۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲

آکادمی علوم اتریش بزرگترین مرکز آموزش عالی غیر دانشگاهی در اتریش به شمار می رود که از سال ۱۸۴۷ در زمینه های گوناگون و به طور خاص درحول محور علوم پایه مشغول به فعالیت و پژوهش می باشد.

آکادمی علوم اتریش

آکادمی علوم اتریش بزرگترین مرکز آموزش عالی غیر دانشگاهی در اتریش به شمار می رود که از سال ۱۸۴۷ در زمینه های گوناگون و به طور خاص درحول محور علوم پایه مشغول به فعالیت و پژوهش می باشد. این مرکز با الهام از انجمن علمی سلطنتی انگلستان و همچنین آکادمی علوم طبیعی آلمان شکل گرفته و هم اکنون به عنوان یک مرکز دولتی اتریش با بودجه ای بالغ بر ۱۳۵ میلیون یورو فعالیت می کند.

آکادمی علوم اتریش متشکل از ۲۸ مرکز تحقیقات در زمینه های علوم مختلف می باشد که بیش از ۱۶۰۰ محقق و ۷۷۰ عضو دائمی را در خود جای داده است و بدون شک یکی از بزگترین مراکز تحقیقاتی حوزه آلمانی زبان محسوب می گردد.

این مرکز دفاتر و مراکز تحقیقاتی خود را به وین متمرکز نکرده و در شهرهای دیگر اتریش همچون لئوبن، اینسبروک، لینز و گراتز نیز فعالیت دارد و در زمینه­­ی علوم پایه با دانشگاه ­های شهرهای ذکر شده همکاری دارد.

پیشنهاد تأسیس چنین مرکزی در اتریش، به سال ۱۷۱۳ باز می گردد که در آن زمان از سوی گوتفرید ویلهلم لایبنیتز[1]مطرح گردید با این حال امکان تأسیس و شکل گیری پیدا نکرد. اما سر انجام در ۱۴ ماه می 1847 به دستور قیصر وقت، اولین ساختمان این مرکز در منطقه یک شهرداری وین ساخته شد.

پس از شکل گیری جمهوری اتریش در سال ۱۹۲۱ این مرکز تحت حمایت و پوشش کامل مادی و معنوی دولت اتریش قرار گرفت و از سال ۱۹۶۰ به طور جدی تبدیل به بزرگترین مرکز تحقیقات غیر دانشگاهی در اتریش گردید.

آکادمی علوم اتریش در سابقه ­ی بیش از ۱۰۰ ساله ­ی خود شخصیت های علمی بسیار فاخری همچون دوپلر[2]، بولتزمان[3]، هس[4]، شرودینگر[5]، کونراد لورنتز[6] و زیگموند فروید[7] را به خود دیده است.

مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه­ ی آکادمی علوم اتریش به دو دسته ­ی اصلی «علوم انسانی، جامعه شناختی، فرهنگ» و گروه «علوم طبیعی، ریاضی و تکنولوژیک» تقسیم می­شوند و هر کدام از این گروه های اصلی دارای زیر مجموعه های فرعی به شرح زیر می باشند:

الف ) علوم انسانی، جامعه شناختی و فرهنگ:

- مرکز اتریشی برای علوم انسانی دیجیتال

- انستیتو دموگرافی وین

- انستیتو تحقیقات کوهستان

- انستیتو ایران شناسی

- انستیتو فرهنگ و تاریخ آسیا

- انستیتو تاریخ و فرهنگ قدیم

- انستیتو علوم فرهنگی و تئاتر

- انستیتو هنر و تحقیقات موسیقی

- انستیتو تاریخ باستانی

- انستیتو تاریخ باستانشناسی اروپا

- انستیتو مردم و جامعه شناختی

- انستیتو تحقیقات شهری

- انستیتو تحقیقاتی مطبوعات تطبیقی

- انستیتو باستان شناسی اتریش

ب) علوم ریاضی، طبیعی و تکنولوژیک

- مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی

- انستیتو شناخت مواد اریک اشمیت

- انستیتو جرج مندل برای زیست شناسی مولکولی گیاهی

- انستیتو فیزیک انرژی های بالا

- انستیتو کوانتوم اپتیک

- انستیتو تحقیقاتی صوت

- انستیتو تحقیقات فضایی

- انستیتو تحقیقاتی یوهان رادون در زمینه علوم کامپیوتر

- انستیتو تحقیقات ریز اتنی اشتفان مایر

- مرکز تحقیقات مواد لئوبن

آکادمی علوم اتریش، هر ساله جوایز متعددی را در زمینه ­های مختلف به بهترین پژوهشگران بخش­ های مختلف اختصاص می­ دهد. همچنین بورسیه­های مختلفی در رشته ­های گوناگون به دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی دکتری و فوق دکتری اعطا می کند.

آکادمی علوم اتریش به جز منابع مالی دولتی، تحت پوشش و حمایت شرکت ها و مؤسسات غیر دولتی متعددی نیز می باشد که از منابع مالی و اسپانسری آنها توانسته است تاکنون ۲۴ بورسیه هر کدام به مدت ۵ سال  و سالی ۶۰۰۰۰ یورو برای تحقیق و پژوهش در یک زمینه­ خاص را به یک پژوهشگر اختصاص دهد.

ریاست این مرکز را هم اکنون پروفسور آنتون تسایلینگر[8] بر عهده دارد و میشائیل آلرام[9]، اولیور ینس اشمیت[10] و گئورگ براسر [11]به عنوان اعضای هیئت مدیره این مرکز تسایلینکر را همراهی می کنند.

آکادمی علوم اتریش در بخش کودکان و نوجوانان نیز بسیار فعال بوده و همه ساله در فصل های مختلف، به منظور آشنایی کودکان و عموم مردم با فعالیت­های خود و تشویق عمومی به تحصیل و علاقمندی به علوم، برنامه ­های گوناگونی را برگزار می کند.

سمینارهای عمومی فیزیک از جمله­ی این فعالیت­ هاست، که هر ماه یکی از ریاضی دانان و یا فیزیک دانان بسیار نامی در سطح جهان، به دعوت آکادمی علوم در ساختمان اصلی این مرکز حضور یافته و در مورد پروژه های تحقیقاتی خود سخنرانی می کند.

 

[1] Gottfried Willhelm Leibnitz

[2] Christian Doppler

[3] Ludwig Boltzmann

[4] Edwin Hess

[5] Erwin Schrödinger

[6] Konrad Lorentz

[7] Sigmund Freud

[8] Anton Zeilinger

[9] Michael Al-Ram

[10] Oliver Jens Schmidt

[11] Georg Brasser

کد خبر 5464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =