مراسم در موزه هنر تل‌آویو در میدانی واقع در مرکز شهر انجام شد؛ جایی که اطراف آن مراکز فرهنگی چون تئاترها، کاخ‌های فرهنگ و غرفه‌های هنر معاصر قرار دارند. اولین نیمه‌نهایی در روز ۱۴ می برگزار شد که شرکت‌کننده ای از بلاروس نیز در این روز اجرا داشت. دومین نیمه‌نهایی در روز ۱۶ می بود و فینال این مسابقه در روز ۱۸ می برپا شد.

امسال در مرکز مطبوعاتی یوروویدنیه حدود ۱۶۰۰ خبرنگار از اسرائیل و دیگر کشورها فعالیت داشتند که در روزهای ۴ لغایت ۱۲ می کنفرانس‌های مطبوعاتی برای آن‌ها با نمایندگان ۴۱ کشور جهان ترتیب داده شده بود. سازمان‌دهندگان این همایش وعده دادند که خبرنگاران امکان گفتگو با بسیاری از شرکت‌کنندگان در مسابقه را خواهند داشت. فضایی کاری برای رسانه‌های جمعی در نظر گرفته شده­بود که در آنجا همکاران از کشورهای مختلف این امکان را داشتند که با یکدیگر درباره چگونگی برگزاری مسابقه در تل‌آویو تبادل نظر داشته باشند.

شعار «یوروویدنیه ۲۰۱۹» بدین مضمون انتخاب شده بود: «از آرزوکردن هراسی نداشته باش».

۲. بلاروس در «یوروویدنیه ـ ۲۰۱۹»

بلاروس از سال ۲۰۰۴ میلادی در یوروویدنیه شرکت می‌کند. در سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۱۰، ۲۰۱۳، ۲۰۱۴، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ به فینال راه یافت. برترین نتیجه این کشور در سال ۲۰۰۷ بود که نماینده این کشور به نام «دیمیتری کالدون» در جایگاه ششم قرار گرفت.

«الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس از تصورات درباره از پیش تعیین کردن نتایج گزینش ملّی برای مسابقه یوروویدنیه ناراحت شد و خاطرنشان کرد که فینال این گزینش کاملاً عادلانه است. وی گفت که تصور نمی‌کند نماینده کشور بلاروس بتواند در این مسابقه برنده شود، اما باید بلاروس را به شکل شایسته‌ای معرفی کرد. همچنین، وی افزود:

«یوروویدنیه، تنها یک مسابقه موسیقی نیست، بلکه مسابقه‌ای است که مدت‌ها پیش سیاسی شده‌است و کمتر پیش می‌آید که کسی که باید، برنده شود، به‌ویژه هنگام رأی‌گیری در فضای دوران پس از شوروی، شما شاهد هستید که به چه کسی رأی می‌دهند (خصوصاً پیش از وقایع اوکراین)، روسیه همه رأی‌ها را دریافت می‌کرد، نه به این سبب که اجراکنندگان آن‌ها بهتر از اوکراین، بلاروس و گرجستان بودند، بلکه بدین دلیل که این چنین پذیرفته شده بود».

هیئت بلاروس در تاریخ ۳ می به یوروویدنیه ۲۰۱۹ رفت. در ترکیب این هیئت، «زنا» و گروه هنری او و نمایندگان آژانس خبری «بل تله رادیوکامپانیا» حضور داشتند. زنا، نماینده بلاروس در یوروویدنیه ۲۰۱۹ بود. این نتیجه فینال گزینش ملّی بلاروس برای این همایش هنری است. زنا توانست هیئت داوری حرفه‌ای را تسخیر کند و از جمع ۷۰ امتیاز ممکن، امتیاز ۶۹ را بگیرد. جمعاً ۱۰ نفر مدعی دریافت گواهی برای یوروویدنیه ۲۰۱۹ بودند. زنا لقب هنرمند جوان شانزده‌ساله‌ای به نام «زینا کوپریانوویچ» است. تاکنون او دو بار برای شرکت در یورویدنیه کودکان تلاش کرده بود. این شرکت‌کننده بلاروسی چند اجرا در تل‌آویو داشت که اولین برنامه او در روز ۴ می و دومین آن در روز ۹ می بود.

۳. فینال

نمایندگانی از ۱۸ کشور به سنّ اصلی این همایش راه یافتند. تنها ۱۰ شرکت‌کننده از ۱۸ نفر می‌توانستند به فینال برسند. جدول کامل رأی‌های اعضای هیئت داوری و تماشاچیان در نیمه‌نهایی‌ها و فینال در سایت رسمی یوروویدنیه منتشر شد. پخش مستقیم این برنامه‌ها همانند سال‌های قبل از کانال‌های تلویزیونی «بلاروس ۱» و «بلاروس ۲۴» انجام شد.

امسال در شب پایانی این مسابقه، «دونکن لورنس» از هلند پیروز شد. این پنجمین پیروزی هلندی‌ها در تمام سال‌های اجرای این برنامه است که لورنس در آن، ۴۹۲ امتیاز دریافت کرد. کشور هلند در سال های ۱۹۵۸، ۱۹۷۰، ۱۹۷۶ و ۱۹۸۰ میلادی میزبان مسابقات بوده‌است و در سه مورد اول به عنوان برنده مسابقه، حق برگزاری را از آنِ خود کرده‌است و در سال ۱۹۸۰ میلادی، پس از امتناع اسرائیل از میزبانی برای دومین سال پیاپی، هلند برپایی این برنامه را بر عهده گرفت. هلند نیز یک بار در سال ۱۹۶۰ از انجام مسابقات در کشور خود انصراف داده بود.

«الساندرو مامود» از ایتالیا با ۴۶۵ امتیاز در جایگاه دوم و «سرگی لازارف» از روسیه با ۳۶۹ امتیاز در مقام سوم قرار گرفتند. ممکن است نتایج یوروویدنیه ۲۰۱۹ به سبب برهم­زدن قوانین مسابقه از سوی برنده این برنامه، دوباره بررسی شود. کاربران اینترنتی و طرفداران یوروویدنیه متوجه شدند که ترانه‌ای که نفر اول مسابقات، دونکن لورنس اجرا کرد، اولین بار در سال ۲۰۱۷ میلادی در یوتیوب منتشر شده بود. این امر با شرایط این مسابقه تناقض دارد؛ چراکه طبق قوانین آن، قطعه موسیقی (کمپوزیسیون) اجراشده از سوی شرکت‌کنندگان نباید قبل از ۱ سپتامبر ۲۰۱۸ تولید شده باشد. در نتیجه، بسیاری از کاربران شبکه تقاضای لغو نتایج را کردند.

«لورا کوینت»، عضو هیئت داوران روسیه در یوروویدنیه به درخواست لغو نتایج فینال واکنش نشان داد و گفت: «اگر لورنس این ترانه را در سال ۲۰۱۷ میلادی اجرا کرده باشد، اما آن را بعداً به گونه‌ای تکمیل کرده باشد، طبق قانون حقوق هنرمند، این ترانه کار دیگری خواهد بود».

۴. بلاروس در فینال

هیئت داوران بلاروس پیش از فینال مسابقه ردّ صلاحیت شد. دلیل این موضوع، برهم زدن قوانین بود. هیئت بلاروسی پیش از موعد مقرر درباره اینکه چه امتیازاتی را برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته‌است، به رسانه‌های جمعی اطلاع‌رسانی کرد. بدین ترتیب، بلاروس در فینال تنها می‌توانست امتیازات بینندگان تلویزیونی را داشته باشد. در پایان، نماینده بلاروس در میان ۲۶ شرکت‌کننده فینال شصت‌وچهارمین مسابقه بین‌المللی یوروویدنیه که در شب ۱۹ می در تل‌آویو برگزار شد، در جایگاه ۲۵ قرار گرفت. زنا ۳۱ امتیاز دریافت کرد که شامل ۱۳ امتیاز از بینندگان تلویزیونی و ۱۸ امتیاز از هیئت داوران حرفه‌ای ملّی (۸ امتیاز از داوران مجارستان، ۷ امتیاز از روسیه، و از داوران هر یک از کشورهای آذربایجان، ارمنستان و استونی ۱ امتیاز).

۵. نکاتی درباب مسابقات یوروویدنیه

چنان‌که «لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس نیز به این نکته اذعان کرده که «مسابقات یوروویدنیه تنها یک مسابقه موسیقی نیست، بلکه مسابقه‌ای است که مدت‌ها پیش سیاسی شده‌است و کمتر پیش می‌آید که کسی که باید، برنده شود»، به‌عینه می‌توان دید که این مسابقه رنگ و بویی کاملاً سیاسی به خود گرفته‌است. از دلایل تأیید این نظریه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

ـ برگزاری مسابقات به میزبانی اسرائیل در سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۹۹ میلادی و اینک در سال ۲۰۱۹:

در شرایطی که پیروزی در این مسابقات، تعیین‌کننده کشور میزبان دور بعد می‌باشد، چگونه ممکن است که اسرائیل به طور مرتب و هر۲۰ سال یک بار، موفق به کسب این عنوان گردد؟ آیا می‌توان تصور کرد که این موضوع بدون هماهنگی و لابی‌گری صهیونیست‌ها و بر اساس توانمندی‌های هنری نماینده این رژیم اتفاق افتاده باشد؟

ـ زمان برگزاری مسابقات، ۱۲ تا ۱۹ می، در هفته‌های منتهی به روز ۳۱ می، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، روز جهانی قدس و پوشش همه‌جانبه رسانه‌ای مسابقات با بهره‌گیری از ۱۶۰۰ خبرنگار، تلاشی بود که رژیم صهیونیستی برای تسخیر فضای مجازی و قرار گرفتن در صدر اخبار بسیاری از رسانه‌های خبری کشورهای اروپایی، از جمله بلاروس و تحت‌الشعاع قرار دادن برگزاری مراسم جهانی روز قدس، از خود بروز داد. این برنامه در سه شب برگزاری مراحل مختلف خود، به صورت زنده از شبکه بلاروس ۱ و بلاروس ۲۴ پخش شد.

ـ انجام این مسابقات در خاک فلسطین اشغالی، پس از اعلام شهر بیت‌المقدس به عنوان پایتخت این رژیم و اعلام به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان به عنوان بخشی از خاک اسرائیل از سوی آمریکا، گام دیگری است که برای تثبیت هویت این رژیم برداشته می‌شود.

ـ از نکات جالب شب پایانی این مسابقات، اعطای رأی نماینده هیئت داوران اسرائیل به نماینده هلند بود که درست در دقایقی پیش از آن اتفاق افتاد که نماینده هلند به کمک آرای بینندگان تلویزیونی به بالاترین امتیاز دست یابد. در واقع، هیئت داوران هر یک از کشورهای شرکت‌کننده می‌توانست به یکی از شرکت‌کنندگان رأی دهد و بدین ترتیب، بر امتیازات وی بیفزاید. به نظر می‌رسد که نماینده اسرائیل با اطلاع از وضعیت امتیازات، به شکلی جهت‌دار به نماینده هلند رأی داد و بدین ترتیب کشور هلند را وام­دار خود کرد.

ـ نکته جالب‌تر اینکه در میان کلیه ۴۱ کشور شرکت‌کننده در این دور از مسابقات، تنها نماینده هیئت داوران بلاروس به نماینده اسرائیلی حاضر در مسابقه رأی داد! این نیست، مگر تأثیر لابی یهودیان حاضر در میان نخبگان و افراد تأثیرگذار در حوزه قدرت در بلاروس و نیز فرصت‌طلبی سیاست‌مداران این کشور برای استفاده از ابزار هنر به منظور تحقق اهداف سیاسی.

منابع:

https://ria.ru/۲۰۱۹۰۵۱۹/۱۵۵۳۶۱۹۹۱۷.html

https://www.vokrug.tv/article/show/۱۵۵۸۲۹۶۵۵۸۱/

https://sputnik.by/culture/۲۰۱۹۰۵۱۹/۱۰۴۱۲۲۲۲۰۰/Chto-dumayut-belorusy-o-vystuplenii-ZENY-na-Evrovidenii.html

https://naviny.by/article/۲۰۱۹۰۵۱۹/۱۵۵۸۲۲۴۰۵۱-belarus-na-evrovidenii-۲۰۱۹-final-i-skandal

https://www.belta.by/culture/view/zena-predstavit-belarus-na-evrovidenii-۲۰۱۹-۳۳۹۲۹۷-۲۰۱۹/

  http://www.ctv.by/novosti-izrailya/bilety-na-evrovidenie-۲۰۱۹-prekratili-prodavat-iz-za-vozmozhnyh-mahinaciy

https://sputnik.by/culture/۲۰۱۹۰۳۰۱/۱۰۴۰۳۸۸۰۷۷/My-vryad-li-pobedim-Lukashenko-o-politizatsii-Evrovideniya.html

https://www.belta.by/culture/view/belorusskaja-delegatsija-otpravitsja-na-evrovidenie-۲۰۱۹-۳-maja-۳۴۶۲۵۷-۲۰۱۹/

https://www.belta.by/culture/view/ofitsialnoe-otkrytie-evronedeli-sostojalos-v-tel-avive-۳۴۷۰۳۳-۲۰۱۹/

https://www.belta.by/culture/view/v-tel-avive-segodnja-nazovut-vtoruju-desjatku-finalistov-evrovidenija-۲۰۱۹-۳۴۷۴۹۵-۲۰۱۹/

https://www.belta.by/culture/view/bolee-۱۵-tys-zhurnalistov-budut-osveschat-evrovidenie-۲۰۱۹-v-tel-avive-۳۴۷۰۲۰-۲۰۱۹/

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D۰%۹۵%D۰%B۲%D۱%۸۰%D۰%BE%D۰%B۲%D۰%B۸%D۰%B۴%D۰%B۵%D۰%BD%D۰%B۸%D۰%B۵-۲۰۱۹

کد خبر 444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =