۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲

موزه­ ی یهودیت؛ موزه­ ای برای تاریخ، فرهنگ و دین یهودی در وین است.

موزه­ ی یهودیت

موزه­ ی یهودیت؛ موزه­ ای برای تاریخ، فرهنگ و دین یهودی در وین است.

این موزه دو ساختمان اصلی دارد؛ کاخ اسکلس[۲] و خانه میسراشی[۳] .

کاخ اسکلس متعلق به خانواده­ی بانفوذ یهودی اسکلس بوده است که از سال ۱۹۹۳ در معرض دید قرار گرفت و در سال ۱۹۹۴ کتابخانه­ی آن افتتاح شد.

خانه ­ی میسراشی ساختمان دیگری است که بیشتر نمایشگر زندگی اجتماعی، فرهنگی و دینی یهودیان وین در دوره­ی قرون وسطا است. این موزه در مرکز محله آن­ زمان یهودیان وین واقع شده است.

 برنامه­ ها و نمایشگاه ­های موزه­ی یهودیت وین به طور کلی به انعکاس فرهنگ و تاریخ یهودی در وین می ­پردازند.

موزه­ ی یهودیت وین در سال ۱۸۹۵ احداث شد. این موزه در نوع خود، یعنی موزه­ ی اختصاصی یهودیت، قدیمی­ترین در جهان است. حوزه­ ی کاری و تمرکز موزه روی تاریخ و فرهنگ یهودی در امپراطوری اتریش- مجار است. البته مجموعه ­های این موزه که بسیاری از آنها از فلسطین جمع­ آوری شده ­اند، بیشتر مباحث سیاسی در خصوص صهیونیسم آن دوره را انعکاس می­دهند.

پیش از سال ۱۹۱۳ این موزه ۳۴۰۰ قطعه داشت و مکان آن چندین بار تغییر کرد. بلافاصله پس از پیوستن اتریش به ناسیونال سوسیالیسم آلمان و هم­ پیمانی با آلمان نازی در سال ۱۹۳۸، این موزه بسته شد و قطعات آن بین موزه ­های دیگر، از جمله موزه ­ی تاریخ طبیعی وین، تقسیم شد. موزه­ ی تاریخ طبیعی وین قطعات جدید را برای برگزاری نمایشگاهی ضدیهودی استفاده کرد.

موزه­ ی یهودیت

در ابتدای ده ه­ی پنجاه قرن بیستم، بخش عمده ­ای از لیست اموال موزه مجدداً جمع­ آوری شد. پس از جنگ جهانی دوم، ابتدا در ۳۱ دسامبر ۱۹۶۴ بود که موزه­ ی کوچکی تحت عنوان موزه ­ی یهودیت بازگشایی شد، اما انعکاس عمومی وسیعی پیدا نکرد. این موزه سه سال بعد یعنی در سال ۱۹۶۷ به دلیل تعمیرات بسته شد و دیگر هیچ­گاه بازگشایی نشد.

در سال ۱۹۶۸ شهردار وقت وین، هلموت تسیلک[۴] در زمان افتتاح نمایشگاه «وین ۱۹۰۰- هنر، معماری و طراحی» در نیویورک، خبر از تأسیس و افتتاح مجدد موزه ­ی یهودیت وین داد. کمیته­ ی تأسیس موزه شامل نمایندگانی از دولت وقت اتریش، شهرداری وین، جامعه­ ی فرهنگی اسرائیلی وین[۵]، ارکستر فیلارمونیک وین، شهردار وین و لئونارد برن­اشتاین موسیقی­دان و نوازنده آمریکایی بود.

در سال ۱۹۹۸ موزه­ ی یهودیت وین به عنوان شرکت خصوصی با مسئولیت محدود[۶] تاسیس شد. نخستین رئیس موزه، کریستیان کاپ[۷] بود. وی پس از احداث موزه آن ­را با مجموعه­ ی ماکس برگر[۸] و مجموعه ­ی جامعه ­ی فرهنگی اسرائیلی وین غنای بیشتری بخشید. مجموعه­ ی ماکس برگر یکی از غنی­ ترین مجموعه ­های موجود در جهان در خصوص تاریخ و فرهنگ یهودی است. بخش اعظم قطعات این مجموعه متعلق به خاندان پادشاهی هاپسبورگ است. ماکس برگر یهودی اهل لهستان بود که در سال ۱۹۲۵ به دنیا آمد. وی در ده ه­ی پنجاه قرن بیستم وارد وین شد و تا زمان مرگش در سال ۱۹۸۸ بیش از ده هزار قطعه را جمع­ آوری کرد. شهرداری وین بخش عمده­ ی این مجموعه را خریداری کرد. مجموعه ­ی ماکس برگر پس از مجموعه­ ی جامعه­ ی فرهنگی اسرائیلی وین، بزرگترین مجموعه ­ی موزه یهودیت وین است.

موزه­ ی یهودیت

در سال ۱۹۹۳ هم مجموعه­ داری به نام مارتین شلاف[۹] مجموعه­ ی خود را که شامل بیش از پنج هزار قطعه می­شد به این موزه اهداء کرد. این مجموعه انعکاس دهنده­ ی فرهنگ ضدسامی در وین بین سال­ های ۱۴۹۰ تا ۱۹۴۶ می­ شود.

تعداد بازدیدکنندگان این موزه در سال ۲۰۱۱، ۴۹۴۷۱ نفر بود. این تعداد در سال ۲۰۱۷ به ۱۳۰۰۰۰ نفر رسید. در حال حاضر موزه­ ی یهودیت وین یکی از ۳۰ جاذبه­ ی گردشگری وین است.

موزه­ ی یهودیت

موزه­ ی یهودیت وین از ۱۹ نوامبر ۲۰۱۳ نمایشگاهی دائمی را در خود با عنوان «شهر ما! وین یهودی تا امروز» راه اندازی کرد که فرهنگ و دین یهودی  در وین را از سال ۱۴۹۰ تاکنون نمایش می­ دهد. این مجموعه تمامی فراز و فرودهای یهودیان وین به خصوص سال­ های بین ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۵ و هم­چنین حضور پررنگ یهودیان در جامعه ­ی امروزی وین را  تصویر می­ کند.

منابع

http://www.jmw.at/

https://de.wikipedia.org/wiki/J%C۳%BCdisches_Museum_Wien

https://www.wien.info/de/wien-fuer/juedisches-wien/juedisches-museum

 

[۱] Jüdisches Museum Wien

[۲] Palais Eskeles

[۳] Misrachi-Haus

[۴] Helmut Zilk

[۵] IKG

[۶] GmbH

[۷] Christian Cap

[۸] Max Berger

[۹] Martin Schlaff

کد خبر 5514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =