آقای جون سی . وایابیره پادشاه سنتی مناطق بوگ وِری اوگاندا (  Bugweri kingdom Ikumbania JB Weyabire ) به همراه نخست وزیر و هیات همراه از جمله وزیر امور اسلامی ، قاضی شرعی ، امام جمعه و تعدادی از شخصیت های دولت خود با رایزن فرهنگی کشورمان در کامپالا در محل این نمایندگی دیدار و گفتگو به عمل آورد

   آقای جون سی . وایابیره پادشاه سنتی مناطق بوگ وِری اوگاندا (  Bugweri kingdom Ikumbania JB Weyabire ) به همراه نخست وزیر و هیات همراه از جمله وزیر امور اسلامی ، قاضی شرعی ، امام جمعه و تعدادی از شخصیت های دولت خود به منظور تعمیق روابط و بهره مندی از تجارب فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران با رایزن فرهنگی کشورمان در کامپالا در محل این نمایندگی دیدار و گفتگو به عمل آورد .

    پادشاه سنتی مناطق بوگ وری اوگاندا که روابط خوبی با آقای موسیونی رئیس جمهور و دولت این کشور نیز دارد میهمان نوازی و رفتار رایزنی فرهنگی با ایشان و هیات همراه را صمیمی و صادقانه توصیف نمود و آن را نشانی از طبیعت و ماهیت فرهنگ ، هنر و ادبِ انسانی جمهوری اسلامی ایران دانست .

     وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه تحولات جمهوری اسلامی ایران را با علاقمندی مورد توجه قرار می دهد گفت فرهنگ " اطاعت و پیروی از رهبری حکیم و مقاوم " و " ایستادگی و مقاومت در برابر توطئه های دشمنان " دو ویژگی ملت ایران می باشد که شخصا آن ها را می ستایم . لذا اعتقاد دارم که جمهوری اسلامی ایران با داشتن این دو ویژگی بر دشمنان خود قطعا پیروز شده و به اهداف عالیه خود خواهد رسید.

   پیشتر قزلسفلی رایزن فرهنگی ضمن خیر مقدم  به جناب جون سی. وایابیره پادشاه سنتی بوگ وری و هیات همراه با اشاره به وجود مشترکات فراوانی بین فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اوگاندا فهرستی از برنامه ها و فعالیت فرهنگی رایزنی را به آگاهی ایشان رساند .

  وی گفت رایزنی فرهنگی از هر نوع برنامه و فعالیت فرهنگی و هنری که موجب شکوفائی استعدادهای جوانان ، استقرار ارزش های انسانی ، دینی ، معنوی و بصیرت در جامعه اوگاندا شود و باعث تعمیق و تحکیم مناساب دو کشور گردد به گرمی استقبال می نماید .

    رایزن فرهنگی با اشاره به تعریف و جایگاه فرهنگ در تعیین سرنوشت انسان و جامعه گفت فرهنگ و هنر در جمهوری اسلامی ایران ریشه در ارزش های انسانی ، دینی و معنوی داشته و موجب شده است تا همه اقوام ایرانی متحد در سازندگی کشور نقش داشته و در حفظ و پاسداری از تمامیت سرزمین خود در برابر دشمنان همیشه با جان و دل کوشیده اند .

   رایزن فرهنگی ضمن استقبال از اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی و دینی بر لزوم تبادل تجربیات فرهنگی بین دو ملت، انجام فعالیت‌های فرهنگی با محوریت وحدت بین مسلمانان و گسترش همکاری علمی و دانشگاهی تاکید کرد .

 آقای جون سی . وایابیره پادشاه سنتی بوگ وِری اوگاندا در ادامه ملاقات با بیان اینکه فعالیت های فرهنگی و هنری ایران مفید و جامعه ساز می باشد خواستار تعامل و اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی و دینی شد .

  پادشاه سنتی بوگ وری اوگاندا در بخشی از سخنان خود تقاضا نمود تا با همکاری رایزن فرهنگی کارگاه های آموزشی برای امام های جمعه و جماعات ، قاضی های شرعی ، معلم ها و هنرمندان مناطق تحت پوشش سلطنتی خود برگزار شود .

     همچنین در این دیدار آقای کیلیا بدرو نخست وزیر و وزیر امور دینی و آموزشی پادشاهی سنتی بوگ وری اوگاندا نیز طی ایراد سخنانی از رایزنی فرهنگی تقاضا نمودند تا کمک به تعمیر و ساخت مدرسه ، مسجد ، کتابخانه و تجهیز آن به قرآن مجید و کتاب ، اعزام هنرمند و دانشجو به دانشگاه های ایران ، تبادل صاحبان حرفه و تخصص به ایران برای آموزش حرفه و فن و ...  را در برنامه ها و فعالیت های خود لحاظ کند .

   وی خطاب به رایزنی فرهنگی با بیان اینکه از حمایت معنوی و انسانی اوگاندا برخوردار هستید گفت جمهوری اسلامی ایران کشوری با سابقه هزاران سال تاریخ و تمدن و توسعه یافته بوده و ظرف چهار دهه گذشته توانسته است در حوزه های مختلف علمی و صنعتی دستاوردهای مهمی کسب نماید.

  لازم به توضیح است که پادشاهی بوگ وِری از قدیمی ترین مناطق پادشاهی اوگاندا بوده در شرق این کشور قرار دارد و جمعیت قابل توجهی از مردم این کشور را در خود جای داده است .

در اوگاندا نیز مانند بسیاری کشورهای آفریقایی، روئسای قبایل و پادشاهان در نظام زندگی اجتماعی مردم تحت پوشش خود هماهنگ با حکومت های مرکزی نقش موثر دارند.

  طبق قانون اساسی ، نظام های پادشاهی در اوگاندا مؤسسات فرهنگی شناخته شده و صرفا در این حوزه حق فعالیت دارند. هر پادشاهی، بر اساس سنت خود به ساختاری شبیه حکومت های سیاسی، دارای نخست وزیر، هیات وزرا و پارلمان است. در قانون اساسی از پادشاهان و روئسای قبایل به عنوان رهبران فرهنگی نام برده شده و در تا زمانی که در این سمت باقی است، اجازه انجام فعالیت سیاسی را ندارد.

  در پایان ضمن پذیرائی از هیات همراه پادشاه سنتی بوگ وِری هدایائی فرهنگی و هنری به آن تقدیم گردید.  

کد خبر 789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =