براساس آمار منتشره از سوی وزارت آموزش مالزی، این کشور دارای بالاترین تعداد مدارس خصوصی( غیر دولتی) در آسیاست.

مقدمه:

براساس آمار منتشره از سوی وزارت آموزش مالزی، این کشور دارای بالاترین تعداد مدارس خصوصی( غیر دولتی) در آسیاست. مدارس غیر دولتی شامل مدارس خصوصی تحت مدیریت افراد مالزیایی و بین المللی و همچنین مدارسی چینی زبان و تامیل زبانی که توسط افراد و گروههای چینی و هندی تبار شهروند مالزی اداره میشوند.

هزینه های مدارس دولتی توسط دولت این کشور و از بودجه عمومی تأمین میشود و ورود به اینگونه مدارس برای عموم دانش آموزان اعم از مالایی و مسلمان تا غیر مالایی چینی تبار و هندی تبار آزاد است، ولی به دلیل حاکمیت فضای ناسیونالیستی مالایی و اسلامی در اینگونه مدارس، دانش آموزان چینی و هندی غیر مسلمان از اینگونه مدارس کم تر استقبال میکنند. اگر چه مدارس چینی زبان و هندی زبان نیز از برخی مساعدتهای دولتی برخوردار هستند، ولی عمده هزینه های آنها توسط والدین دانش آموزان و بصورت شهریه پرداخت میشود.

طبق بررسی های به عمل آمده، مدارس غیر دولتی، بویژه مدارس چینی، به دلیل تمرکز روی دروس ضروری مانند ریاضی، علوم، تاریخ، و ... و همچنین مدیریت و برنامه ریزی متمرکز و درست و استفاده از معلمان حرفه ای و باتجربه برای دروس تخصصی، بازدهی مناسبتری نسبت به مدارس عمومی و دولتی دارند. به همین خاطر بخشی از والدین مالایی مسلمان نیز ترجیح میدهند که فرزندان خود را بجای مدارس دولتی مالایی، به اینگونه مدارس بفرستند تا از آموزش بهتری بهره مند شوند. برای نمونه، یک پنجم از ۵۲۰ هزار دانش آموز مدارس چینی را دانش آموزان مالایی مسلمان تشکیل میدهند. خود این آمار نشان دهنده عدم رضایت والدین مالایی از روند آموزشی مدارس دولتی است که هم از نظر آموزش علوم پایه ضعیف هستند و هم تأکید بیش از حد مدارس دولتی روی آموزشهای دینی موجب اختلاف و درگیریهای قومی و مذهبی میگردد.

ماهاتیر محمد که خودش زمانی وزیر آموزش مالزی بوده و اخیرا هم بخاطر استعفای وزیر آموزش سرپرستی این وزارتخانه را بر عهده گرفته، بارها اعلام کرده که مدارس دولتی مدارس دینی نیستند که این همه روی آموزشهای دینی تأکید میشود. وی گفت قصد دارد آموزشهای مذهبی را در مدارس دولتی محدود کرده و بیشتر روی آموزش زبان انگلیسی، ریاضیات، فناوری و مهندسی تأکید شود تا دانش آموزان مضافا بر آشنایی بیشتر با علوم روز، مدارس ملی محلی برای جذب تمام دانش آموزان از نژادها و مذاهب مختلف باشند و روی وحدت ملی و همگرایی اقوام تمرکز بیشتری داشته باشند.

در واقع میتوان گفت امروزه در مالزی دو نگاه به شدت افراطی و تفریطی به آموزش در مدارس وجود دارد؛ ۱- تلاش برای هرچه بیشتر مذهبی و دینی کردن مدارس، ۲- تلاش برای کم رنگ تر کردن آموزشهای دینی و پرداختن هرچه بیشتر به آموزش علوم و آنچه که لازم است دانش آموزان در مدارس فرا بگیرند.

در این شرایط با در نظر گرفتن تعدد اقوام، نژاد، مذهب و فرهنگ قومی در این کشور، آن چه که فقدانش بیش از همه در تصمیم گیری و دیدگاهها در مدارس احساس میشود، نگاه همگرایی بین اقوام و نژادها و وحدت ملی است که ادامه این روند میتواند به واگرایی هرچه بیشتر جامعه از نظر فرهنگی، دینی و نژادی منجر شود که برای کشوری مانند مالزی بسیار خطرناک خواهد بود.

آنچه در پی می آید، مطلبی است در خصوص تبعات منفی اصرار بیش از حد برخی از مسئولان وزارت آموزش مالزی بر مذهبی کردن سیستم آموزشی در مدارس دولتی از نگاه گروهی از صاحبنظران آموزشی مالزی.

اصرار بیش از حد روی موضوعات دینی در مدارس دولتی، باعث اختلال در تحصیل می شود

نویسنده: نور حصلیزا محمد صالح

مذهبی کردن آموزش مدارس دولتی در مالزی و چالشهای پیش رو

تأکید بیش از حد بر اجرای آیین های مذهبی در مدارس دولتی، برخی از والدین مسلمان را در خصوص کاهش تمرکز بچه ها بر روی درس و مطالعه نگران کرده است.

والدین و اعضای خانواده دانش آموزانی که در مدارس معتبر دارای خوابگاه دولتی ثبت نام کرده اند، از تأکید بیش از حد مدارس بر روی انجام فرایض دینی که در مطالعات دانش آموزان اختلال ایجاد می کند، ناراضی هستند.

بسیاری مطلعند که اصرار بیش از حد برای انجام آیین ها و فعالیت های مذهبی در مدارس به جایی رسیده است که آمادگی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه را تحت تأثیر قرار داده است.

این والدین به FMT گفتند که این فعالیت ها بیش از حد وقت و انرژی دانش آموزان را به خود اختصاص می دهد و باعث می شود دانش آموزان در کلاس های سایر دروس و دوره های تجدید نظر، خسته و بی حال باشند.

یکی از والدین گفت: "تا آنجا این قضیه جدی است که من نگران هستم، ما بچه های خود را به مدارس دینی یا مدارس تحفیظ نفرستادیم تا اینقدر روی انجام برنامه های دینی تأکید شود."

سایر والدین نیز گفتند که وضعیت برای کسانی که در امتحانات عمومی در مقاطع بالاتر هستند، بدتر است.

آنها گفتند که از دانش آموزان خواسته می شود که بصورت اجباری برای انجام نمازهای جماعت حتی نمازها و آداب و رسوم مستحبی از قبیل نماز شب، نماز حاجت و گفتن ذکر نیز شرکت کنند. در بیشتر این جلسات، دانش آموزان موظف هستند که ساعت ۳ صبح از خواب بیدار شوند.

یکی از والدین گفت: شکایت از مدیر و سرپرست مدرسه بیهوده است زیرا به والدین گفته شده که این مراسم برای بدست آوردن "برکت و نعمت" برای دانش آموزان و اطمینان از اینکه دانش آموزان در امتحانات نتایج عالی بدست می آورند، می باشد.  ضمنا شکایت موجب مشهور شدن اینگونه مدارس هم میشود.

او اضافه کرد: " با اینگونه کارها وضعیت مدرسه بهتر نمی شود و جایگاهش بالا نمی رود؛ آنها به جای اینکه بصورت علمی و تحصیلی باهم رقابت کنند، در اینکه کدام مدرسه اسلامی تر است باهم رقابت می کنند.”

شکایت های مشابهی از مسابقه انجام امور مذهبی در مدارس غیر خوابگاهی دولتی نیز مدام پیرامون سیستم آموزش در مالزی، پیش آمده است.

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان از اینکه فعالیت مدارس ملی چند نژادی متوقف شده اند ابراز نگرانی میکنند. آنها از دولت خواسته اند تا جهت تقویت وحدت ملی به سمت راه اندازی مدارس ملی واقعی حرکت و تلاش کند.

طرح موضوعات ماوراء طبیعی در مدارس

والدین دیگری از تجربه عجیب دخترش در مورد طرح موضوعات ماوراء الطبیعی در مدرسه صحبت کردند.

وی به FMT گفت که به دخترش گفته شده در جلسه "رقیه" شرکت کند که در آن از آیات قرآن برای معالجه بیماران استفاده و یا برای درمان جن زدگی "جن های بد" استفاده می شود.

جرم او این بود که نتوانسته بود در کلاس های  تلفظ صحیح قرآن شرکت کند، زیرا مجبور بود در کلاس های جبرانی زیست شناسی جضور داشته باشد.

وی گفت: "دختر من متهم شده که در تحصیل (قرآن) بسیار تنبل بوده و این به خاطر اختلالات ناشی از جن ها است. بنابراین به او گفته شده بود که در جلسه رقیه شرکت کند. واقعا این موضوعات " به سادگی باور نکردنی است."

وی گفت : معلم دینی اصرار داشته که دخترش به رغم درخواست معلم زیست باید در کلاس های تلاوت قرآن شرکت کند. " لذا، در پایان سال، دخترم هنگام امتحان برای درس زیست شناسی مردود شد." تازه مدرسه برای کلاس تلاوت قرآن مبلغ ۲۰۰ رینگت اضافی هم دریافت کرده است.

FMT  از سایر والدین نیز شنیده است که شرکت در کلاس های قرآنی تجوید بعد از پایان وقت مدرسه برای دانش آموزان کلاسهای بالاتر اجباری شده است. و "اگر شرکت نکنند، مجازات خواهند شد. و اگر امتحان را پاس نکنند، مجبورند دوباره امتحان بدهند. "

وی اضافه کرد: از دانش آموزانی که در این کلاس شرکت نمی کنند یا در امتحانات آن رد می شوند، خواسته می شود که بعنوان جریمه آیات قرآن را حفظ کنند.

یکی گفت: وقتی از خواهرزاده اش این "قوانین غیر منطقی" مدرسه را شنیده، شگفت زده شده است. از جمله این موارد اینکه باید دانش آموزان دختر شلوارهای بلند زیر دامنهای بلند خود بپوشند و دستکش و تی شرت های آستین بلند را در حین ورزش و بازی ها بپوشند.  مسئولان مدرسه گفته اند که این شرط، برای جلوگیری از نگاه مردان نا محرم به دانش آموزان دختر است. اینگونه مسایل روش تدریس اسلام در مدرسه را زیر سوال می برد.

او گفت که دانش آموزان بسیاری از آداب و رسوم سنتی مالایی-مسلمان را به عنوان بدعت و نوآوری در دین زیر سوال ببرند. " لذا، وقتی به خانه و کنار خانواده خود می روند، حتی اعضای خانواده را متهم به ارتکاب بدعت به واسطه اعمال مذهبی می کنند." آیا این چیزی است که مدیران مدرسه" آن را برکت و نعمت "می نامند؟"

منبع: سایت خبری و تحلیلی Free Malaysia Today  ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰

کد خبر 799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =