بانک مرکزی لبنان روز پنجشنبه ۲۱ مردادماه طی بخشنامه ای اعلام کرد: دیگر نمی‌تواند یارانه‌های سوخت این کشور را تامین نماید.

گسترش تجمعات و اعتراضات در لبنان

وب سایت خبری النشره لبنان در ۱۳/۸/۲۰۲۱ برابر ۲۲/۵/۱۴۰۰ طی گزارشی اعلام کرد: بانک مرکزی لبنان طی بخشنامه ای اعلام کرده است که دیگر نمی‌تواند یارانه‌های سوخت را که از آغاز بحران مالی این کشور تامین می‌کرده است، فراهم نماید.در پی صدور دستور العمل ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی لبنان مبنی بر قطع یارانه بنزین، شهروندان لبنانی برای اعتراض به این دستورالعمل در خیابان های اکثر شهرهای لبنان حاضر شدند و با برپایی تجمعات اعتراضی و آتش زدن لاستیک و بستن خیابان ها و حمله به منزل رئیس بانک مرکزی لبنان خواستار لغو این دستورالعمل شدند.

توضیح:

انواع سوخت در لبنان تاکنون برپایه یک دلار امریکا ۳۹۰۰ لیر در بین شهروندان توزیع می شده است. با انفجار بندر بیروت و مشکلات عدیده اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی لبنان به ۲۰ هزار لیر در مقابل یک دلار، حال بانک مرکزی اعلام کرده است که دیگر قادر به تامین یارانه انرژی سوخت نیست و اگر چنانچه این دستورالعمل صادره اجرایی شود، شرکت های تامین و تولید برق دیگر قادر به تامین سوخت نیروگاهها نخواهند بود و لذا هزینه برق به شدت افزایشی شده و خانواده ها به سهولت امکان تامین برق مصرفی را نخواهند داشت. همچنین موسسات خدماتی و بیمارستان ها و ..... با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد. از سوی دیگر به دلیل کاهش ۹۰ درصدی پول ملی و افزایش سرسام آور مواد غذایی و پوشاک بیش از ۵۰ درصد شهروندان لبنانی توانایی تامین مواد غذایی و سوخت را ندارند. حال با حذف یارانه سوخت بخش قابل توجهی از مردم که با وسیله نقلیه تاکسی و خدمات نقلی فعال هستند نیز امکان کار و فعالیت خود را از دست خواهند داد و اثرات تورمی افزایش قیمت بنزین بر کالاها و خدمات به شدت خود را طی ماههای آینده نشان خواهد داد. البته این تاثیرات منفی به مردم فقیر که بیش از ۵۰ درصد از جمعیت لبنان را تشکیل می‌دهند، آسیب شدید تری خواهد زد. همچنین کمبود سوخت باعث خاموشی‌های گسترده در لبنان شده و خشونت‌هایی را هم‌زمان با تلاش مردم برای دسترسی به سوخت به دنبال داشته است. شرکت برق لبنان خاموشی‌های برنامه ریزی شده‌ای را به اجرا گذاشته که برق را به مدت حدود یک ساعت در روز برای شرکت‌ها و مصرف کنندگان عادی محدود می‌کند. همچنین در این شرایط کرونایی بیمارستان‌ها نیز نگران هستند که به خاطر مشکلات تامین سوخت مجبور به تعطیلی شوند. لذا پیش بینی می شود چنانچه دستور العمل بانک مرکزی مبنی بر قطع یارانه سوخت و افزایش سه الی چهار برابری سوخت اجرایی شود، شورش های مردمی سراسر لبنان را فرا بگیرد. این در شرایطی است که لبنان حدود یکسال است که فاقد دولت است و طی دو هفته گذشته نجیب میقاتی از سوی میشل عون رئیس جمهور لبنان به عنوان نخست وزیر به پارلمان معرفی و انتخاب شد. نخست وزیر جدید اما هنوز نتوانسته کابینه غیر سیاسی مد نظر فرانسه و غرب را به دلیل اختلافات موجود در گروههای سیاسی و رئیس جمهور برای رای اعتماد به پارلمان لبنان معرفی کند. البته ممکن است این دستورالعمل بانک مرکزی به خواسته غربی ها هم صورت گرفته باشد تا گروههای سیاسی از ترس ناامن شدن لبنان و اغتشاش فراگیر، سریعتر با کابینه پیشنهادی نجیب میقاتی که در حقیقت همان کابینه ای است که به سفارش غربی ها و بدون حضور مقاومت در حال شکل گیری است، بدون هیچ پیش شرطی موافقت نمایند.

کد خبر 7927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =