در سال ۱۹۹۲ در ترکمنستان جایزه بین المللی مختومقلی (Magtymguly International Prize) در زمینه زبان و ادبیات ترکمنی تأسیس شد.

در سال ۱۹۹۲ در ترکمنستان  جایزه بین المللی مختومقلی (Magtymguly International Prize)  در زمینه زبان و ادبیات ترکمنی تأسیس شد.

جایزه بین المللی با عنوان مختومقلی در زمینه زبان و ادبیات ترکمنی

این جایزه بین المللی به دلیل خدمات ویژه در زمینه توسعه ادبیات، فرهنگ و هنر ملی، مطالعه تاریخ و میراث فرهنگی و همچنین سال ها تحقیق علمی، ترجمه ها و کشفیات باستان شناسی در قلمرو ترکمنستان به هنرمندان، شاعران، محققان، نویسندگان و دانش پژوهان، دانشمندان، دانشجویان محلی و خارجی اعطا می شود.

بر اساس مصوبه کمیته جایزه بین المللی مختومقلی، دانشمندان و شخصیت های فرهنگی داخلی و خارجی، جایزه بین‌المللی مختومقلی را بر اساس مصوبات رئیس جمهوری ترکمنستان  دریافت می کنند.

متقاضیان نامزدی، فعالیت های علمی، فرهنگی، ادبی و علمی و تحقیقاتی خود را به کمیته جایزه بین المللی مختومقلی زیر نظر وزارت فرهنگ و نهاد ریاست جمهوری ترکمنستان ارائه می دهند.

علاوه بر این، ده ها تن از اتباع ترکمنستان و کشورهای خارجی همه ساله طی مراسم باشکوهی، جایزه بین المللی مختومقلی را دریافت می کنند.

در معرفی جایزه بین المللی مختومقلی آمده است: «جایزه ای است که توسط ترکمنستان به کسانی اهدا می شود که در رسیدن به هدف مختومقلی شاعر قرن هجدهم یعنی تأسیس ترکمنستان مستقل کمک می‌کنند!. این جایزه در ۱۹ مه ۱۹۹۲ (روز احیا، وحدت و شعر مختومقلی) در زمینه زبان و ادبیات ترکمن تاسیس شد. رئیس جمهوری ترکمنستان، قربانقلی بردی محمداُف در سال ۲۰۰۸ به منظور افزایش اعتبار جایزه، فرمانی را امضا کرد که در آن ترکیب جدید کمیته اعطای جایزه تصویب شد.

گفتنی است؛ «صفرمراد نیازاف» رئیس جمهوری فقید ترکمنستان در ۲۶ آوریل ۲۰۰۳، «عبدالله گُل» رئیس جمهوری سابق ترکیه در سوم ژوئن ۲۰۱۴ و «اسلام کریم اف» رئیس جمهوری فقید ازبکستان در ۱۶ مه ۲۰۱۴ از جمله مقامات عالی رتبه سیاسی و دولتی هستند که جایزه بین المللی مختومقلی را کسب کرده اند.  

کد خبر 7666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =