پژوهشی در حوزه اسلام شناسی در اسپانیا

از ماه سپتامبر سال جاری کتاب «رمزگشایی از اسلام» نوشته کارلوس پاز وارد بازار کتاب اسپانیا شده و توزیع آن در کتابفروشی های سراسر این کشور آغاز می شود.

از ماه سپتامبر سال جاری کتاب «رمزگشایی از اسلام» نوشته کارلوس پاز وارد بازار کتاب اسپانیا شده و توزیع آن در کتابفروشی های سراسر این کشور آغاز می شود. این کتاب آنگونه که بر روی جلد آن توضیح داده شده است قصد دارد کلیدهایی را به خواننده اسپانیایی زبان ارائه کند تا به وسیله آنها بتواند فهم و تفسیر متناسبی از اسلام به منزله یک دین با پبروان انبوه داشته باشد. اهمیت این توضیح وقتی مشخص می گردد که بدانیم تعداد منابع اسپانیایی زبان که برای مخاطب عام اسلام را توضیح دهد و اصول مبناهای آن را بیان کند بسیار محدود است. به این ترتیب جامعه اسپانیا شناخت خود از دین اسلام و مذاهب آن را اغلب از رسانه های جمعی می گیرد که در آنها وجه برجسته اسلام چیزی جز خشونت و بدویت و ارتجاع نیست.

کتاب در دو بخش تنظیم شده که هر کدام از این بخش ها شامل چند فصل است. در بخش اول که عنوان آن هست «کلیدهایی برای فهم اسلام» سه سرفصل قرار داده شده است: نگاهی به تاریخ اسلام، امر دینی، و جغرافیای جهان اسلام. در بخش دوم نیز با عنوان «کلیدهایی برای تفسیر اسلام» این سه سرفصل را می بینیم: اسلام سیاسی، درباره تروریسم، و غرب و اسلام. هر سرفصل نیز خود به سه بخش تقسیم شده است تا مطالب با جزئیات و نظم بهتری بیان شود. برای ارائه بهتر ساختار کتاب، فهرست آن را به صورت کامل می آوریم تا محدوده بحث های آن روشن گردد:

بخش اول: کلیدهای برای فهم اسلام

۱.نگاهی به تاریخ اسلام

- از ابتدای ظهور اسلام تا خلافت عباسی

- دوران طلایی

- قرون اخیر

۲.امر دینی

-ایمان

-اصول دین اسلام

-حقوق اسلامی

۳.جغرافیای جهان اسلام

-توزیع جغرافیایی جمعیت مسلمان در جهان

-اقلیت ها

-جامعه و فرهنگ

بخش دوم: کلیدهایی برای تفسیر اسلام

۱.اسلام سیاسی

-اسلام گرایی

-اسلام و دموکراسی

-اخوان المسلمین

۲.درباره تروریسم

-تروریسم چیست؟

-اسلام و خشونت

-ژئوپولتیک، دینامیک و سازمان های اسلامی

۳.اسلام و غرب

-زبان و رسانه های ارتباط جمعی

-مهاجرت

-روابط اسلام و غرب: نگاهی به آینده  

بخش عمده ای از کتاب به توضیح این واقعیت اختصاص داده شده که جهان اسلام مساوی با جهان عرب نیست و مجموعه بسیار بزرگتری را در بر می گیرد. همچنین نویسنده تلاش کرده است نشان دهد درون اسلام گفتمان ها و نگاه های مختلفی وجود دارد و نگاه یکپارچه به اسلام گمراه کننده است. برای این منظور او با دقت تصاویری از جوامع مختلف اسلامی را که خود به آنها سفر کرده است در کتاب منتشر نموده و نیز کوشیده تفاوت های بزرگی را که میان نگاه های سیاسی در اسلام وجود دارد به کمک تصاویر و جداول و نمودارها توضیح دهد. از ویژگی های کتاب همچنین پرهیز جدی از کلیشه های رایج در راستای اسلام هراسی و ایران هراسی است. در میان تصاویر انتخاب شده در کتاب رژه نیروهای کادر سلامت حزب الله لبنان را می بینیم که برای مقابله با ویروس کرونا آماده شده اند و در تصویری دیگر در شهری در سوریه می بینیم که پرچم اسرائیل به عنوان پادری یک سوپرمارکت روی پیاده رو رسم شده و خود نویسنده پایش را بر روی پرچم قرار داده است. از ویژگی های مهم دیگر این کتاب اشاره آن به اهمیت انقلاب اسلامی ایران در جهان اسلام و نیز معرفی اجمالی تشیع به عنوان مکتبی مهم در اسلام است که تفاوت های بنیادین با دیگر مذاهب اسلامی دارد و کمتر در اسپانیا شناخته شده است.

carlos-paz-puente.jpg

در پایان کتاب نویسنده اینگونه می نویسد: «پیش از پایان می خواهم اشاره کنم که چیزی که بین ما و اسلام وجود دارد به هیچ وجه یک دره بزرگ یا پرتگاه نیست، که فاصله ایجاد شده میان ما و اسلام به دلیل وسواس ها و سوء تفاهم هاست مثلا یکی از مهمترین دلایل فاصله از نظر من مسلط شدن گفتمان مادیگری در وضعیت پست مدرنی است که در آن زندگی می کنیم، وضعیتی که باعث شده است واقعیت معنایش را به «بی طرفی» تغییر دهد. در صورتی که معتقدم میان ما و اسلام نزدیکی و نقاط مشترک بسیار هست. در نهایت هم نویسنده و هم موضوع مطالعه در این کتاب یعنی مسلمانان همگی مومن به یک خدای واحد هستیم، خالقی که همه آنچه می بینیم و نمی بینیم را آفریده است و در روز داوری اعمال ما را قضاوت خواهد کرد».  

نویسنده کتاب، کارلوس پاز، متولد ۱۹۷۲ در مادرید است. او تا کنون آثار مختلفی چه در حوزه ادبیات داستانی و روایت و چه در حوزه های پژوهشی منتشر کرده است. همچنین در رسانه های مختلف اینترنتی و مکتوب فعالیت دارد. از جمله برنامه ای رادیویی در رسانه «رادیو یا» که به تحلیل رخدادهای جهان می پردازد. کارلوس پاز به کشورهای مختلفی در خاور میانه سفر کرده است و بر این اساس آشنایی خوبی با مردمان این منطقه و سبک زندگی مسلمانان دارد. او همچنین دبیر جبهه حمایت از مردم سوریه در اسپانیا و نیز سخنگوی موسسه مسیحی برای آزادی است و برنامه های مختلفی را نیز برای ایجاد نزدیکی و شناخت مسیحیان از خاورمیانه انجام داده است. کارلوس پاز مسیحی است اما موضعی ضد آمریکایی و صهیونیستی داشته و به لحاظ سیاسی همسو با انقلاب اسلامی است.

کتاب «رمزگشایی از اسلام» در ۲۲۳ صفحه از سوی انتشارات EAS به چاپ رسیده است.

کد خبر 8024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =