۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲

دستگاه متولی مدیریت امور فرهنگی در ساختار دولتی میانمار با عنوان وزارت دین و فرهنگ ساماندهی شده است. ساختار وزارت دین و فرهنگ اکنون از پنج بخش و سه دانشگاه تشکیل شده است که سیاستگذاری و عملکرد دینی و فرهنگی دولت را برعهده دارد.

دستگاه متولی مدیریت امور فرهنگی در ساختار دولتی میانمار به سال ۱۹۵۲ میلادی ، تحت عنوان وزارت فرهنگ تأسیس شد. این وزارتخانه بعدها در سال ۲۰۱۶ میلادی با وزارت دین ادغام شد و به عنوان وزارت دین و فرهنگ ساماندهی شد. وزارت دین و فرهنگ اکنون از پنج بخش و سه دانشگاه از جمله دفتر وزیر ، اداره امور دینی ،  بخش توسعه دینی ،  بخش هنر ،  بخش تحقیقات تاریخی و کتابخانه ملی ، بخش باستان شناسی و موزه ملی ،  دانشگاه بین المللی بودایی تراوادا ،  دانشگاه ملی فرهنگ و هنر (یانگون) و  دانشگاه ملی فرهنگ و هنر (ماندالایی) تشکیل شده است. فرهنگ میانمار عمدتاً مبتنی بر آموزه های دینی بودایی است. بنابراین عملکرد و نظام فرهنگی میانمار بیشتر بر فرهنگ دینی بودایی متمرکز شده است.

سیاست فرهنگی میانمار با هدف حفظ اعتبار و یکپارچگی ملی از طریق حفظ و حراست از میراث فرهنگی و آثار و ارزش های ملی متمرکز است. بر این اساس شعار بخش فرهنگ این است "عزت و افتخار کشور با فرهنگ"  است. میانمار میراث فرهنگی فراوان و متنوعی به دو شکل ملموس و نامشهود دارد. این میراث عمدتا در موزه ملی و موزه باستان شناسی به همراه سایر موزه های فرهنگی منطقه ای و سایر موزه های باستان شناسی تحت وزارت فرهنگ نگهداری می شود.

مهمترین سیاست و عملکرد وزارت دین و فرهنگ حمایت دولت از ادیان رسمی کشور و فعالیت های گروه های ایجاد اتحاد و همبستگی و هماهنگی بین ادیان ، حمایت از گسترش گروههای بین ادیان و گفتگوی بین ادیان ، ترتیب دادن دوره های آموزشی فرهنگ بودایی در مناطق مختلف ، حفظ بناهای باستانی و بناهای مذهبی تاریخی و سازماندهی هیئت امنا ، برای سرعت بخشیدن به سازوکارهای اداری دولتی پیاده کردن سیستم دولت الکترونیکی و کتابخانه الکترونیکی، اعزام هیئت فرهنگی به کشور های آسه آن و کشور های دیگر ، افتتاح دوره های تابستانی آموزش هنری همچون دوره مجسمه سازی ، نقاشی در آموزشگاه های هنر در یانگون و ماندالای ، کمک های مالی و کمک های خارجی برای پیشرفت و دارای استاندارد بین المللی به تئاترهای ملی ، محافظت طولانی مدت از مکانهای باستانی منحصر به فرد میانمار و تلاش برای ثبت در یونسکو بعنوان یک میراث جهانی  کاوش های باستان شناسی و حفاظت از شهرهای باستان و اماکن و به روزرسانی موزه ها و موزه های ملی در میانمار است. 

کد خبر 7699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =