"موسی فقی محمد" رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا در پاسخ به اعلامیه لیبی و کشورهای دیگر مبنی بر عدم پذیرش عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان "ناظر"، اعلام کرد که قرار است که در جلسه اینده شورای اجرایی این اتحادیه، در این باره بررسی های مجدد صورت گیرد.

بسمه تعالی

"موسی فقی محمد" رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا در پاسخ به اعلامیه لیبی و کشورهای دیگر مبنی بر عدم پذیرش عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان "ناظر"، اعلام کرد که قرار است که در جلسه اینده شورای اجرایی این اتحادیه، در این باره بررسی های مجدد صورت گیرد.  

وی در بیانیه ای که روز شنبه (16/5/1400) صادر کرد، افزود : عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر، بر اساس به رسمیت شناختن این رژیم از سوی دو سّوم اعضای این اتحادیه و همچنین بنابر درخواست برخی از اعضای آن اتخاذ شده است.

همچنین در این بیانیه آمده است که اتحادیه افریقا ضمن پذیرش عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر در این اتحادیه، بر رعایت حقوق اساسی مردم فلسطین تاکید می کند، منجمله این حقوق اساسی، حقّ برپایی دولت مستقل به پایتختی قدس شرقی و در چارچوب صلحی فراگیر، عادلانه و تغییر ناپذیر بین دو دولت (دولت خودگردان فلسطین و رژیم اشغالگر قدس)، می باشد.

کشورهای الجزایر، لیبی، تونس، مصر، موریتانی، جزایر کومور، جیبوتی و کشورهای دیگر افریقایی (جنوب افریقا، اریتره، سنگال، تانزانیا، نیجر، گابون، نیجریه، زیمبابوه، لیبیریا، مالی و سیشل) با تصمیم "موسی فقی" رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا در تاریخ 22/7/2021م (1/5/1400) و در ملاقات با "ألیلی أدماسو"سفیر رژیم صهیونیستی در اتیوپی، چاد و بوروندی مبنی بر پذیرش مدارک این رژیم و اعطای عضویت به آن در این اتحادیه، به عنوان ناظر، مخالفت کردند.

بنابر بیانیه ای سفرای کشورهای آفریقایی یادشده، از رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا درخواست نمودند که در چارچوب حمایت و پشتیبانی این اتحادیه از مسئله فلسطین، موضوع مخالفت این کشورها در برنامه کاری جلسه آینده شورای اجرایی این اتحادیه درج گردد.

در این بیانیه آمده است که این تصمیم بر خلاف آیین نامه اتحادیه آفریقا گرفته شده است، و به عنوان تخطی از امور اجرایی و سیاسی این اتحادیه از سوی رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا، به حساب می آید.

البته موسی فقی رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا، نیز در بیانیه خود تاکید نمود که این تصمیم از صلاحیت های قانونی خود می باشد.

ملاحظات کارشناسی:

1. رژیم صهیونیستی تلاش می کند با استفاده از نفوذ آمریکا و غرب در آفریقا، هرچه بیشتر در این قاره نفود کند، تا بتواند در آینده رقیبان خود را توسط برخی از همپیمانان خود تحت فشار قرار دهد، مانند استفاده از اتیوپی و موضوع سد النهضه برای فشار آوردن بر سودان و مصر برای رسیدن به اهداف توسعه طلبانه خود، که این امر از نگاه مصری ها پنهان نمانده است.

2. برخی از کشورهای ضعیف و نیازمند به آمریکا و غرب مانند سودان ومغرب با عضویت رژیم صهیونیستی در این اتحادیه مخالفت نکردند تا به تصور خود، از منافع غرب و آمریکا بهرمند شوند.

3. سفیر رژیم صهیونیستی در اتیوپی ضمن حفظ سمت، به عنوان سفیر اکرودیته این رژیم در کشورهای چاد و بروندی نیز می باشد.

4. رژیم صهیونیستی از اختلافات موجود بین کشورهای افریقایی مانند اختلاف بین الجزایر و مغرب بر سر استقلال کشور صحرا، سوء استفاده می کند و نفوذ خود را در این قاره افزایش دهد.

http://alwasat.ly/news/libya/328744 روزنامه انترنتی الوسط لیبی – 7/8/2021م(16/5/1400)

کد خبر 7807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =