مشهورترین جشنواره های اتیوپی که در تقویم سالانه تقویم مسیحی دیده می‌شود تیمکات و مِسکِل یعنی یافتن صلیب واقعی است و این تعطیلات در تمام مناطق مسیحی نشین برگزار می شود.

بسیاری از جشنواره های محبوب در اتیوپی جنبه تشریفاتی دارند. از این گذشته، اتیوپی کشوری است که سنت های خود را دست نخورده حفظ کرده است  چراکه جمهوری دموکراتیک فدرال اتیوپی هرگز مستعمره  کشوری در طول تاریخ خود نبوده است.۷۰ درصد مردم آن مسیحی یعنی  ارتدکس‌ها، پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها هستند، ۲۹ درصد هم مسلمان هستند و تنها یک درصد عقاید سنتی پیشینیان خود را حفظ کرده‌اند. با این وجود، بخش بزرگی از مردم اتیوپی پیرو راستافاریانیسم(Rastafarianism) یا جنبش راستافاری هستند. مشهورترین جشنواره های اتیوپی که در تقویم سالانه تقویم مسیحی دیده می‌شود تیمکات(Timkat) (اغلب به عنوان Epiphany اتیوپی نامیده می شود) و مِسکِل(Meskel)  یعنی یافتن صلیب واقعی است واین تعطیلات در تمام مناطق مسیحی نشین برگزار می شود.

ژانویه ژنا(Genna) یا کریسمس ارتدکس و جشن تیمکات Timkat

اتیوپیایی ها ۷ ژانویه کریسمس ارتودکس یا ژنا را جشن می‌گیرند. برای این جشن ، اتیوپیایی‌ها کل روز قبل را روزه می گیرند تا بدن و روح خود را برای این جشن آماده کنند. در این روز، آنها در لباس شاما(Shamma) ، که یک لباس سنتی سفید و راه راه رنگی است می پوشند و در مراسم های کلیسا شرکت می‌کنند.

در این روز ، خانواده ها دور هم جمع می شوند و غذاهای سنتی کریسمس را که شامل خورشت گوشت و سبزیجات است  مصرف می‌کنند.

با جشن غسل تعمید حضرت مسیح، هر نوزدهم ژانویه (۲۰ ژانویه در سال کبیسه)، تیمکات بزرگترین جشنواره رنگارنگ مسیحیان ارتدکس در اتیوپی است. شب تیمکت را کترا(Ketera) می نامند. این زمانی است که تابوتهای هر کلیسا به صورت دسته ای به سمت رودخانه یا استخر آب که در آن جشن روز بعد برگزار می شود، منتق میشود. در حالی که اعضای گروه سرودهای کلیسا  میخوانند ، در آنجا اطراق میکنند و یک خیمه ویژه برپا می شود که این همراه با رقص مخصوص توسط کشیش ها، ضرب طبل، زنگ زدن و بوق زدن همراه است.

 تابوتها  Tabot  نماد کشتی میثاق و الواح شریعتی است که موسی در کوه سینا دریافت کرد. این تابوتها که با پارچه مخملی و با علامتی خاصی تزیین شده اند که  از احترام فوق العاده ای هم برخوردار هستند. کشیش ها در طول شب نماز می خوانند و مراسم دسته جمعی حدود تا ساعت ۲ بامداد روز بعد انجام می شود. نزدیک طلوع فجر مردم به سمت آب می روند و در نماز شرکت می کنند. بعد از نماز ، یک کشیش ارشد از یک صلیب طلایی برای برکت دادن آب استفاده می کند و یک شمع متبرک شده در آب را خاموش می کند. سپس وی به مناسبت تعمید مسیح، جماعت جمع شده را آب           می پاشد. مراسم تیمکات صرفاً یک بزرگداشت است، نه تجدید تعمید سالانه. بعد از غسل تعمید، تابوت های هر کلیسا، به جز کلیسای سنت مایکل، مسیر بازگشت به کلیساهای مربوطه را آغاز           می کنند.

 روز بعد ۲۰ ژانویه ، جشن مایکل فرشته(Michael the Archangel)، که محبوب ترین مقدس اتیوپی است برگزار میشود. و فقط همین صبح است که تابوت مایکل مقدس به کلیسای خود بازگردانده می شود که  با آواز و رقص کشیش ها و مردم محلی با لباس های رنگارنگ همراه است. بهترین مکان برای شرکت در این مراسم لالیبلا ، گوندر یا آدیس آبابا است. در آدیس آبابا بسیاری از چادرها در زمین چمنزار در شمال شرقی مرکز شهر برپا میشود.

فوریه - جشنواره ایثار یا عید قربان(Eid ul Adha)

این یک جشن که مختص مسلمانان است یادآور لحظه ای است که حضرت ابراهیم تصمیم گرفت پسرش را به عنوان عمل اطاعت از خدا قربانی کند.این جشن شامل قربانی کردن یک حیوان ، به طور معمول گوسفند یا گاو است. نذری حیوانات آماده می شود ، نمازها در مساجد خوانده می شود و مردم بهترین لباس های خود را  در این روز می پوشند.و به دیدار دوستان و اقوام و همچنین قبور خانوادگی می روند. در این روزها مسابقات اسب دوانی نیز  برگزار میشود.

مارس - نبرد آدووا یا(Adowa or Y’adowa B’al)

مارس ماهی است که نبرد Adowa یا Y’adowa B’al جشن گرفته می شود. این زمانی است که ایتالیا پیمان آدیس آبابا را امضا کرد و از طریق آن استقلال اتیوپی (که در آن زمان به حبشه معروف بود) منعقد شد. همانطور که در همه جشن های بزرگداشت روز استقلال ملی، اتیوپیایی‌ها فعالیت های بزرگداشتی را در سراسر کشور انجام می دهند.

 آوریل - دوشنبه عید پاک ارتدکس

در ماه آوریل دو جشنواره اصلی وجود دارد: روز دوشنبه ۱۲ ام آوریل بعنوان عید پاک ارتدکس و ۲۵ ام آوریل جمعه مقدس قبطی(Coptic Holy) را جشن می‌گیرند. هر یک از این جشنواره ها با آیین متفاوتی برگزار می‌شود و به همین دلیل در مکان های مختلف جشن گرفته می‌شوند.

می مولود(Mulud)

در طی ماه می، به طور خاص در دوم این ماه اتیوپی های مسلمان مولود را جشن می گیرند. این تاریخ یادآور سالگرد تولد پیامبر است. به همین دلیل ، این یک جشن مذهبی است.

از طرف دیگر پنجم می ، روز میهن پرستان (Arbegnoch Qen )را جشن می‌گیرد. این رویداد یادآور لحظه ای است که نیروهای ایتالیایی تسلیم شدند و امپراتور اتیوپی بار دیگر به قدرت بازگشت.

ماه های تابستان: ژوئن ، جولای و آگوست

در تابستان در اتیوپی ، بسته به محل ، می توانید در مراسم مختلف و جشن های سنتی شرکت کنید.

به عنوان مثال، در ماه جولای، جشن بوشه(Buhe) برگزار میشود. این یکی از  قدیمیترین جشنواره ها در اتیوپی است که در آن کودکان به عنوان یک قهرمان معرفی میشوند. آنها شب قبل شلاق درست   می کنند و خانه به خانه می روند و نان یا ماکارونی درخواست میکنند. در این میان، آنها آواز  می خوانند، می رقصند و با زور به زمین شلاق می زنند. با فرا رسیدن شب، آتش روشن می کنند و جشن ها در اطراف آتش ادامه می یابد.

در طول ماه آگوست، در شمال کشور  اتیوپی، آشِندا( Ashenda) یا عروج مریم جشن گرفته می شود. این بار قهرمانان اصلی داستان زنان و دختران جوان هستند. در این جشنواره دختران خود را با جواهرات آراسته و آواز   می‌خوانند ، می رقصند و در بازی ها شرکت می کنند. طبل ها بخشی از این جشن را تشکیل می دهند و کمک های مالی حاصل از اجرای آنها به کلیساها داده میشود.

سپتامبر سال نو اتیوپیایی( Enkutatash)  و  جشنواره مِسکِل(Meskel)

این جشنواره در پایان باران های طولانی بهاری، هنگامی که مناطق کوهستانی پوشیده از گل های وحشی است، برگزار می‌گردد. کودکان اتیوپیایی که لباس جدیدی به تن دارند، در میان روستاها می رقصند و دسته های گل را به هر خانه می دهند.۱۱ سپتامبر هم روز سال نو است و هم جشن سنت جان باپتیست(St John the Baptist). معنای این روز  یعنی انکوتاتاش،  "هدیه جواهرات"  است. هنگامی که ملکه معروف سبا از سفر خود برای دیدار پادشاه سلیمان در اورشلیم بازگشت ، روسای او با پر کردن خزانه خود با جواهرات، از او استقبال کردند. به طور سنتی، این تاریخ با بازگشت ملکه سبا به آکسوم پس از دیدار او از پادشاه سلیمان در اورشلیم یعنی در  ۳۰۰۰ سال پیش اتفاق افتاده  همراه میباشد.  جشن اصلی مذهبی در کلیسای Kidus Yohannes که ساخت آن به  قرن ۱۴ بر میگردد در شهر گِنِت در منطقه گوندر برگزار می شود. سه روز دعا، خواندن زبور داوود و خواندن سرودها، و دسته های عظیم کاروانهای رنگارنگ ، فرارسیدن سال نو را بدین طریق تبریک می‌گویند. با نزدیک شدن به  شهر آدیس آبابا، کلیسای راگوئل ، در بالای کوه انتوتو در شمال شهر ، بزرگترین و تماشایی ترین جشن مذهبی را  به خود میبیند. انکوتاتاش منحصراً یک جشن مذهبی نیست بلکه یک جشن از بهار و زندگی تازه است.

جشنواره مِسکِل(Meskel) در تاریخ ۲۷ سپتامبر برگزار می شود. در طی این جشنواره ، مردم اتیوپی که با لباس هایی به رنگ روشن تزئین شرکت میکنند ، صلیبی را که ساخته شده از گل است می سوزانند. این جشنواره به مناسبت نزول وحی از ملکه هلنا است که  او صلیب عیسی مسیح را  در گذشته در سرزمینی پیدا کردi است.در این روز اتیوپیایی ها صلیبی را  میسازند که از گلهای مروارید و شاخه های رنگی ساخته شده و آنها را به صورت دسته ای حمل می کنند. پس از رسیدن به پایان موکب ، آنها آتش عظیمی در اطراف صلیب ایجاد می کنند و آن را می سوزانند.

مسلمانان  هم سالروز تولد حضرت محمد (ص) را در ۲۰ سپتامبر جشن می گیرند و سالگرد شهدای جنگ ها ی آن حضرت را گرامی می دارند.

بقیه سال

یکی از سنتی ترین جشنواره های محبوب اتیوپی که نباید آن را از دست بدهید ، با نام بولا اوکولی است( Bula Ukuli ) و معنای آن یگذر از دوران بلوغ برای مردان جوان است. در این جشنواره ، جوانان به عنوان راهی برای تقویت موقعیت اجتماعی خود و نشان دادن اینکه برای ازدواج  آمادگی دارند، از روی  حیوانات اهلی می پرند.

  دونگا یا سورما لوچا استیک(The Donga, or Surma Lucha Stick )، جشن دیگری با ریشه های بسیار دور است که در طی آن مردان جوان قبیله در نبردهای وحشیانه با یکدیگر روبرو می شوند. پس از فصل برداشت ، مردان جوان برای نشان دادن مردانگی و به دست آوردن همسر خود با یکدیگر رقابت می کنند.

:منابع

https://www.exoticca.com/us/africa/east-africa/ethiopia/events

https://www.roughguides.com/ethiopia/festivals-holidays/

https://www.awazetours.com/ethiopia-highlights-festivals.html

کد خبر 7483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =