سخنگوی ریاست جمهوری فیلیپین در یک نشست خبری که در شهر " آنجلس سیتی" واقع در استان " پامپانگا" برگزار شد، اظهار داشت، که در حال حاضر نمی تواند برنامه دوترته برای سفر به آمریکا را تأیید یا رد کند و کاخ ریاست جمهوری  هنوز منتظر آخرین تصمیمات رئیس جمهور در مورد سفر به  ایالات متحده امریکاست .

سخنگوی کاخ ریاست جمهوری فیلیپین:

اجازه بدهید ببینیم تصمیم دوترته برای رفتن به آمریکا چیست؟

منبع خبر: آژانس خبرگزاری فیلیپین چهارم اکتبر ۲۰۲۱ میلادی

https://www.pna.gov.ph/articles/۱۱۵۵۵۷۳

مانیل – "هاری روکه" ، سخنگوی ریاست جمهوری فیلیپین در یک نشست خبری که در شهر " آنجلس سیتی" واقع در استان " پامپانگا" برگزار شد، اظهار داشت، که در حال حاضر نمی تواند برنامه دوترته برای سفر به آمریکا را تأیید یا رد کند و کاخ ریاست جمهوری  هنوز منتظر آخرین تصمیمات رئیس جمهور در مورد سفر به  ایالات متحده امریکاست . او تاکید نمود، موضوعاتی از این قبیل شامل یک سری اقدامات دیپلماتیک  می شود ، بنابراین بیایید منتظر بمانیم که آیا در این زمینه توافقی حاصل خواهد شد یا نه؟ او  که با اصرار خبرنگاران روبرو شده بود، افزود، به جای ریسک کردن و بیان اظهاراتی اشتباه ، بهتر است منتظر بمانید، زیرا من نمی توانم حدس بزنم چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ پس بهتر است منتظر بمانیم.

سخنگوی ریاست جمهوری تاکید کرد، دوترته پنجشنبه گذشته در یک سخنرانی عمومی گفت که می خواهد به ایالات متحده برود تا شخصاً از دولت آن کشور بخاطر اهدای واکسن علیه کووید-۱۹ تشکر کند.

" کارلیتو گالوز" مسئول امور واکسیناسیون فیلیپین خبر داد، آمریکا علاوه بر نُه  میلیون واکسن های قبلی ، پنج میلیون  دوز دیگر واکسن کووید -۱۹ را به فیلیپین اهدا می کند. دوترته در سخنان خود گفته بود، از آنجائیکه آمریکا بسیار سخاوتمند است، من ممکن است برای تشکر از دولت و مردم آمریکا به آنجا بروم زیرا " خوزه مانوئل روماالدِز" سفیر فیلیپین در ایالات متحده تأیید کرده است  که آن کشور پنج میلیون و سیصد هزار دوز واکسن کووید -۱۹ تولید شده Pfizer دیگر را به فیلیپین اهداء می کند.

آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) همچنین متعهد شده است یازده میلیون و سیصد هزار دوز واکسن دیگر به فیلیپین اختصاص دهد.

ملاحظات:

  • روابط فیلیپین و آمریکا در زمان تصدی ریاست جمهوری دوترته همواره دارای نوسانات زیادی بوده است.

پس از فرو پاشی شوروی سابق و فرو کش کردن جنگ سرد ، اهمیت استراتژیکی فیلیپین به عنوان یکی از متحدان آمریکا در آسیای جنوب شرقی کاهش یافت و از طرف دیگر فعالیت آتش فشان کوهستان " پیناتوبو" واقع در نزدیکی شهر آنجلس" که بخشی از هواپیماهای جنگی آمریکا و آشیانه های آنها را در پایگاه مهم هوایی آمریکا از میان برد نیز مزید بر علت شد و از سویی فشار قشر چپگرای فیلیپین و تظاهرات مستمر دانشجویان برخی از دانشگاهها سرانجام باعث شد فیلیپین قرارداد استقرار پایگاههای نظامی آمریکا در این سرزمین را تمدید نکند و چندی به این منوال گذشت. با قدرت گرفتن تدریجی چین در این نقطه از جهان و چالش های آمریکا در ناحیه بسیار استراتژی دریای چین که آبراه حمل سوخت به متحدان آمریکا به ویژه ژاپن و کره جنوبی است  و کشورهای این منطقه برای امریکا حائز اهمیت هستند ، آمریکا دست به کار شد و قرارداد جدیدی را به نام ( V.F.A ) " موافقتنامه دیدار نیروهای نظامی آمریکایی از فیلیپین" عملا به این کشور تحمیل کرد و هر بار به بهانه ای نیروهای خود را به این سرزمین آورد. سرانجام زمان این قرارداد نیز در دوره " رودریکو دوترته" به پایان رسید و او به صورت جسته و گریخته پاسخ منفی به آمریکا داد به طوری که اوباما او را شخصا به آمریکا دعوت نمود که دوترته بر خلاف عرف دیپلماتیک و بنا بر عادات شخصی خود با کلمات رکیک در یکی از سخنرانی های عمومی خود این دعوت را رد کرد. سفر ترامپ در سال ۲۰۱۷ به فیلیپین و خرید یک برج بزرگ در مانیل  نیز بعدا در عمل حاصل زیادی به بار نیاورد خاصه آنکه برخی سناتورهای قدرتمند امریکا نیز علیه اقدامات (حقوق بشری) دوترته در مبارزه با مواد مخدر بودند و به ترامپ فشار وارد می کردند.

از سویی دادگاه داوری بین المللی در زمینه اختلاف مالکیت جزایر کوچک اما استراتژیک " اسپارکی" واقع در محدوده آب های فیلیپین (دریای جنوبی چین) که چین در آنجا مستقر شده و فرودگاه های اضطراری نظامی احداث کرده است ، رای به نفع فیلیپین داد اما چین در عمل به این رای وقعی ننهاد و این در حالی است که دوترته در زمان مبارزات انتخابی خود گفته بود اگر لازم باشد با اسکی آبی به این جزایر سفر کرده و پرچم فیلیپین را بر روی آن ها نصب می کند که بیشتر یک شعار بود.

به هر حال با آغاز  زمامداری دوترته رئیس جمهور فعلی (۲۰۱۶) که اینک از دوران ریاست جمهوری او کمتر از  هشت ماه مانده است، در وضعیت موجود چندان تغییری حاصل نشد و مسئولین نظامی فیلیپین به ویژه وزیر فعلی دفاع که عملا سرسپرده آمریکاست و روشنفکران او را ( American Boy    )می نامند ( و بعلاوه سفیر فیلیپین در امریکا که بشدت طرفدار تقویت روابط با امریکاست ) رئیس جمهور را متوجه خطر بزرگ چین بویژه در درگیری احتمالی قهری آمریکا و چین نمودند و سفر اخیر وزیر دفاع آمریکا به فیلیپین نقطه عطفی در این تعارضات بود و دوترته که با توجه به قانون اساسی فرمانده کل قوا است با تمدید قرار داد موافقت نمود. و اخیرا نیز وزیر خارجه فیلیپین از قرارداد سه جانبه امریکا و انگلیس و استرالیا که چین آن را علیه خود می داند ، حمایت نمود.

حال مدت کوتاهی از زمامداری دوترته مانده است و هرچند تلاش دارد جایگاه معاون اولی ریاست جمهوری آینده را تصاحب کند ولی هنوز مسئله مبهم است و در مجموع میتوان گفت دوترته در این ماههای پایان ریاست جمهوری خویش ، با مشکلات عدیده ای از جمله مشکلات اقتصادی ، تشدید فعالیت مخالفان داخلی و برخی مقامات کلیسای قدرتمند کاتولیک فیلیپین و نیز احضاریه های دادگاه بین المللی رسیدگی به جنایات علیه بشریت روبروست (بواسطه پرونده حقوق بشری در مبارزه با مواد مخدر) . لذا شاید بمنظور کاهش فشارها و ارزیابی بین المللی موقعیت خویش (و نیز چک کردن واکنش سناتورهای امریکایی مخالف خود) و بهره برداری تبلیغاتی ، به بهانه کمکهای امریکا در مقابله با کرونا ، سفر به آمریکا را چنانچه طرف امریکایی هم موافق باشد ، در دستور کار قرار دهد ، هرچند اگر امریکا مطمئن شود که دوترته در دولت آینده فیلیپین نقش مهمی نخواهد داشت ، بعید است روی او حساب ویژه ای باز کند.

  • در صورت انجام سفر ، قراردادهای احتمالی که بین طرفین امضا خواهد شد ، میتواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد و بازتاب گسترده داخلی و منطقه ای داشته باشد.

                      ***********************************

کد خبر 8887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =